Μανώλης Χάρος. Αισώπου Μύθοι

11 Οκτωβρίου 2011

Μέχρι τις 16 Οκτωβρίου θα διαρκέσει η έκθεση «Μανώλης Χάρος. Αισώπου Μύθοι», που φιλοξενείται στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1, Κολωνάκι). Η έκθεση περιλαμβάνει 25 δυσδιάστατα εικαστικά έργα και κατασκευές τριών διαστάσεων, καθώς και ντοκουμέντα και ιστορικές αναπαραστάσεις από παλαιότερες εκδόσεις και εικονογραφήσεις των μύθων του Αισώπου. Σημαντικό στοιχείο της έκθεσης αποτελεί και μια σειρά από παιχνίδια χειροτεχνίας και ιχνογραφίας, δημιουργίες του καλλιτέχνη, επίσης αναφορικά στους μύθους του Αισώπου. Πρόκειται για απλή εικονογράφηση; Όχι. Σκοπός του Μανώλη Χάρου είναι μέσα από τα μικρά αφηγήματα του Αισώπου με ηθικοδιδακτικό, συμβολικό, αλληγορικό και παραβολικό χαρακτήρα να μυήσει το κοινό σε έναν κώδικα ηθικής, που αντιστοιχεί στην εκάστοτε κοινωνία και πολιτισμό με εύληπτο τρόπο και γραφή. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην έκθεση του Μανώλη Χάρου, έχουν τα ομιλούντα ζώα του Αισώπου. Σ’ αυτά αποδίδεται ένας εσωτερικός κόσμος πλούσιος σε αρετές, εμμονές, κακίες που εμφανίζονται ποικιλότροπα στην εικαστική τους ζωή.

Ο Μανώλης Χάρος μίλησε στην «Πεμπτουσία» για την έκθεσή του.

Τι σας γοήτευσε σ’ ένα «κλασσικό» ανάγνωσμα όπως οι Μύθοι του Αισώπου, ώστε να δημιουργήσετε μια σειρά από έργα εμπνευσμένα από αυτούς;

Η αρχή ήταν το ότι είναι, όπως λέτε κλασσικό, καθόλου όμως ξεχασμένο. Με τράβηξε το γεγονός πως είναι το πιο τυπωμένο βιβλίο στην ανθρώπινη Ιστορία, μετά την Βίβλο.

Ένα βιβλίο που εξακολουθεί να γράφεται και να εκδίδεται 2500 χιλιάδες χρόνια συνεχώς. Μοναδικό τέτοιο βιβλίο στην ανθρώπινη σκέψη. Και βέβαια η διαχρονικότητα προέρχεται από το θέμα του, που το έκανε ελκυστικό για τους αναγνώστες για τόσους και τόσους αιώνες. Είναι πλέον κομμάτι του κοινωνικού υποσυνείδητου του Δυτικού ανθρώπου, είναι ένα από τα θεμέλια της κουλτούρας μας.

 

Ποιους μύθους επιλέξατε για την έκθεση;

Επέλεξα 10 μύθους: Την αλεπού και τα σταφύλια, Το κοράκι και η στάμνα, Το φεγγάρι, Το κοράκι και η αλεπού, Τα δύο ποντίκια, Η αλεπού και το λελέκι,

Το κουνούπι και το βόδι, Οι δύο χύτρες, Το βόδι και ο βάτραχος, και Ο γέρος και ο θάνατος.

 

Ποιες τεχνικές χρησιμοποιήσατε;

Επειδή δούλευα πολλά χρόνια αυτή την ιδέα, δεν περιορίστηκα σε κάποιο τρόπο ή τεχνική, έκανα και ζωγραφική και χαρακτική και έργα στο χώρο (γλυπτά) με όποιο τρόπο μου φαινόταν καταλληλότερος κάθε φορά.

Η επιμελήτρια της έκθεσής σας η κυρία Ελένη Αθανασίου σημειώνει μεταξύ άλλων ότι με το έργο σας υπηρετείτε την αποκαλούμενη μαζική κουλτούρα. Πόσο σημαντικό είναι ο εικαστικός και γενικότερα ο καλλιτέχνης να απευθύνεται στο ευρύ κοινό;

Οι Μύθοι του Αισώπου ήταν πάντα από την δημιουργία τους ή από την Αναγέννηση που τυπώνονται για πρώτη φορά, πάντα , κάτι που αφορούσε τον πολύ κόσμο. Ακόμα και σήμερα θα τους βρούμε να πωλούνται στη λαϊκή. Έτσι λοιπόν και στην δική μου απόδοση, η εικαστική γλώσσα που χρησιμοποίησα πολλές φορές και ασυνείδητα, έχει όλα εκείνα τα μορφολογικά χαρακτηριστικά που είχε και το κίνημα του 60 που ξέρουμε σαν pop art. Εκτός αυτού βέβαια πάντα είχα στο μυαλό μου πως πρόκειται για μια δουλειά που θα την δει κόσμος. Άρα μπορώ να πω πως επηρεάζομαι από ένα έργο μαζικής κουλτούρας στην προσπάθειά μου να δημιουργήσω ένα έργο μαζικής κουλτούρας.

 

Λένε πως οι μύθοι του Αισώπου έχουν διαχρονική ισχύ. Συμφωνείτε, και αν ναι τι έχουν να πουν στον σημερινό άνθρωπο;

Οι μύθοι υπάρχουν 2500 χρόνια συνεχώς, γιατί αποτυπώνουν χαρακτήρες και συμπεριφορές που (δυστυχώς καμιά φορά), μένουν ίδιοι και απαράλλαχτοι 2500 χρόνια.

Αποτυπώνουν, γιατί τα σχόλια τα συμπεράσματα και οι διδαχές προστίθενται από κάθε εποχή διαφορετικά. Άρα λοιπόν στο βαθμό που οι άνθρωποι θα συνεχίζουν να είναι ίδιοι, οι μύθοι θα έχουν να πουν στον άνθρωπο όποιας, κάθε εποχής.

Την έκθεση συνοδεύει η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση Μανώλης Χάρος. Αισώπου Μύθοι, με κείμενα των Μανώλη Χάρου, Ελένης Αθανασίου και Παύλου Αδάμη.

Η έκθεση είναι ανοιχτή καθημερινά, Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, 9.0-17.00, Πέμπτη 9.00-24.00, Κυριακή 9.00-15.00, ενώ την Τρίτη το μουσείο είναι κλειστό.