Η τιμή της εικόνος επί το πρωτότυπον διαβαίνει

3 Απριλίου 2012

Χθες Δευτέρα 2 Απριλίου έγιναν τα εγκαίνια έκθεσης Αγιογραφίας με τον τίτλο

«Η τιμή  της εικόνος επί  το  πρωτότυπον διαβαίνει», στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Κορυδαλλού.  Η έκθεση, την οποία επιμελήθηκε ο Δρ Χρήστος Καρύδης, θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Απριλίου.  Συμμετέχουν με έργα τους εικοσιτέσσερις Αγιογράφοι, ενώ η έκθεση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Προέδρου του Πανελληνίου Συλλόγου Αγιογράφων Ηλία Δημητρέλου, ο οποίος πέθανε πρόσφατα.

Άποψη Αίθουσας 2

Ο κ. Χρήστος Καρύδης μίλησε στην Πεμπτουσία:

κύριε Καρύδη, θα θέλατε να μας εξηγήσετε γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο της έκθεσης;

Ο Άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει ότι η προσκύνηση είναι σημείο ταπεινώσεως. Προσευχόμενοι ενώπιον των ιερών εικόνων, καταθέτουμε τα αιτήματα μας, διότι η εικόνα λειτουργεί ως μεσίτρια στην προσευχή μας. Με αυτό τον τρόπο η εικόνα γίνεται γέφυρα μέσω της οποίας υπαρξιακά προσκυνούμε την εικονιζόμενη μορφή και κατ’ επέκταση τον Τριαδικό Θεό. Διότι δεν αποδίδεται λατρεία στην ύλη αλλά στο σημαινόμενο πρόσωπο που παριστάνεται.

Άποψη Αίθουσας 3

   

«Η τιμή  της εικόνος επί  το  πρωτότυπον διαβαίνει».

Υπάρχει συγκεκριμένο θέμα στην έκθεση, ή οι αγιογράφοι ήταν ελεύθεροι να επιλέξουν;

Δεν υπήρξε συγκεκριμένο θέμα. Οι αγιογράφοι ήταν ελεύθεροι να επιλέξουν τα έργα που θα τοποθετούσαν στην έκθεση. Παρόλα αυτά θα δείτε ότι έχουμε κατασκευές εικόνων με διάφορα υλικά όπως με την παραδοσιακή αυγοτέμπερα, τα ακρυλικά πάνω σε μουσαμά και την νωπογραφία. 

Άποψη Αίθουσας 4

Οι συμμετέχοντες είναι επαγγελματίες αγιογράφοι;

Οι αγιογράφοι είναι όλοι επαγγελματίες, μέλη του Πανελληνίου Συλλόγου Αγιογράφων και καθηγητές σχολών.  

Άποψη Αίθουσας 5

Εσείς, έχετε ασχοληθεί επιστημονικά με το ένδυμα και ειδικότερα με τον Σάκκο.  Θα ήθελα να σας ρωτήσω για την σημασία του ενδύματος στην εικόνα.

Το ένδυμα σε συνδυασμό με τα χρώματα, τα μοτίβα και την κοπή του παίζει σημαντικό ρόλο σε μια φορητή εικόνα ή τοιχογραφία, διότι μπορούμε να χρονολογήσουμε έργα με τα τυπολογικά χαρακτηριστικά ενός ενδύματος. Η απεικόνιση του Επισκοπικού Σάκκου ξεκίνησε το τέλος του 13ου αιώνα με τον Αγ. Κωνσταντίνο Καβάσιλα Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος στην Περίβλεπτο με κοντά πλατιά μισομάνικα όπου είναι ευδιάκριτο το στιχάριο και τα επιμάνικα, διακοσμημένος με πολυσταυρία συνεχίζοντας την εικονογραφική παράδοση του φαιλονίου. Στην συνέχεια εμφανίζεται στην μορφή του Χριστού ως Μέγα Αρχιερέα. Το ενδυματολογικό στα ζωγραφικά έργα είναι ένα μεγάλο θέμα στην ιστορία του υφάσματος και στην αρχαιολογία. 

Η Σταύρωση

Η έκθεση αυτή αφιερώνεται όπως σημειώνεται στην πρόσκληση στη μνήμη του Προέδρου του Πανελληνίου Συλλόγου Αγιογράφων, που έφυγε από τη ζωή πρόσφατα.  Θα  θέλατε να μας πείτε κάποια πράγματα για το έργο του;

ΙΔΟΥ Ο ΝΥΜΦΙΟΣ, ΜΠΟΚΟΣ, 2012, 1Α

Θεωρώ ότι δεν είμαι ο κατάλληλος για να μιλήσει για το έργο του Ηλία Δημητρέλου διότι δυστυχώς τον γνώριζα μικρό χρονικό διάστημα. Άλλοι συνάδελφοι και φίλοι είναι πιο κατάλληλοι. Παρόλα αυτά για το σύντομο χρονικό διάστημα που τον γνώρισα κατάλαβα το ήθος του, το πάθος του για τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αγιογράφων και τον αγώνα που έδινε και το σημαντικό έργο που άφησε μέσα στους Ναούς. Στην εκδήλωση, για το έργο του θα μίλησε ο καθηγητής Θεολογίας κ. Παλαμίδης.