Παραγωγή υδρογόνου με αιολική ενέργεια, μελετά η Γερμανία

3 Απριλίου 2012

Το Βερολίνο θα διαθέσει 200 εκατ. ευρώ μεταξύ 2011 και 2014 για έρευνα σχετικά με την αποθήκευση της ενέργειας, δημιουργώντας έντονο ανταγωνισμό για τους πόρους, στον απόηχο της απόφασης της χώρας να απομακρυνθεί από την πυρηνική ενέργεια.

Τον περασμένο Οκτώβριο, σε μια περιοχή 120 χιλιόμετρα βόρεια του Βερολίνου, η Enertrag AG έθεσε σε λειτουργία ένα από τα πρώτα υβριδικά εργοστάσια της χώρας για την παραγωγή αιολικής ενέργειας και τη μετατροπή της σε υδρογόνο, με τη βοήθεια των εταίρων της, Vattenfall, Total και Deutsche Bahn. Οι επενδύσεις τους έχουν υποστηριχθεί από τους στόχους της ΕΕ για τα κράτη μέλη να προμηθεύονται το 35% του ηλεκτρικού τους μείγματος από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας μέχρι το 2020, και 80% μέχρι το 2050.

«Η προσωπική μου επιθυμία είναι να συμβάλουμε στη δημιουργία ενός ενεργειακού σημείου καμπής και η μετατροπή αιολικής ενέργειας σε υδρογόνο να παίξει ηγετικό ρόλο. Οι πολιτικοί ενδιαφέρονται πολύ για το τι κάνουμε εδώ», είπε ο Werner Diwald, ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου Enertrag.

Η Enertrag σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία εγκαταστάσεις παραγωγής υδρογόνου ισχύος 10 MW, μετά το 2015.

Μετά την πυρηνική καταστροφή της Fukushima στην Ιαπωνία πριν από ένα χρόνο, η Γερμανία έκλεισε οκτώ πυρηνικούς αντιδραστήρες μονομιάς, αφήνοντας τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας ευάλωτα σε κενά από την αυξομειούμενη αιολική και ηλιακή ενέργεια.

Μια προβλέψιμη εναλλακτική λύση

Το υδρογόνο είναι μια προβλέψιμη εναλλακτική λύση. Μπορεί να παράγεται και να μεταφέρεται χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Μπορεί να παράγει ενέργεια και θερμότητα, να χρησιμοποιείται ως καύσιμο αυτοκινήτων ή να διοχετεύεται σε αγωγούς φυσικού αερίου.

Οι τρεις ανεμογεννήτριες στο εργοστάσιο Enertrag παράγουν έως και 6 MW ισχύος. Αυτή η ενέργεια στη συνέχεια διέρχεται από το νερό, το οποίο διαχωρίζεται σε οξυγόνο και υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης και αποθηκεύεται σε δεξαμενές. Η τεχνολογία μετατρέπει ουσιαστικά την αιολική ενέργεια σε μια πηγή ενέργειας βασικού φορτίου, για 24ωρο εφοδιασμό.

Το υδρογόνο μπορεί να αναμιχθεί με βιοαέριο από τοπικά απορρίμματα καλαμποκιού και να χρησιμοποιηθεί σε μονάδες συμπαραγωγής, που παράγουν ηλεκτρισμό και θερμότητα. Μπορεί επίσης να ανατροφοδοτήσει το δίκτυο σε περιόδους που ο άνεμος είναι ιδιαίτερα ασθενής ενώ η θερμότητα μπορεί να συλλέγεται σε δίκτυα αστικής θέρμανσης. Κατά τις περιόδους των ασθενών ανέμων, η μονάδα παραγωγής βιοαερίου μπορούν να λειτουργήσει με βιομάζα και μόνο.

Κερδοφορία

Αλλά ενώ το υδρογόνο θα μπορούσε να βοηθήσει να εξοικονομηθούν τα € 10 δις που εκτιμάται ότι απαιτούνται για την κατασκευή των γραμμών σύνδεσης μεταφοράς για τα έργα υπεράκτιων εγκαταστάσεων αιολικής ενέργειας, το μεγαλύτερο ερωτηματικό αφορά την κερδοφορία του.

«Ποιος μπορεί να χρηματοδοτήσει μεγάλης κλίμακας ηλεκτρόλυση, ποιες περιοχές είναι κατάλληλες γεωλογικά, που υπάρχει πολύ αιολική ενέργεια και δεν υπάρχει υποδομή δικτύου, και τι αποτέλεσμα θα έχει ο ανταγωνισμός μεταξύ υδρογόνου για αυτοκίνητα, ηλεκτρική ενέργεια και θερμότητα;» ρώτησε ο εκπρόσωπος της Vattenfall, Lutz Wiese.

Στοιχεία από τη γνωμοδότηση A.T. Kearney δείχνουν ότι η παραγωγή υδρογόνου ή μεθάνιου κοστίζει δύο έως τέσσερις φορές περισσότερο από ό,τι πληρώνει η Γερμανία για το εισαγόμενο φυσικό αέριο.

Η Enertrag πιέζει για τιμολόγια τροφοδότησης, ή κρατικές επιδοτήσεις, για το υδρογόνο. Η Γερμανία έχει ήδη χρησιμοποιήσει τη στρατηγική αυτή για να μετατραπεί η ίδια σε παγκόσμιο ηγέτη στην αιολική και ηλιακή ενέργεια. Ο Diwald δήλωσε ότι η Γερμανία θα χρειαστεί επένδυση της τάξεως των € 700 εκατ. με 1 δις € για τη δημιουργία μιας αγοράς υδρογόνου αρκετά μεγάλης ώστε να δημιουργήσει κίνητρα για τις επιχειρήσεις και τους επενδυτές.

Άλλες εναλλακτικές λύσεις θα μπορούσαν να είναι φορολογικές απαλλαγές ή η μετακύλιση του πρόσθετου κόστους στους καταναλωτές μέσω τελών δικτύου μεταφοράς.

Οι πετρελαϊκές εταιρείες

Ακόμη και χωρίς τις επιδοτήσεις, οι μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι της αγοράς πετρελαίου έχουν οδηγήσει εταιρείες πετρελαίου όπως η Total να δουν το υδρογόνο ως αντιστάθμισμα και η εταιρεία έχει ήδη θέσει σε λειτουργία μερικές αντλίες υδρογόνου στα πρατήρια καυσίμων γύρω από το Βερολίνο.

Η αυτοκινητοβιομηχανία επιθυμεί επίσης να αναπτύξει αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογόνο, επειδή είναι πιο αποδοτικά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες.

Η Daimler και η Toyota είναι μεταξύ των εταιρειών αυτοκινήτων που σχεδιάζουν παραγωγή σε μεγάλη κλίμακα υδρογονοκίνητων αυτοκινήτων από τα μέσα αυτής της δεκαετίας, ενώ οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι, Deutsche Bahn, ερευνούν επίσης αυτή την τεχνολογία.

Αυτό το καλοκαίρι, η Enertrag θα ξεκινήσει να βάζει αέριο υδρογόνο στο δίκτυο του φυσικού αερίου και η Greenpeace Energy, θυγατρική της περιβαλλοντικής ομάδας, αγοράζει ήδη ορισμένα από αυτά τα «windgas» για να πωλήσει στα νοικοκυριά.

Υδρογόνο και μεθάνιο έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν την εξάρτηση της Γερμανίας από τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Τα υπόγεια σπήλαια φυσικού αερίου της χώρας θεωρούνται αρκετά μεγάλα ώστε να έχουν χώρο για περίπου το ένα πέμπτο των ετήσιων αναγκών της κατανάλωσης.

Πηγή: EurActiv.gr