Συναυλίες Εκκλησιαστικής και Θρησκευτικής Μουσικής

2 Απριλίου 2012

Παραδοσιακά την περίοδο πριν από το Πάσχα οι Πολιτιστικοί Οργανισμοί οργανώνουν συναυλίες Εκκλησιαστικής και Θρησκευτικής Μουσικής. Επιλέξαμε τις προτάσεις φορέων όπως το Μέγαρο Μουσικής και την Εθνική Λυρική Σκηνή από την Αθήνα, την πρόταση ενός Δήμου (Χαλάνδρι)με ξεχωριστή μουσική παρουσία αλλά και εξίσου σημαντικές πρωτοβουλίες εκτός Αθηνών, όπως αυτές του Μεγάρου Μουσικής στη Θεσσαλονίκη, τη Χορωδιακή Συνάντηση στην Καλαμάτα και τις μουσικές εκδηλώσεις στην Πάτρα.

 

Εθνική Λυρική Σκηνή

Εβδομάδα Θρησκευτικής Μουσικής στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Πέμπτη 5 Απριλίου
Συναυλία Γυναικείας Χορωδίας ΕΛΣ

Το γυναικείο τμήμα της Χορωδίας της ΕΛΣ θα παρουσιάσει αποσπάσματα έργων θρησκευτικής μουσικής ρομαντικών συνθετών. Συγκεκριμένα, θα ερμηνευτούν έργα Ροσσίνι, Ντ’ Αντύ, Κουί, Μητρόπουλου, Μπραμς και Μέντελσον. Το εξαϋλωμένο ηχόχρωμα των γυναικείων φωνών έγινε διαχρονικά όργανο έκφρασης στα χέρια μεγάλων συνθετών. Κοντά στα έργα των Μπραμς, Μέντελσον και Ροσσίνι, τα οποία έχουν αμιγώς θρησκευτικό χαρακτήρα, θα παρουσιαστούν το Coro Mystico του Τσέζαρ Κουί, βασισμένο σε λατινικό κείμενο από το «Καθαρτήριο» του Δάντη, σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση, η δοξαστική ημι-αφηγηματική καντάτα του Ντ’ Αντύ καθώς και το δραματικό φινάλε «Ave Maris Stella» από την όπερα Βεατρίκη του Μητρόπουλου
.
Διεύθυνση χορωδίας: Νίκος Βασιλείου
Σολίστ: Σοφία Κυανίδου, Μαρισία Παπαλεξίου
Πιάνο: Σοφία Ταμβακοπούλου
Εκκλησιαστικό όργανο: Φρίξος Μόρτζος


Παρασκευή 6 Απριλίου

Πασχαλινή Συναυλία Όπερα Στούντιο

 
Το όπερα στούντιο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει συναυλία των σπουδαστών του, με άριες και σύνολα από ορατόρια και συνθέσεις θρησκευτικής μουσικής μεγάλων συνθετών (Μπαχ, Χαίντελ, Βιβάλντι, Μποκκερίνι, Μέντελσον)
, αποτέλεσμα ενός σεμιναριακού κύκλου μελέτης ορατορίου υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Χριστίνας Γιαννακοπούλου.
Σολίστ: Στελλίνα Αποστολοπούλου, Βάσια Ζαχαροπούλου, Αλέξανδρος Σταυρακάκης, Αθηνά Καστρινάκη, Αικατερίνη Κρασσά, Χρήστος Κεχρής, Κίρα Λαμπράκη, Νίκος Κοτενίδης, Λητώ Μεσσήνη
Πιάνο: Σοφία Ταμβακοπούλου

Σάββατο 7 Απριλίου
Νίκος Βασιλείου: Requiem Fragments

 

Το έργο του Νίκου Βασιλείου είναι βασισμένο σε σχέδια και αντιστικτικές ασκήσεις, ξεχασμένα σε ένα παλιό τετράδιο μουσικής από την εποχή των σπουδών του συνθέτη. Ανάμεσα σε λιτά μουσικά μέρη με ενιαίο θεματολογικό υλικό, παρεμβάλλονται στίχοι της ποιήτριας Μπίλλυς Βέμη, συγκινησιακά φορτισμένοι, διαποτισμένοι από ένα έντονο ελληνικό χρώμα που λειτουργούν σαν συνδετικός κρίκος ενός θρηνητικού κύκλου με τη σφραγίδα της ρωγμής του χρόνου.
Σολίστ: Μαρία Κόκκα, Βάγια Κωφού
Σόλο τσέλο: Μαρίνα Κολοβού/ Επιμέλεια: Κωστής Παπαϊωάννου

Κυριακή 8 Απριλίου
Κορυφαίοι Μουσικοί στην ΕΛΣ

Οι κορυφαίοι μουσικοί της Συμφωνικής Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στα έγχορδα και τα ξύλινα πνευστά όργανα, ενώνουν τις καλλιτεχνικές τους δυνάμεις σε τρία από τα πιο απαιτητικά έργα του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου: Το Κουαρτέτο με φλάουτο σε ρε μείζονα (1777) και το Κουαρτέτο με όμποε σε φα μείζονα (1781) του Μότσαρτ, δύο έργα στα οποία ο διάσημος συνθέτης αντικαθιστά το πρώτο βιολί του κουαρτέτου εγχόρδων με ένα ξύλινο πνευστό (φλάουτο και όμποε αντίστοιχα), καθώς και το Σεπτέτο σε μι ύφεση μείζονα του Μπετόβεν, ένα πρωτοποριακό για την εποχή του (1800) έργο, όπου έχουμε άλλα τρία πνευστά, (κλαρινέτο, φαγκότο και κόρνο) να συνδιαλέγονται με τα τέσσερα έγχορδα με δοξάρι (βιολί, βιόλα, τσέλο και κοντραμπάσο).
Βιολί: Γιάννης Μαργαζιώτης
Βιόλα: Αγγελική Γιαννάκη
Βιολοντσέλο: Ρενάτο Ρίπο
Κοντραμπάσο: Βασίλης Παπαβασιλείου
Φλάουτο: Θοδωρής Μαυρομμάτης
Κλαρινέτο: Σπυρίδων Τζέκος
Όμποε: Ντιμίτρυ Σαφαριάν–Σιμονένκο
Φαγκότο: Γιώργος Φαρούγγιας
Κόρνο: Αναστάσιος Μπακούρης

Μεγάλη Δευτέρα 9 Απριλίου
Τζοβάννι Μπαττίστα Περγκολέζι: Στάμπατ Μάτερ
 
Ο μεσαιωνικός ύμνος Στάμπατ Μάτερ
είναι ένας από πολύ λίγους θρησκευτικούς ύμνους που έχουν επιζήσει και παραμένουν σε λειτουργική χρήση ως σήμερα. Πρόκειται για έναν ύμνο που έχει γίνει πηγή έμπνευσης για πολλούς συνθέτες σε διάφορες εποχές. Μια από τις πιο δημοφιλείς, για την απλότητα και αμεσότητα του συναισθήματος, μελοποιήσεις του ύμνου είναι αυτή του Περγκολέζι
.
Ο συνθέτης από το Γέζι της Ιταλίας κατάφερε με το μέγεθος του ταλέντου του να γίνει ένας από τους σημαντικότερους του όψιμου Μπαρόκ του ιταλικού νότου.
Το έργο είναι γραμμένο για δύο φωνές με συνοδεία ορχήστρας εγχόρδων.
Σολίστ: Τριανταφυλλιά Γεωργιάδου, Αμαλία Αυλωνίτη
Με την Μπαρόκ Ορχήστρα του Διεθνούς Καλλιτεχνικού Κέντρου Ατενέουμ.

Μεγάλη Τετάρτη 11 Απριλίου
Πασχαλινή Συναυλία με έργα Βιβάλντι, Φωρέ, Κέρνις
Ορχήστρα & Χορωδία ΕΛΣ

Η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ ερμηνεύουν έργα Αντόνιο Βιβάλντι (Στάμπατ Μάτερ), Γκαμπριέλ Φωρέ (Ρέκβιεμ) και Άαρον Τζαίυ Κέρνις (Musica Celestis) στην καθιερωμένη Πασχαλινή Συναυλία.
Ο Αμερικανός συνθέτης Άαρον Τζαίυ Κέρνις
έγραψε το Musica Celestis 1990. Αρχικά είχε μορφή κουαρτέτου εγχόρδων, σύντομα όμως αναπτύχθηκε σε σύνθεση για ορχήστρα εγχόρδων. Το σύντομο λυρικό έργο μοιάζει να εξερευνά «ουράνιες αρμονίες». Αρκετοί μελετητές σημειώνουν συγγένεια με το περίφημο «Αντάτζιο» του Σάμιουελ Μπάρμπερ,
εμβληματική σύνθεση της αμερικανικής μουσικής, αναγνωρίζοντας αντίστοιχα σοβαρή, τελετουργική διάθεση· ορισμένοι μιλούν για ύμνο στον Θεό. Γεννημένος το 1960, ο Κέρνις ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές μελετώντας πιάνο και βιολί. Φοίτησε στη Μουσική Σχολή του Μανχάταν, στο Ωδείο του Σαν Φρανσίσκο και στο πανεπιστήμιο του Γέηλ, όπου ανάμεσα σε άλλους είχε δάσκαλο τον συνθέτη Τζον Άνταμς. Έργα του έχουν παιχτεί, μεταξύ άλλων, από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης και τη Συμφωνική Ορχήστρα του Σαν Φρανσίσκο.
Το Ρέκβιεμ (Λειτουργία εις κεκοιμημένους) έργο 48
είναι ένα από γνωστότερα έργα του Γάλλου συνθέτη Γκαμπριέλ Φωρέ
. Δεν γράφηκε για συγκεκριμένο πρόσωπο, αλλά σύμφωνα με τον συνθέτη «από ευχαρίστηση, αν μου επιτρέπεται να πω κάτι τέτοιο!». Ως δάσκαλος χορωδίας αλλά και οργανίστας, ο Φωρέ αναζητούσε ένα θρησκευτικό χαρακτήρα διαφορετικό από το κοσμικό ύφος των Ιταλών και το μεγαλεπήβολο των Γερμανών συναδέλφων του. Η δική του μελοποίηση του Ρέκβιεμ είναι τρυφερή, χαμηλόφωνη και εσωστρεφής. Η οριστική του εκδοχή του έργου για μεγάλη ορχήστρα ολοκληρώθηκε το 1899/90. Παραμένει ανοιχτό εάν προέρχεται από το χέρι του Φωρέ ή εάν αποτελεί εργασία μαθητών του. Παρουσιάστηκε στις 6 Απριλίου 1900 στο Τροκαντερό υπό τη διεύθυνση του Εζέν Υζαΰ.
Συνθέτης σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλής, μέχρι τα μέσα στου 20ού αιώνα ο Αντόνιο Βιβάλντι
ήταν όνομα γνωστό μονάχα σε πολύ λίγους. Αξίζει να αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη ηχογράφηση των διάσημων Τεσσάρων εποχών πραγματοποιήθηκε μόλις το 1939 ενώ εκείνη χάρη στην οποία τα τέσσερα κοντσέρτα του έργου έγιναν διάσημα χρονολογείται από 1948. Παρότι αρκετοί γνωρίζουν ότι ο Βιβάλντι υπήρξε παπάς, στη συνείδηση των περισσότερων έχει καταγραφεί ως συνθέτης κοσμικής μουσικής. Κι όμως, δεν είναι λίγα τα έργα θρησκευτικής μουσικής που συνέθεσε.
Το Στάμπατ Μάτερ («Στέκει η Μήτηρ τεθλιμμένη»)
είναι ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα. Βασίζεται στο γνωστό κείμενο, που αποδίδεται στον φραγκισκανό Γιακοπόνε ντα Τόντι [1230-1306] και έχει μελοποιηθεί από πάρα πολλούς συνθέτες από την εποχή του Ζοσκέν ντε Πρε [περ.1450-1521]
ως τις μέρες μας. O Βιβάλντι αξιοποιεί τις δέκα από τις είκοσι στροφές, τις οποίες οργανώνει σε οκτώ μέρη. Δεν ακολουθεί τη συνήθη στα έργα του εναλλαγή ανάμεσα σε αργές και ζωηρές ενότητες: όλα τα μέρη στο Στάμπατ Μάτερ είναι αργά, με μικρές διαβαθμίσεις. Βασικό κριτήριο των επιλογών του συνθέτη μοιάζει το κείμενο, στο οποίο ανταποκρίνεται με μεγάλη φαντασία. Αφηγηματικά μέρη, τραγουδιστή απαγγελία ή άριες με διανθίσεις υπηρετούν κάθε φορά το πνεύμα των στίχων, με τη μουσική να παρακολουθεί τον ρυθμό και τις εναλλαγές του λόγου.
Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Σολίστ: Μαρία Μητσοπούλου, Δημήτρης Κασιούμης, Νίκος Σπανός
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
Κοντίνουο – Εκκλησιαστικό όργανο: Φρίξος Μόρτζος

 

 

 

Μεγάλα Χορωδιακά Έργα – Θρησκευτική Μουσική Ελλήνων Συνθετών στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης

 

Μεγάλη Τετάρτη 11 Απριλίου
Δημήτρης Μητρόπουλος Ταφή
Χαρίλαος Περπέσσας Συμφωνία του Χριστού (Α’ εκτέλεση από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης)
Χρήστος Χατζής Τάφος της Ζωής (Α’ εκτέλεση από την Κ.Ο.Θ.)

Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι πάντοτε συνυφασμένη με το άκουσμα «κλασικής μουσικής». Στο ίδιο πνεύμα είναι και τα έργα τριών Ελλήνων συνθετών που θα ερμηνεύσει η Κ.Ο.Θ.

Χαρά Κεφαλά Μέτζο-σοπράνο
Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης
Μαίρη Κωνσταντινίδου Μουσική διδασκαλία χορωδίας
Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης
Αλέξανδρος Μυράτ Διεύθυνση Ορχήστρας

Χορωδιακή Συνάντηση Θρησκευτικής Μουσικής στην Καλαμάτα

Το Σάββατο του Λαζάρου  7 – 4 – 2012  θα πραγματοποιηθεί η  18η Χορωδιακή Συνάντηση Θρησκευτικής Μουσικής στον Ιερό Ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών Καλαμάτας.
Η θρησκευτική αυτή χορωδιακή εκδήλωση  συνδιοργανώνεται από το Σύλλογο «Οι Φίλοι της Μουσικής Καλαμάτας»
και το Μουσικό Όμιλο Καλαμάτας «ΟΡΦΕΥΣ».
Θα πάρουν μέρος οι χορωδίες :
Η Τρίφωνη Παιδική Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας
υπό τη διεύθυνση του Ιβάν Μάτζαρη
Ο Μουσικός Όμιλος Καλαμάτας «ΟΡΦΕΥΣ»
υπό τη διεύθυνση του Ιβάν Μάτζαρη
Η Μικτή Χορωδία του Συλλόγου Υπαλλήλων της Τραπέζης της Ελλάδος (Αθηνών)
υπό τη διεύθυνση του Κων/νου Ευαγγελάτου
Η Μικτή Χορωδία «Φίλοι Μοντέρνας Μουσικής» (Αθηνών)
υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Παπαδημητρίου
Το σύνολο εγχόρδων  «flex»
του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας θα συνοδεύσει την Παιδική Χορωδία και τη Χορωδία του Ορφέα .
Θα ακουστούν χορωδιακά έργα θρησκευτικής μουσικής Ελλήνων και ξένων συνθετών (Mozart , Schubert , Handel , Vivaldi , Bach , Rachmaninoff , Παπαδημητρίου , Νικολαΐδη , Παπαποστόλου ,…).

 

Συναυλία Θρησκευτικής Μουσικής από την Πολυφωνική Χορωδία Πατρών

Συναυλία Θρησκευτικής Μουσικής, οργανώνει η Πολυφωνική χορωδία της Πάτρας, με την ευκαιρία της Μεγάλης Εβδομάδος και των εορτών του Πάσχα, σε συνεργασία με το Μουσικό Σχολείο Πατρών. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο του Λαζάρου, 7 Απριλίου, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων».

Θα μετάσχουν από τον Οργανισμό της Πολυφωνική, η Μικτή Χορωδία (Διεύθυνση: Σταύρος Σολωμός, πιάνο: Λούση Χριστοδούλου), το Γυναικείο Φωνητικό Σχήμα «Εμμέλεια» (Διεύθυνση: Κατερίνα Πολυμενάκου, πιάνο: Ήρα Ζέρβα) και η Φιλαρμονική Ορχήστρα (Διεύθυνση: Γιώργος Μπουρδόπουλος). Επίσης η σοπράνο Ήρα Ζέρβα, θα ερμηνεύσει άρια, από το έργο: «Μessiah» του George Fr. Haendel. Στο πιάνο θα συνοδεύσει η Έφη Καββαδία- Ζέρβα.

Από πλευράς του Μουσικού Σχολείου (Διεύθυνση: Σταμάτης Λέκκας), η Φιλαρμονική Ορχήστρα (Διεύθυνση: Ιάσων Βάκρινος), θα συμπράξει με την Ορχήστρα της Πολυφωνκής, αποδίδοντας έργα της Μεγάλης Εβδομάδος.

Οι Χορωδίες θα ερμηνεύσουν έργα W.A.Mozart, Ελένης Οικονομοπούλου, Giulio Caccini, Deak Gyorgi Bardos, Alessandro Scarlatti, Dmitry Bortnyansky, αλλά και Ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδος διασκευασμένους από τον Κώστα Κλάββα.

Χορωδιακό Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής στο Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου

Το καθιερωμένο Χορωδιακό Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής διοργανώνει και φέτος το Πάσχα το Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου.

Τη Δευτέρα 2 Απριλίου 2012 στον Ιερό Ναό Αγ. Ελευθερίου Χαλανδρίου (Πολυτεχνείου 105) θα πραγματοποιηθεί η «4η Συνάντηση Χορωδιών», με την επιμέλεια και το συντονισμό του Χάρη Ραυτόπουλου.

Συμμετέχουν: Η «Μικτή Εκκλησιαστική Χορωδία Αθηνών», που θα παρουσιάσει εκκλησιαστικούς ύμνους σε σύνθεση, εναρμόνιση και διεύθυνση του Χάρη Ραυτόπουλου, ο οποίος από το 1996 είναι ο πρωτεργάτης και μαέστρος της Χορωδίας.

Η Χορωδία «Εργαστήρι Ψαλτικής», που θα παρουσιάσει το δοξαστικόν του Όρθρου της Μεγάλης Δευτέρα και Μεγάλης Τρίτης και απόστιχων της ακολουθίας των Αγίων Παθών. Το εργαστήρι ιδρύθηκε το 1998 και χοράρχης είναι ο Θανάσης Ι. Παϊβανάς, ο οποίος είναι μαθητής του Άρχοντος Πρωτοψάλτου της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας Θρασύβουλου Στανίτσα.

Η Χορωδία «Εμπορικής Τραπέζης», που θα παρουσιάσει ύμνους των Θεμιστοκλή Πολυκράτη, Δημήτρη Παπαποστόλου και Alexander Arkhangelsky. Διευθύνει ο Σταύρος Μπερής. Η Εμπορική Τράπεζα δημιούργησε το 1964 ανδρική χορωδία από υπαλλήλους της. Με τον τρόπο αυτό συμμετέχει από τότε ενεργά στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή του τόπου μας.

Η «Μικτή Χορωδία Δήμου Βύρωνα», που θα παρουσιάσει ύμνους των W.A.Mozart, Charles Gounod, Ariel Remizer, Χρ. Νίκα και Αλ. Κατακουζηνού, συνοδεία εκκλησιαστικού οργάνου από την κα. Κατερίνα Καραμπάτσα. Διεύθυνση χορωδίας υπό τον Χρήστο Κουτσονίκα. Η χορωδία ιδρύθηκε το 1994 και το ρεπερτόριο της περιλαμβάνει κλασικά, προκλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών καθώς και εκκλησιαστικούς ύμνους.

Οι χορωδίες θα ψάλλουν τις τρεις στάσεις από τα εγκώμια «Η ζωή εν τάφω», «Άξιον Εστί» και «Αι γενεαί πάσαι».

 21η Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Κύκλος «Θυσία» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 11 Απριλίου 2012

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δημήτρης Μητρόπουλος: Η Ταφή
Joseph Haydn: «Οι Επτά Τελευταίοι Λόγοι του Χριστού στον Σταυρό» ορατόριο για σολίστ, χορωδία και ορχήστρα

Σολίστ:
Kaoli Isshiki σοπράνο
Ελένη Βουδουράκη
μέτζο σοπράνο

Αντώνης Κορωναίος τενόρος
Πέτρος Μαγουλάς μπάσος
Συμμετέχει η Χορωδία της ΕΡΤ

Διεύθυνση χορωδίας: Δημήτρης Μπουζάνης
Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος

 Συναυλία Βυζαντινής Μουσικής
«Ερχόμενος ο Κύριος προς το «Εκούσιον Πάθος» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τετάρτη 4 Απριλίου

Το Κέντρο Ανάπτυξης Ελεύθερης Καλλιτεχνικής Έκφρασης παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στη βυζαντινή μουσική. Λίγες μέρες πριν την έλευση της Μεγάλης Εβδομάδας θα ακουστούν ύμνοι και τροπάρια από τρεις εξέχουσες χορωδίες μεταφέροντας συναισθήματα κατάνυξης.
Χορωδίες: Ιωάννη Μούση,
«Εν Αθήναις Συλλόγου Μουσικοφίλων Κων/πολεως», Σπύρου Παυλάκη

Καλλιτεχνική επιμέλεια: Νικόλαος Καββαδίας