Αερόσακο για τους πεζούς αποκτούν τα αυτοκίνητα

4 Ιουνίου 2012

Στην Ευρώπη, το 14% των θανάσιμων τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα αφορούν πεζούς. Παρόμοιο είναι το ποσοστό στις ΗΠΑ, 12%, ενώ στην Κίνα ανεβαίνει στο εξωπραγματικό 25%! Ακόμη μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των πεζών που τραυματίζονται. Οι πλέον σοβαροί τραυματισμοί πεζών στο κεφάλι, από αυτοκίνητα, προκαλούνται από τα σκληρά τμήματα που βρίσκονται κάτω από το εμπρός καπό, το κάτω μέρος του παρμπρίζ και τις μπροστινές κολόνες.

Αυτά ήταν μερικά μόνο από τα στοιχεία που ελήφθησαν υπόψη όταν η Volvo άρχισε την εξέλιξη της Τεχνολογίας Αερόσακου Πεζού (Pedestrian Airbag Technology). Πρόκειται για ένα αερόσακο που ανοίγει με αστραπιαία ταχύτητα στην περιοχή του παρμπρίζ.

Αισθητήρες

Οι επτά αισθητήρες είναι τοποθετημένοι στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου και επικοινωνούν με μια κεντρική μονάδα ελέγχου. Όταν το αυτοκίνητο έρχεται σε επαφή με κάποιο αντικείμενο, τα σήματα που αυτοί στέλνουν μεταβάλλονται. Η μονάδα ελέγχου τα αξιολογεί και εφόσον διαγνωστεί ότι αυτά αντιστοιχούν σε ανθρώπινο πόδι, ανοίγει ο αερόσακος πεζού.

Ανύψωση του καπό κατά 10 εκατοστά

Οι μεντεσέδες του καπό είναι εφοδιασμένοι με πυροτεχνικούς μηχανισμούς, που όταν το σύστημα ενεργοποιηθεί τραβούν μία περόνη και απελευθερώνουν το πίσω τμήμα του πλαισίου του καπό. Ταυτόχρονα ενεργοποιείται ο αερόσακος που βρίσκεται κάτω από το καπό και μπροστά από τη βάση του παρμπρίζ και αρχίζει να γεμίζει με αέριο. Καθώς φουσκώνει, ανασηκώνει το καπό, που ανυψώνεται κατά δέκα εκατοστά και παραμένει σε αυτή, την ανυψωμένη θέση.

Το επιπλέον κενό που δημιουργείται κατ’ αυτόν τον τρόπο, μεταξύ του καπό και των σκληρών τμημάτων του οχήματος στο χώρο του κινητήρα, προσφέρει στο καπό το χώρο που χρειάζεται για να παραμορφωθεί, απορροφώντας ενέργεια, όταν πέσει επάνω του ένας πεζός.

Airbag

Ο αερόσακος έχει σχήμα αντεστραμμένου «Π» και αποτελείται από ένα σάκο και μία υβριδική γεννήτρια αερίου. Κατά την ενεργοποίησή του, ο σάκος γεμίζει με αέριο μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου. Όταν έχει φουσκώσει πλήρως, ο αερόσακος καλύπτει ολόκληρη την εσοχή των υαλοκαθαριστήρων, το ένα τρίτο περίπου του παρμπρίζ και το κατώτερο τμήμα των μπροστινών κολονών. Η όλη διαδικασία, από την ενεργοποίηση του συστήματος μέχρι το πλήρες φούσκωμα του αερόσακου διαρκεί μερικά εκατοστά του δευτερολέπτου.

Το σύστημα λειτουργεί σε ταχύτητες μεταξύ 20 και 50 km/h. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 75% όλων των ατυχημάτων με πεζούς συμβαίνει σε ταχύτητες κάτω των 40 km/h.

Ο αερόσακος πεζού τοποθετείται ήδη στο νέο Volvo V40 που θα αρχίσει να πωλείται στην Ελλάδα τον Ιούλιο και αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.

Θυμίζουμε ότι πριν από δύο χρόνια, το 2010, η Volvo Car Corporation είχε παρουσιάσει την Ανίχνευση Πεζών με Πλήρως Αυτόματο Φρενάρισμα (Pedestrian Detection with Full Auto Brake) στα Volvo S60 και V60. Το σύστημα μπορεί να αποτρέψει πλήρως μία σύγκρουση με ένα πεζό, σε ταχύτητες μέχρι 35 km/h, στην περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα. Το σύστημα φυσικά λειτουργεί και σε υψηλότερες ταχύτητες, όπου στόχος είναι η μεγαλύτερη δυνατή μείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου, πριν τη σύγκρουση.