Η Ι. Μητρόπολη Βεροίας στον αγώνα κατά του ρατσισμού

1 Νοεμβρίου 2013

 Η Ι. Μητρόπολη Βεροίας είναι μία από τις Εκκλησίες εκείνες που, ανάμεσα στις πολυσχιδείς και πολύπλευρες δραστηριότητές τους, δεν παραλείπουν να εργάζονται για την αδελφοσύνη των ανθρώπων του ποιμνίου τους. Στο πνεύμα αυτής της προσφοράς, συμμετείχε διά του Πρωτοσυγκέλλου της σε τοπική εκδήλωση κατά της ξενοφοβίας και του ρατσισμού. Παραθέτουμε στη συνέχεια τη σχετική ανακοίνωση της Ι. Μητροπόλεως προς τα μέσα ενημέρωσης.

                                                             Δελτίο Τύπου

 Η Ιερά Μητρόπολις Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, συνεπής στη ακλόνητη παραδοχή της ότι οι έννοιες ξενοφοβία και ρατσισμός είναι παντελώς ξένες προς την Eκκλησία, συμμετείχε, εκπροσωπούμενη από τον Πρωτοσύγκελλο, Αρχιμ. Γεώργιο Χρυσοστόμου, στην Συντονιστική Επιτροπή και στην εκδήλωση-συνάντηση φορέων που πραγματοποιήθηκε για τον ρατσισμό την Κυριακή 27 Οκτωβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Βέροιας. Η συμμετοχή της επισφραγίστηκε με την κατάθεση σχετικής εισήγησης του Πρωτοσυγκέλλου για το ρατσισμό και προβολή βίντεο-παρουσίασης με τίτλο: «Ένα καντήλι σβήνει το φασισμό».

no-racism

Η τοπική μας Εκκλησία δραστηριοποιείται καθημερινά απέναντι στα φαινόμενα ρατσισμού. Τα φιλόπτωχα ταμεία, η καθημερινή σίτιση αλλοδαπών και μη στις τράπεζες αγάπης σε Βέροια και Νάουσα, οι κατηχητικές και υποστηρικτικές δομές των ναών, η αποστολική διακονία και ιεραποστολή κινούνται πάντοτε στην κατεύθυνση της αδιάκριτης φιλαδελφίας.

Το 2008 κύριος και βασικός άξονας των εκδηλώσεων για τα ΙΔ  Παύλεια  αποτέλεσε το θέμα «Ξενοφοβία και Φιλαδελφία», καθώς ήδη από τις κατηχητικές και φιλανθρωπικές δομές της Ιεράς Μητροπόλεώς μας είχαν αρχίσει να εντοπίζονται φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας που μας οδήγησαν προς αυτή την κατεύθυνση. Ενδεικτικά, επίσης, σημειώνουμε τίτλους διαφόρων εκδηλώσεων στα πλαίσια των Παυλείων όπως «Ελεγεία για τον ξένο και αδελφό», «Ξενοφοβία :Μια ποιμαντική πρόκληση», «Ξενοφοβία: Ένα σύγχρονο φαινόμενο», «Εργαζόμενες Μετανάστριες», «Κατήχηση και Πολυπολιτισμικότητα», «Ο Ξένος ως πλησίον».

                  Ακολουθεί η σχετική εισήγηση που κατατέθηκε για τον ρατσισμό :

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΒΕΡΟΙΑΣ, ΝΑΟΥΣΗΣ & ΚΑΜΠΑΝΙΑΣ

ΕΙΣΗΣΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ

(Βέροια, 27 Οκτωβρίου 2013)

Το θέμα του ρατσισμού και της ξενοφοβίας απασχόλησετή Χριστιανική Εκκλησία από την αποστολική ακόμη εποχή.

«Ξενοφοβία και φιλαδελφία κατά τον απόστολο Παύλο» ήταντό 2008 και το κεντρικό θέμα των 14ωνΠαυλειων, που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολή μας. Ως συμβολή στην επικαιρότητα των ημερών μας, παραθέτουμε τις παρακάτω σκέψεις, βασισμένες στη διδασκαλία του αποστόλου Παύλου, πάνω στην οποία, άλλωστε, στηρίζεται και η δισχιλιετής πρακτική της Εκκλησίας μας.

*********************

«Ξενοφοβία-ρατσισμός, από τη μια και φιλαδελφία, από την άλλη». Ο απόστολος Παύλος έχει κάνει ήδη την επιλογή του ανάμεσα στις δύο αυτές έννοιες, ανάμεσα σε αυτές τις δύο συμπεριφορές, στην επιστολή του προς τους Εβραίους: «Η φιλαδελφία μενέτω· της φιλοξενίας μη επιλανθάνεσθε».

Η επιλογή του αποστόλου είναι σαφής. Και δεν μπορούσε να είναι διαφορετική για τον απόστολο που γεννήθηκε σε μία πόλη-τόπο συναντήσεως εθνών και θρησκειών, σε μία πόλη ανοικτή στο διαφορετικό και στο «ξένο». Η μεταστροφή του στη θρησκεία του Ναζωραίου, τον έκαναν να επανεξετάσει τη σημασία των δύο όρων στη ζωή του και να επαναδιατυπώσει το περιεχόμενο και το νόημά τους. Αφετηρία και των δύο είναι η αγάπη, η αγάπηόπωςτήν δίδαξε και την ενσάρκωσε ο Χριστός και όπως τη βίωσε η Εκκλησία μας στο πέρασμα των καιρών.

Η βίωση της αγάπης υπό το φως του Ευαγγελίου, η οποία αντιμετωπίζει τον πλησίον ως εαυτόν, έχει ως αυτονόητο επακόλουθό της τη φιλαδελφία. Συχνά δημιουργείται η εντύπωσηότι, όταν η Εκκλησία αναφέρεται στη φιλαδελφία, αναφέρεται αποκλειστικά σε αδελφού εν Χριστώ. Η Εκκλησία αντιμετωπίζει ως αδελφούς όλους τους ανθρώπους για τους οποίους «Χριστός απέθανεν», και προς χάριν όλων αυτών, ανεξαρτήτως της εθνικότητος και του θρησκεύματος, ασκεί το ιεραποστολικό, φιλανθρωπικό και κοινωνικό της έργο.

Ο ίδιος ο απόστολος Παύλος, όταν έρχεται προς τη Μακεδονία, δεν έρχεται προς αδελφούς, αλλά προς ξένους. Όταν ανεβαίνει στον Άρειο Πάγο και απευθύνεται στους Αθηναίους που έχουν στήσει βωμό στον άγνωστο Θεό, δεν ομιλεί προς αδελφούς αλλά προς ξένους. Ο ίδιος, άλλωστε, ζει ως ξένος στη γη, καθώς αντιμετωπίζεται ως ξένος κατά τη διάρκεια των αποστολικών περιοδειών του και αναγκάζεται συχνά να φεύγει καταδιωκόμενος και συκοφαντούμενος από τις πόλεις  στις οποίες κηρύττει τον ευαγγελικό λόγο. Ζει ως ξένος και κινείται ως ξένος. Όμως ο ίδιος μοχθεί και κοπιάζει και κινδυνεύει και προσεύχεται για όλους όσους τον διώκουν η τον ειρωνεύονται η τον κατηγορούν, γιατί θέλει να εξοικειώσει αυτούς τους ξένους γι᾽ αυτόν ανθρώπους με τη χάρη του Θεού και να τους μεταποιήσει σε αδελφούς του.

*********************

Αυτή η αντιμετώπιση του κόσμου και των ανθρώπων οδήγησε την Εκκλησία στο να έχει μια διαφορετική από τη συνήθη θεώρηση των ξένων. Για την Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν ουσιαστικά ξένοι. Είμαστε όλοι ξένοι στη γη, γιατί «ουκ έχομεν ώδε μένουσαν πόλιν αλλά την μέλλουσαν επιζητούμεν», την επουράνια πατρίδα. Δεν είμαστε όμως ξένοι, εφόσον όλοι αν εξαιρέτως είμαστε τέκνα του Θεού. Γι᾽ αυτό και η έννοιες της ξενοφοβίας και του ρατσισμού είναι παντελώς ξένες προς την Εκκλησία, καθώς «ουκένι Έλλην και Ιουδαίος, … βάρβαρος, δούλος, ελεύθερος».

Υπό την προοπτική αυτή είναι ανάγκη να επανατοποθετηθούμε και εμείς ως πρόσωπα καίως μέλη της Εκκλησίας στο αντιθετικό δίπολο της ξενοφοβίας-ρατσισμού και της φιλαδελφίας», ακολουθώντας τη δισχιλιετή διδασκαλία και πρακτική της Εκκλησίας.

Ο σύγχρονος άνθρωπος και ο σύγχρονος κόσμος καλείται δια της ουσιαστικής εφαρμογής της αρετής της αγάπης προς τον πλησίον να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της ξενοφοβίας και του ρατσισμού, που τελικά αποξενώνει τον ίδιο και από τον συνάνθρωπό του και από τον Θεό.

Αρχιμ. Γεώργιος Χρυσοστόμου

Πρωτοσύγκελλος – Καθηγητής Πανεπιστημίου