Φυσικό αέριο στο αυτοκίνητο: χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα
31 Δεκεμβρίου 2013Η χρησιμοποίηση του φυσικού αερίου ως καυσίμου για τα οχήματα βοηθάει όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και άλλων ρύπων, αλλά και στη σημαντική μείωση του κόστους κίνησης.
Χάρη στην χαμηλότερη περιεκτικότητα του μορίου του σε άνθρακα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την καύση φυσικού αερίου είναι 30% χαμηλότερες σε σύγκριση με το diesel, 22% χαμηλότερες σε σύγκριση με την βενζίνη και 12% χαμηλότερες σε σύγκριση με το υγραέριο, λαμβάνοντας υπόψη την ενεργειακή απόδοση πριν τον υπολογισμό της απόδοσης του κινητήρα.
Σύμφωνα λοιπόν με τους υπολογισμούς των μηχανικών της Fiat, ο δείκτης GWI (Global Warming Index), που προσδιορίζει την επίδραση των εκπομπών καυσαερίων στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι για τα οχήματα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο χαμηλότερος κατά 18% σε σύγκριση με την βενζίνη.
Επίσης, αν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές άκαυτου μεθανίου, το οποίο είναι αέριο που επίσης συμμετέχει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, ο δείκτης GWI των κινητήρων που λειτουργούν με φυσικό αέριο εξακολουθεί να είναι χαμηλότερος κατά 14% σε σύγκριση με το diesel, παρά την υψηλότερη ενεργειακή απόδοση του κινητήρα diesel.
Επιπλέον, η χρησιμοποίηση φυσικού αερίου ως καυσίμου στα οχήματα μειώνει τις εκπομπές και άλλων σημαντικών ρύπων όπως τα οξείδια του αζώτου (NOx) και τα σωματίδια.
Ένα παράδειγμα του περιβαλλοντικού οφέλους από την χρήση φυσικού αερίου είναι η περίπτωση ενός στόλου 200 λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών με καύσιμο φυσικό αέριο, που διανύουν κατά μέσο όρο κάθε βδομάδα 500.000 χιλιόμετρα. Το όφελος στις εβδομαδιαίες εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με έναν αντίστοιχο στόλο λεωφορείων Diesel είναι:
– Περίπου 13,3 τόνοι NOx
– Περίπου 12 κιλά σωματιδίων
Σε ετήσια βάση η μείωση των εκπομπών είναι αντίστοιχα περίπου 640 τόνοι οξειδίων του αζώτου και 580 κιλά σωματιδίων.
Οικονομικά και άλλα οφέλη
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των αυτοκινήτων που «καίνε» φυσικό αέριο είναι η μεγάλη οικονομία στη χρήση, ενώ ένα… παράπλευρο όφελος από τη χρήση δύο καυσίμων είναι και η αυξημένη -συνδυασμένη- αυτονομία που προσφέρουν.
Σε ό,τι αφορά την οικονομία και λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα μέση τιμή αγοράς της βενζίνης (1,65 €/lt) και του φυσικού αερίου κίνησης (0,972 €/Kg), εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι η εξοικονόμηση που παρατηρείται λόγω της χρήσης φυσικού αερίου (σε σχέση με τη χρήση βενζίνης) ξεπερνά το 60%, όπως φαίνεται από τον παρακάτω πίνακα που αφορά μοντέλα της προαναφερθείσης ιταλικής εταιρίας (πίνακας 1).
Μοντέλο |
Βενζίνη |
Φυσικό Αέριο |
|
||
Μέση κατανάλωση (lιt./100km) |
Κόστος |
Μέση κατανάλωση (Kg/100 km) |
Κόστος |
Εξοικονόμηση σε σχέση με βενζίνη (%) |
|
Panda |
4.6 |
7,59 |
3,1 |
3,01 |
60% |
Punto |
6,3 |
10.40 |
4,2 |
4.08 |
61% |
500L |
5,9 |
9,74 |
3,9 |
3,79 |
61% |
Qubo |
6,5 |
10,73 |
4,2 |
4.08 |
62% |
Doblo |
ΊΑ |
12,21 |
4,9 |
4,76 |
61% |
Το όφελος της εξοικονόμησης καυσίμου γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό, εάν ληφθεί υπόψη ότι ένας οδηγός διανύει κατά μέσο όρο 15.000km το χρόνο (πίνακας 2).
Μοντέλο |
Βενζίνη |
Φυσικό Αέριο |
|
||||
Κόστος |
Διανυόμενα χιλιόμετρα |
Κόστος |
Κόστος ανά 100 km |
Διανυόμενα km ανά έτος |
Κόστος |
Εξοικονόμηση σε σχέση με βενζίνη (€/έτος) |
|
Panda |
7,59 |
15.000 |
1.139 |
3,01 |
15.000 |
452 |
687 |
Punto |
10,4 |
15.000 |
1.559 |
4 08 |
15.000 |
612 |
947 |
500L |
9,74 |
15.000 |
14Ε0 |
3,79 |
15.000 |
569 |
892 |
Qubo |
10,73 |
15.000 |
1.609 |
4 08 |
15.000 |
612 |
996 |
Doblo |
12,21 |
15.000 |
1.832 |
4,76 |
15.000 |
714 |
1.117 |
Τέλος, αν και οι εκδόσεις φυσικού αερίου έχουν κατά κανόνα υψηλότερη προτεινόμενη τιμή σε σχέση με τις αντίστοιχες εκδόσεις βενζίνης, υπολογίζεται ότι ο ιδιοκτήτης ενός τέτοιου αυτοκινήτου μπορεί να αποσβέσει τη διαφορά σε 2-3 χρόνια (ή και σε ακόμα μικρότερο χρονικό διάστημα εφόσον κάνει περισσότερα χιλιόμετρα από τον αποδεκτό μέσο όρο των 15.000 χιλιομέτρων το χρόνο).