Οι μορφές της αντιχριστιανικής προπαγάνδας των ΜΜΕ

27 Μαρτίου 2014

Συνεχίζοντας τη δημοσίευση των τμημάτων της διεισδυτικής μελέτης του Δρ. Αθ. Κολιοφούτη (προηγούμενο άρθρο: www.pemptousia.gr/?p=63872), για  τις διαστάσεις της αντιχριστιανικής προπαγάνδας που εκδηλώνεται στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, γνωρίζουμε σήμερα την τυπολογία αυτού του φαινομένου.

γ) Μορφές της επιχειρούμενης από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης  αντιχριστιανικής προπαγάνδας.

1. Αξιοποιώντας δημιουργικά όλες τις παραπάνω μεθόδους, αποδεικνύεται ότι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης επιδίδονται σε μια ακατάσχετη αντιχριστιανική προπαγάνδα. Θα επιχειρήσουμε να συστηματοποιήσουμε τις μορφές αυτής της προπαγάνδας, επικαλούμενοι συγκεκριμένα παραδείγματα, που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές και αναδεικνύουν τις ιδιαίτερες μεθόδους που κατά περίπτωση επιλέγονται για την αποτελεσματική προαγωγή των προπαγανδιστικών μηνυμάτων.

burnchurch2

Μια από τις πιο προσφιλείς μορφές αντιχριστιανικής προπαγάνδας σ’ αυτούς που την ασκούν αποτελεί η κατασυκοφάντηση ιεραρχών, κληρικών και άλλων παραγόντων της εκκλησιαστικής ζωής. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αναλαμβάνουν το ρόλο του αυτόκλητου εισαγγελέα, που επιφορτίζονται με το ρόλο της κάθαρσης του εσκεμμένα προβαλλόμενου ως διεφθαρμένου πνευματικού βίου της χώρας και αποδίδουν κατηγορίες πάσης φύσεως σε ιεράρχες, κληρικούς και μοναχούς. Με την επικράτηση ύβρεων και μιας ακραίας συνθηματολογίας, με την εφαρμογή μιας μονόπλευρης κριτικής που αρέσκεται στην αποσιώπηση σημαντικών στοιχείων που φωτίζουν μια δήθεν αμφιλεγόμενη υπόθεση και την εξουδετέρωση της κριτικής ικανότητας των μαζών, καθοδηγούν σκόπιμά το κοινό στη εξαγωγή στρεβλών συμπερασμάτων για πρόσωπα και καταστάσεις. Ο στόχος αυτής της μεθόδου είναι προφανής: Με την σπίλωση των πνευματικών ταγών της Ορθοδοξίας  προωθείται και προάγεται έντεχνα η εκ μέρους των πιστών υποτίμηση και αποϊεροποίηση του ίδιου του περιεχομένου της ορθοδόξου πίστεως. Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας ότι η βίωση της Εκκλησίας από τα μέλη της δεν γίνεται αφηρημένα αλλά μέσα από την καλλιέργεια ανιδιοτελών και μεταμορφωτικών σχέσεων του ποιμένα με το ποίμνιό του, τότε προσβολή αυτής της σχέσης, η οποία στην περίπτωση μας επιτυγχάνεται με την άκρατη υποτίμηση του ποιμένα στα μάτια του ποιμνίου του, ανάγεται σε προσβολή της σχέση του ποιμνίου με την ίδια την Εκκλησία[46].

Θα μπορούσαμε να εντοπίσουμε πάρα πολλές περιπτώσεις εφαρμογής αυτής της μορφής προπαγάνδας, οι οποίες είναι ακόμα πιο κραυγαλέες όταν συνοδεύονται  και από δικαστικές αποφάσεις, οι οποίες επιβεβαιώνουν με έναν αδιαμφισβήτητο τρόπο το εύρος της προσπάθειας του προπαγανδιστή. Ως πλέον ενδεικτική περίπτωση θα αναφέρουμε την με αριθμό πρωτοκόλλου 6148/ 6.12.2013 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, η οποία εκδόθηκε μετά από αγωγή της Ιεράς Μονής Βατοπαιδίου και του καθηγουμένου της σε γνωστό δημοσιογράφο για συκοφαντική δυσφήμηση του ηγουμένου της Μονής. Η απόφαση δέχτηκε ότι ο εν λόγω δημοσιογράφος με δημοσιεύματά του στην ιστοσελίδα http:// www.Koutipandoras.gr και στο εβδομαδιαίο περιοδικό «Επίκαιρα» προσέβαλε παράνομα και κατασυκοφάντησε την προσωπικότητα της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου και του Καθηγουμένου της γέροντα Εφραίμ[47].

Αποδέχτηκε επίσης ότι « ο δημοσιογράφος με ψευδή και συκοφαντικά δημοσιεύματά του προσέβαλε το όνομα, την ηθική υπόσταση και τον μοναστικό χαρακτήρα της Ιεράς Μονής, αλλά και συμβόλων της χριστιανικής πίστης, όπως την Τίμια Ζώνη της  Θεοτόκου. Στη δικαστική απόφαση αναφέρεται τέλος ότι ο δημοσιογράφος, περιφρονώντας το τεκμήριο της αθωότητας, επιχείρησε να εδραιώσει στο αναγνωστικό κοινό την πεποίθηση ενοχής του Γέροντος Εφραίμ για διάφορες πράξεις, παρόλου που όλη η υπόθεση διερευνάται δικαστικά»[48].

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι κατά καιρούς επισταμένες προσπάθειες των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να αναδείξουν ύποπτα σενάρια πλουτισμού μητροπολιτών της Εκκλησίας και να τους φέρουν σε πλήρη αντιδιαστολή με τον απλό και δοκιμαζόμενο από την οικονομική κρίση λαό. Το προγενέστερο  χρονικό διάστημα το φαινόμενο πήρε τόσο μεγάλη έκταση, ώστε να προκληθεί η αντίδραση του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. κ. Νικολάου, ο οποίος σε επιστολή διαμαρτυρίας του προς τον μακαριώτατο αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος, κατήγγειλε τα ΜΜΕ για « μια αήθη πολεμική κατά της Εκκλησίας, για ασύλληπτες μυθοπλασίες και συκοφαντικές αοριστίες, οι οποίες διασύρουν δημόσια επώνυμους η ανώνυμους αρχιερείς, σπιλώνουν το κύρος της αρχιερωσύνης και καταρρακώνουν την εικόνα, την αξιοπρέπεια και τη μαρτυρία της Εκκλησίας»[49].

Ο συγκεκριμένος μητροπολίτης ζήτησε απ’ τον αρχιεπίσκοπο «να ζητήσει άμεσα και επισήμως από το ΣΔΟΕ, ως Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου, να διαψεύσει τα διαδιδόμενα η να επιβεβαιώσει την όποια αλήθεια η ακόμη να προβεί τελικά σε έλεγχο των οικονομικών και περιουσιακών στοιχείων όλων των μητροπολιτών της Εκκλησίας ». Σε μετέπειτα συνεδρία της Ιεράς Συνόδου ο αρχιεπίσκοπος ενημέρωσε τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ότι, «κατόπιν του παρατεταμένου δημοσιογραφικού θορύβου, περί των ελέγχων του Σ.Δ.Ο.Ε. για φορολογικώς αδικαιολόγητο πλουτισμό εκκλησιαστικών προσώπων, απέστειλε επιστολή προς τον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, για το αν υπάρχουν σε εξέλιξη ελεγκτικές διαδικασίες για το θέμα αυτό και σε θετική περίπτωση, να χορηγηθούν αντίγραφα των πορισμάτων προς την Ιερά Σύνοδο, ώστε να γίνουν οι σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες και τους Νόμους ενέργειες.  Με την από 5.12.2012 απαντητική Επιστολή του, ο Ειδικός Γραμματεύς του Σ.Δ.Ο.Ε. κ. Στυλιανός Στασινόπουλος ενημέρωσε τον Μακαριώτατο, ότι μέχρι σήμερα δεν διακριβώθηκε η βασιμότητα των καταγγελιών[50]». Έτσι, τα όποια δημοσιεύματα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου αποδείχτηκαν αναληθή και αναξόπιστα.

Φαίνεται όμως, ότι οι προσπάθειες μερίδας των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης να συνεχίσει την ανάδειξη δήθεν οικονομικών σκανδάλων ιεραρχών της Εκκλησίας συνεχίστηκαν απτόητα. Έτσι, λίγο πριν τα Χριστούγεννα 2013, η Ιερά Σύνοδος ενημέρωσε με δελτίο τύπου της πως « εξ αφορμής της συνεχίσεως και εξειδικεύσεως του θορύβου περί σκανδάλων, ο οποίος συστηματικώς και αναιτίως κατά τις άγιες ημέρες των εορτών της θείας Επιφανείας του Κυρίου εγείρεται σε βάρος κληρικών παντός βαθμού », συζήτησε το θέμα και έλαβε σχετικές αποφάσεις.

Μετά και την παρέλευση της προθεσμίας, την οποία είχε ορίσει με εξώδικη πρόσκλησή Της, στις 9 Δεκεμβρίου 2013, προς την εφημερίδα «Ακρόπολις» και στους δύο δημοσιογράφους  της, που μέσω αλλεπάλληλων δημοσιευμάτων τους δήλωναν ότι κατέχουν στοιχεία κατά εν ενεργεία Μητροπολίτου της Εκκλησίας της Ελλάδος και δη και της Πελοποννήσου και άλλων κληρικών και προκειμένου να προστατεύσει τους κληρικούς Της και το ποίμνιό Της από το δήθεν σκάνδαλο,  α ) κατέθεσε αναφορά ενώπιόν της Προϊσταμένης της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, και
β ) υπέβαλε Αγωγή και Μήνυση της Εκκλησίας της Ελλάδος για συκοφαντική δυσφήμιση κατά παντός υπαιτίου»[51].

[Συνεχίζεται]

 

[46]Γκίκας Α., Μαθήματα Ποιμαντικής, Θεσσαλονίκη 1997, σ. 50.

[47]http://www.romfea.gr/ektakta-nea-2/21632-2014-01-10-12-47-28.

[48]https://www.pemptousia.gr/2014/01/%CE%B1%CF%80%CF%8C%CF%86%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%81%CE%AC%CF%80%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CF%83%CE%B5-%CE%BA%CF%8E%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%B2% CE%B1%CE%BE%CE%AD%CE%B2%CE%B1%CE%BD%CE%B7-%CE%B3%CE%B9%CE%B1/

[49] http://www.agioritikovima.gr/eipan/12748-o-meogaias-nik.

[50] http://www.amen.gr/article11417.

[51]http://www.ecclesia.gr/greek/holysynod/holysynod.asp?archive=yes&what_sub=d_typou&etos= 2013&id=1748.