Τέχνη & Θεολογία, από τα κείμενα του αρχιμ. Βασίλειου Γοντικάκη (4ο Μέρος)

5 Μαΐου 2014

Αυτοί ˙ οι αληθινοί καλλιτέχνες ˙ που δεν παρατηρούν, δε διανοούνται, δεν ανήκουν στη θεολογία των ακαδημαϊκών συζητήσεων[1] και των φιλοσοφικών απόψεων[2] ˙ αυτοί που μετέχουν σε μυσταγωγία θεία[3], πάσχουν τα θεία[4], ζουν τη «βιούμενη λειτουργικώς θεολογία»[5] ˙ αυτοί μαρτυρούν. Ομολογούν με την τέχνη τους τα όσα ο Θεός τους αξίωσε. Όσα τους κατέστησε φανερά. Γι’ αυτό και σημειώνει ο γέροντας: «Εδώ βρισκόμαστε σε άλλο επίπεδο παιδείας, πολιτιστικά και πνευματικά. Βρισκόμαστε σε χώρο υψηλής τέχνης(σε αρχιτεκτονική, εικονογραφία, μέλος, ποίηση, πεζό λόγο) που είναι καρπός και αφορμή πνευματικής ωριμότητας.»[6] Είναι απόσταγμα της καρδιάς[7]. Ξεχείλισμα αγιοπνευματικό. Απαύγασμα ζωής καινής και χάριτος[8].

aggepit2

Και τότε, με την εμπειρία του ακτίστου, ως «ανεωγμένη θύρα της Αληθείας»[9] ελευθερώνεται. Τότε ο καλλιτέχνης, ο αγιογράφος, το ζωντανό μέλος της Εκκλησίας, ο άγιος, «τρέφεται απ’ όλους : θεολόγους υμνωδούς, απλούς πιστούς»[10], δανείζεται κι αφομοιώνει απ’ όλους όσα θέλει[11]. « Παίρνει ποιήματα του Βερίτη και μιλά επαινετικά. Ενώ βλέπει τι είναι ο κόσμος και η κοσμικότητα που βασανίζει τον άνθρωπο, δε διστάζει να πάρει λαϊκά τραγούδια και να τα σχολιάσει με τον δικό του άγιο τρόπο. Ενώ ξέρει τι είναι ο αρχαιοελληνικός παγανισμός, επισκεπτόμενος το μουσείο, διακρίνει στον καλλιτέχνη που έφτιαξε το άγαλμα του Δία στοιχεία πνευματικής γνησιότητος και δε φοβάται να τα σχολιάσει θετικά.»[12] Δε φοβάται κι αξιοποιεί τα πάντα[13].

Είναι όμως σκεύος εκλογής. Δοχείο της χάριτος. Κατά χάριν, όμοιος Χριστού. Και μέσω χειρών και νοός οσίων, αγιάζεται κι ό,τι ποτίζεται με την παρουσία τους τη χαριτωμένη ˙ τα στασίδια που προσευχήθηκαν, οι πλάκες των ναών που λείαναν,[14] κι αυτές ακόμη οι εικόνες που τους απεικονίζουν[15]. Κι είναι τελικά η θεία ενέργεια, που γεννά τα ιερά σκεύη και συντηρεί ό,τι σήμερα μπορούμε να εκθέτουμε ως κειμήλιο[16]. Είναι τελικά ο ίδιος ο Χριστός που ενεργεί τα πάντα[17] ˙ όταν χαράσσουμε «το εκτύπωμα του Θεανθρώπου»[18], όταν κτίζουμε τους ναούς και τα μοναστήρια, όταν συνθέτουμε τα τροπάρια και μελωδούμε τους ύμνους ˙ όταν ζούμε[19] (θα λέγαμε, ουκέτι ημείς, μα εν ημίν Χριστός).

Έτσι, δε μιλάμε για έργα τέχνης κάποιου τεχνίτη[20], «ποιηθέντα δια θελήματος ανθρώπου»[21], αλλά για εικόνες, ναούς και σκεύη, αχειροποίητα ˙ θεότευκτα ˙ θεόδμητα[22]. Έργα που ακτινοβολούν χάρη που παρηγορεί, φωτίζει, εμπνέει[23] κι απ’ των εικόνων ακόμη τα πολλά αντίγραφα(!)[24]. Χάρη που ξεπερνά την αίσθηση και τη γνώση[25]. Έργα που ακτινοβολούν της Εκκλησίας το κάλλος το ουράνιο ˙ το αχειροποίητο[26] ˙ κάλλος που δεν είναι κατηγορία αισθητική αλλά χάρισμα πνευματικό[27].


[1] ΕΙΣΟΔΙΚΟΝ, σελ.41

[2] ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.57

[3] ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.18

[4] ΤΟ ΚΑΛΛΟΣ ΘΑ ΣΩΣΕΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, σελ.38

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.35

[5] ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.58

[6] ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΜΑΣ, σελ.19

[7] ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.48

ΦΩΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΦΑΙΝΕΙ ΠΑΣΙ, σελ.95

[8] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.16

[9] ΕΙΣΟΔΙΚΟΝ, σελ.71

[10] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.21

[11] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.40

[12] ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.103 (αναφέρεται στον όσιο γέροντα Πορφύριο)

[13] ΕΙΣΟΔΙΚΟΝ, σελ.168

ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΜΑΣ, σελ.19

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.62

[14] ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΜΑΣ, σελ.24

[15] ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΟΡΤΑΪΤΙΣΣΗΣ, σελ.11

[16]  ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.121

[17] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.20

[18] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.14

[19] ΚΑΛΛΟΣ ΚΑΙ ΗΣΥΧΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, σελ.47

[20] ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ, σελ.121

[21] ΦΩΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΦΑΙΝΕΙ ΠΑΣΙ, σελ.67

[22] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.23,

«Οι εικόνες, τα ιερά σκεύη, οι ναοί είναι και λέγονται αχειροποίητα, θεότευκτα, θεόδμητα. Γιατί αν και είναι από υλικά της γης, αν και έχουν γίνει από χέρια των ανθρώπων, όμως είναι άγια και ιερά. Η κατασκευή τους δεν είναι επίνοια ανθρώπων αλλά λειτουργία πνευματική, έργο του Αγίου Πνεύματος.»

[23] ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ στις τοιχογραφίες της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτα, σελ.22

[24] ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΟΡΤΑΪΤΙΣΣΗΣ, σελ.10

[25] ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΜΑΣ, σελ.23

[26] ΚΑΛΛΟΣ ΚΑΙ ΗΣΥΧΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, σελ.89,

Ο γέροντας αναφέρει από τις μνήμες του για τη σκήτη των Ιβήρων: «Είχε έναν αέρα ανέγγιχτης αλήθειας και κάλλους αχειροποίητου η αρχιτεκτονική της Σκήτης και η συμπεριφορά των μοναχών της.»

[27] ΚΑΛΛΟΣ ΚΑΙ ΗΣΥΧΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, σελ.47