«Όταν η τέχνη επικαιροποιεί την ιστορία»

4 Οκτωβρίου 2014

Όταν απαντηθήκανε

οι δυο χοντρές αρμάδες

βροντοκοπούν οι κανονιές

γίνεται η μέρα νύχτα

πλώρη με πλώρη σμίγουνε

κατάρτι με κατάρτι…,

αναφέρει ένα δημοτικό τραγούδι της Πάργας για τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου.

Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου (7 Οκτωβρίου 1571), υπήρξε μία από τις σημαντικότερες ναυμαχίες για πολλούς λόγους: αποτέλεσε μία περιφανή νίκη των Χριστιανικών δυνάμεων έναντι των Οθωμανών, η οποία καθόρισε την Ευρωπαϊκή ιστορία, αλλά και σταθμό στη ναυτική τακτική και στη ναυπηγική, καθώς υπήρξε το τέλος των κωπήλατων πλοίων και το ξεκίνημα των ιστιοφόρων.

Α.Pierrakos_LEPANTO_2011-2012-A

Α.Πιερράκος LEPANTO 2011-2012-A

Η Ναυμαχία για την οποία έγραψε ο Μιγκέλ Ντε Θερβάντες ότι «την ημέρα εκείνη διαλύθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο η μέχρι τότε υφιστάμενη πεποίθηση, ότι οι Τούρκοι ήταν στη θάλασσα αήττητοι», αποτέλεσε και αποτελεί μέχρι σήμερα, πηγή έμπνευσης για εικαστικούς και καλλιτέχνες κυρίως της Δύσης: Pittore Veneto, Sebastiano Venier, Andrea Michieli detto Vicentino,  Antonio Danti κ.ά.

Α.Pierrakos_LEPANTO_2011-2012-C

Α.Πιερράκος LEPANTO 2011-2012-C

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου συνδιοργανώνουν στη Μονή Λαζαριστών, την έκθεση «Άλκης Πιερράκος. Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου». Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 10 Οκτωβρίου 2014 έως τις 10 Ιανουαρίου 2015. Περιλαμβάνει μια νέα σειρά σχεδίων, του Άλκη Πιερράκου, με σινική μελάνη σε χαρτί, που «εικονογραφούν» την κρίσιμη ιστορικά για την εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού ναυμαχία της Ναυπάκτου.

H afisa tis ekthesisi sto KMST

η αφίσα της εκθεσης στο ΚΜΣΤ

«Σε μια περίοδο που η υφήλιος ολόκληρη, ιδιαίτερα η Μεσόγειος, γνωρίζει πολέμους, βιαιοπραγίες, τρόμο, κοινωνικές και πολιτικές ανατροπές, οικονομικά αδιέξοδα, καταργήσεις και επαναπροσδιορισμούς αξιών, θρησκευτικό φανατισμό, το έργο του Α. Πιερράκου υπενθυμίζει ότι ο εικαστικός λόγος έχει την ικανότητα να λειτουργεί σε ένα ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο, αφού επικαιροποιεί την ιστορική μνήμη, μεταφέρει μηνύματα και διεγείρει το συναίσθημα» Κατερίνα Κοσκινά, Πρόεδρος ΔΣ του ΚΜΣΤ & Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Και συνεχίζει: «Τα σχέδια της ναυμαχίας παραπέμπουν στις σημερινές, καθημερινές πια εικόνες άγριων συγκρούσεων και αποτρόπαιων πράξεων, με δραματικές επιπτώσεις και πολλά αθώα θύματα σε όλο τον πλανήτη.

untitled

Α. Πιερράκος

Η ευρωπαϊκή παιδεία και συνείδηση του Άλκη Πιερράκου σε συνδυασμό με τη βίαιη και αναπόφευκτη επικαιρότητα, «πυροδότησαν» πιθανόν τη δημιουργία αυτών των έργων. Μέσα από την εμμονή στην απόδοση της κίνησης, την επανάληψη του θέματος, τη δυναμική των σχημάτων και των γραμμών, την αντίθεση φωτός και σκιάς, λευκού και μαύρου, τα σχέδια προσομοιάζουν σε κινηματογραφική προβολή, που παραπέμπει σε ένα νοητό τόπο, ένα απότατο χρόνο που συμπίπτει με την αρχή της ιστορίας του ανθρώπινου είδους».

Η έκθεση θα φιλοξενηθεί επίσης στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Αθήνα (Ιανουάριος–Μάρτιος 2015) και στο Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας (Απρίλιος–Ιούνιος 2015).

Κατερίνα Χουζούρη