Έως την 1η Μαρτίου ο Θεοτοκόπουλος στο Μπενάκη

25 Φεβρουαρίου 2015

Το 2014 ήταν έτος αφιερωμένο στον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο, καθώς πέρυσι συμπληρώθηκαν 400 έτη από το θάνατό του.  Πολλές εκθέσεις και εκδηλώσεις οργανώθηκαν στην πατρίδα του, αλλά και στους τόπους όπου έδρασε.  Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ισπανία τον θυμήθηκαν, με πολλές εκδηλώσεις και αφιερώματα.

Το Μουσείο Μπενάκη τίμησε με δύο εκθέσεις τα 400 χρόνια από το θάνατο του Δομίνικου  Θεοτοκόπουλου, οι οποίες εγκαινιάστηκαν τον Νοέμβριο του 2014 και ολοκληρώνουν τον κύκλο τους σε λίγες ημέρες, την 1η Μαρτίου 2015.   «Ο φιλικός κύκλος του Γκρέκο στο Τολέδο», επιγράφεται η πρώτη και φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη στο κεντρικό του κτίριο, στην Κουμπάρη 1, στο Κολωνάκι. Η δεύτερη έχει τον τίτλο «Ο Δ. Θεοτοκόπουλος μεταξύ Βενετίας και Ρώμης» και πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς 138. Την επιμέλεια των εκθέσεων είχε ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Νίκος Χατζηνικολάου και το σχεδιασμό η αρχιτέκτων Λένα Κατσανίκα.

P00812A02NF 2007

 «Ο φιλικός κύκλος του Γκρέκο στο Τολέδο»

Στόχος της έκθεσης είναι να γίνουν γνωστοί και να τιμηθούν οι διανοούμενοι, συλλέκτες και παραγγελιοδότες που αποτελούσαν τον προσωπικό κύκλο του Γκρέκο στο Τολέδο, τον ενέπνευσαν και τον στήριξαν σε όλη τη φάση της δημιουργικής του ζωής. Η έκθεση περιλαμβάνει δύο από τις σημαντικότερες προσωπογραφίες που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης, από τις συλλογές του Museo del Prado, καθώς και άλλα ζωγραφικά έργα, σπάνια βιβλία, χειρόγραφα και χαρακτικά του 16ου και του 17ου αιώνα, που φυλάσσονται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας, στα Αρχεία του Τολέδου και σε άλλα ιδρύματα.

 «Ο Δ. Θεοτοκόπουλος μεταξύ Βενετίας και Ρώμης»

 Η έκθεση επικεντρώνεται σε δύο πίνακες του Γκρέκο που εκτίθενται μόνιμα στους χώρους του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης, στο Ηράκλειο. Πρόκειται για τη Βάπτιση του Χριστού, που ανήκει στο Δήμο Ηρακλείου και την Άποψη του Όρους και της Μονής Σινά, που αγοράστηκε από τα Ιδρύματα Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού, το 1991. Έτσι, διερευνώνται τα πρώτα βήματα του καλλιτέχνη στη Δύση, τόσο στη Βενετία όσο και στην αρχή της ρωμαϊκής περιόδου της ζωής του (1567-1574). Μέσα από ζωγραφικά έργα, χαρακτικά και χειρόγραφα, ο επισκέπτης μπορεί να παρακολουθήσει την εξέλιξη του ζωγράφου από την Κρήτη στα μεγάλα καλλιτεχνικά κέντρα της μετα-αναγεννησιακής Ιταλίας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα η Προσκύνηση των ποιμένων από το Agnes Etherington Art Center, η Προσωπογραφία του Giulio Clovio της Sofonisba Anguissola που ανήκει σε ιδιωτική συλλογή του εξωτερικού, μια Προσωπογραφία του Fulvio Orsini, αγνώστου καλλιτέχνη, από τις συλλογές του Μουσείου Uffizi, καθώς και ο πίνακας του Γκρέκο, Παιδί που φυσάει ένα αναμμένο δαυλί, από το Museo Nazionale di Capodimonte.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο διάστημα των 3 περίπου μηνών λειτουργίας των δύο εκθέσεων, 12.000 επισκέπτες περιηγήθηκαν τους χώρους τους, ενώ εκατοντάδες ήταν τα δημοσιεύματα και τα  εκτενή αφιερώματα που επικεντρώθηκαν σε αυτές, τόσο στον Ελληνικό όσο και στον ξένο τύπο.

Επίσης, με αφορμή τις δύο εκθέσεις, το Μουσείο Μπενάκη εξέδωσε δύο σημαντικούς καταλόγους που εκδόθηκαν για να τις συνοδεύσουν.

 

Κατερίνα Χουζούρη