Η παυσίλυπος και παραμυθητική δημιουργία

12 Σεπτεμβρίου 2015
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/1i8F47J]

24. Ίδρυση Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. Γιατί αυτές οι αντιδράσεις και ποιο σκοπό έχει αυτή η ίδρυση;

Νομίζω πως γι αυτό το θέμα έχουν λεχθεί  και έχουν γραφτεί πολλά. Προσωπικά νομίζω πως εξάντλησα κάθε δυνατότητα που μου δόθηκε προκειμένου να ενημερώσω την ακαδημαϊκή κοινότητα και την κοινωνία. Πρόκειται για μέγιστο τόλμημα, στο οποίο μας οδήγησαν οι ανάγκες της εποχής μας. Είναι ακαδημαϊκή μας ευθύνη η κάλυψη της θρησκευτικής παιδείας των ελλήνων πολιτών και αυτό κάνουμε. Ανήκουμε στο δημόσιο πανεπιστήμιο, δεν είμαστε ομολογιακή εκκλησιαστική σχολή. Όσοι θέλουν μεγαλύτερη ενημέρωση μπορούν να ανατρέξουνε σε  παλιότερες παρεμβάσεις μου, αλλά και στις επίσημες ανακοινώσεις του Τμήματος.pausil9

Αυτοί που θέλουν να καταλάβουν θα καταλάβουν, τους άλλους θα τους ξεπεράσει η εποχή. Ως ακαδημαϊκό Τμήμα δεν θέλουμε απλά να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, αλλά να είμαστε ανάμεσα σε αυτούς που τις δημιουργούν. Και αυτό παλέψαμε με συνέπεια και σοβαρότητα, που δεν μετράει το οποιοδήποτε κόστος των εντυπώσεων, όλα αυτά τα χρόνια. Σε τελική ανάλυση, τη σημασία της απόφασης μας θα τη δείξει ο χρόνος και η ιστορία.

pausil11

25. «Βάλε φωτιά στα βράδια βάλε φωτιά, αρώματα του Αυγούστου κι άγια φιλιά». Στίχος από το θαυμάσιο τραγούδι «Αγάπη σ’ αγαπάω» που είναι και ο τίτλος της πέμπτης δισκογραφικής σας δουλειάς. Μία συνεργασία με τη Μελίνα Κανά, τον Γεράσιμο Ανδρεάτο, τον Απόστολο Ρίζο. Πείτε μας για τις δισκογραφικές σας δουλειές, για τις συνεργασίες σας με γνωστούς και αξιόλογους καλλιτέχνες και για τα επόμενα σχέδια σας.

pausil

Το «αγάπη σ’αγαπάω» γεννήθηκε σε μια εποχή που τα πράγματα στη δισκογραφία ήταν απίστευτα δύσκολα. Η κυκλοφορία του «χρεώνεται» στον καλό φίλο και εκδότη Γιώργο Χατζηιακώβου και τον «Αρμό» του. Χωρίς τον ενθουσιασμό του και τη στήριξή του δεν θα είχε κυκλοφορήσει. Ο Γιώργος είναι ένας άνθρωπος που έρχεται στη συνέχεια εκείνων των σπουδαίων εκδοτών, που κουβαλούν πάνω τους πατίνα αρχοντιάς και ωραιότητα δημιουργική.

pausil3

Στην ίδια γραμμή  είναι και ο Γιάννης Παπακαρμέζης, υπεύθυνος για την έκδοση τριών μου δίσκων: 2004 Και τα μάτια τους στάζουν Καππαδοκία (ILP Productions), Soundtrack του ομώνυμου Ντοκιμαντέρ του Γιάννη Παπακαρμέζη. Τους στίχους των τραγουδιών υπογράφει ο κύπριος ποιητής Κυριάκος Χαραλαμπίδης και κάποιους εγώ. Ακούγονται επίσης μελοποιημένα αποσπάσματα από το ποίημα του Γιώργου Θέμελη De rerum natura. Τραγουδούν οι Γ. Ανδρεάτος, Π. Θεοχαρίδης, Γ. Καλογήρου, Α. Μπακιρτζής, Τρίφωνο, Μ. Χατζημανώλης και η Χορωδία Νέων «Ιωάννης ο Χρυσόστομος». Διαβάζει ο Γ. Μιχαλακόπουλος (ενορχήστρωση Χρυσόστομος Σταμούλης, Μανώλης Ανδρουλιδάκης). 2007 Μεταμόρφωσις (anemos music art-ILP Productions), δεκαεπτά ορχηστρικά θέματα και δύο τραγούδια, που γράφτηκαν για το Ντοκιμαντέρ Τα Βήματα του Αποστόλου Παύλου στην Ελλάδα. Τραγουδούν οι Νικολέτα Δημητρίου, Νίκος Σπανός και Μ. Χατζημανώλης. Διαβάζει ο Δημήτρης Καρέλλης (ενορχήστρωση Αντώνης Σουσάμογλου). Την έκδοση συνοδεύουν και 19 αυτοβιογραφικά μου κείμενα. 2007 Το τραγούδι του Ερωδιού (anemos music art-ILP Productions), Soundtrack του Ντοκιμαντέρ του Γιάννη Παπακαρμέζη Πρέσπες. Ο τόπος της εύλαλης σιωπής. Οι στίχοι των τραγουδιών είναι δικοί μου. Τραγουδούν οι Φ. Θεοδωρίδης, Γ. Καλογήρου, Μ. Παπαζήσης  και παιδική Χορωδία (ενορχήστρωση Χρυσόστομος Σταμούλης, Μανώλης Ανδρουλιδάκης, Αντώνης Σουσάμογλου).

pausil8

Βέβαια, ο πρώτος δίσκος μου, η Λιταία πύλη, κυκλοφόρησε από τη Lyra, το 1988. Πρόκειται για ένδεκα τραγούδια σε πεζά κείμενα, ποίηση  και στίχους των Ν. Γ. Πεντζίκη, Α. Σικελιανού, Μ. Φισκέττι, Β. Βαρβαρέσου, Π. Λάιου. Τραγουδούν οι Π. Γαϊτάνος, Μ. Παπαζήσης, Μ. Χατζημανώλης και οι Χορωδίες του πολιτιστικού σωματείου «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος» Θεσσαλονίκης (ενορχήστρωση Χρυσόστομος Σταμούλης).

pausil6

Μαζί με αυτά και δυο συμμετοχές μου σε άλλους δίσκους: 2000 Μάνα μου και Παναγία (Πολιτιστικό Σωματείο «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος»), συμμετοχή με το τραγούδι Θάλασσα, σε στίχους δικούς μου. Τραγουδούν ο  Μ. Παπαζήσης και η Χορωδία «Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος» (ενορχήστρωση Χρυσόστομος Σταμούλης) και 2009 Καλά το λεν΄ για το φεγγάρι (anemos music art-ILP Productions), συμμετοχή με το τραγούδι Γυναίκα της απόγνωσης, σε στίχους Παναγιώτη Θωμά. Τραγουδάει ο Γιώργος Καλογήρου (ενορχήστρωση Θάνος Σταυρίδης).

pausil7

Όπως ήδη διαπιστώνεις, είχα τη χαρά και κυρίως την τιμή να συνεργαστώ με εξαιρετικούς τραγουδιστές και μουσικούς σε αυτή τη συνθετική μου πορεία των 17 ετών. Όλο αυτό θα μπορούσα να το χαρακτηρίσω με μία και μόνη λέξη: ευλογία. Μπήκα σε αυτό τα ταξίδι μόνος και βγήκα εδώ, στη στάση του 2015, πλήρης ομορφιάς, φιλίας και αγάπης. Όλοι οι δίσκοι είναι αποτέλεσμα αυτής της αύρας. Μουσικός κατ’ επάγγελμα δεν είμαι. Πολύ περισσότερο συνθέτης. Οπότε είχα πάντα την άνεση να διαλέγω συνεργάτες με κριτήρια καθαρά καλλιτεχνικά και αμεσότητας σχέσης.

pausil4

Το αποτέλεσμα της δουλειάς μου είναι και δικό τους. Είναι σαν οικόπεδο εξ’ αδιαιρέτου. Και τούτο νομίζω είναι εμφανές και στις συναυλίες μας. Ο κόσμος το εισπράττει και το επιβραβεύει.  Τελευταία μάλιστα, με αφορμή το «Αγάπη σ’αγαπάω», βρήκα και έναν καινούργιο ρόλο επί σκηνής, αυτό του «παραμυθά». Παλιότερα διηύθυνα. Τώρα διαβάζω και τα κείμενα που συνοδεύουν τον δίσκο. Κείμενα παραμυθητικά, παυσίλυπα. Και τούτο σε μια εποχή που μας έχει γεμίσει με παραμυθιάσματα. Στην αρχή είχα ένα άγχος, μήπως η ανάγνωση σπάζει τη μουσική συνέχεια των πραγμάτων. Η πράξη απέδειξε το αντίθετο. Ο κόσμος πέρα από τα τραγούδια θέλει και ένα πλαίσιο μυθολογικό. Να μπει για παράδειγμα μέσα σε έναν κόσμο άλλο, να χαθεί και να ξαναβρεθεί με τρόπο διαφορετικό με ότι μπορεί να συγκροτήσει ενότητα και να προσφέρει μοίρασμα.

pausil5

Γι αυτό και οι τελευταίες επιλογές των συναυλιακών μου χώρων στοχεύουν σε μια τέτοια κατεύθυνση. Αυλή του Άι Νικόλα του Ορφανού και Αρχαιολογικό μουσείο στη Θεσσαλονίκη, Polis Art café στη Αθήνα, Μύλος Ματσόπουλου στα Τρίκαλα, Notos Bar στην Άθυτο, κλπ. Χώροι-σκηνικά, που αποτελούν τη μήτρα γένεσης μιας άλλης σχέσης.

Φέτος νομίζω πως ήλθε ο καιρός για νέα δισκογραφική δουλειά, αλλά και για μια συναυλία εφ’ όλης της ύλης. Θα δούμε. Εργάζομαι σε αυτή την κατεύθυνση και νομίζω πως κάτι θα γίνει. Πρώτα ο Θεός.

pausil10

Βέβαια, η μεγάλη μου μουσική αγάπη είναι η Χορωδία και η Ορχήστρα του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Μουσικά σχήματα  με τα οποία συνεχίζουμε ακατάπαυστα να δημιουργούμε. Ο προσεχής Νοέμβρης θα μας βρει στην Αυστρία. Στις 7 του μήνα στο Linz για το μπαλέτο «Ζορμπάς» του Μίκη Θεοδωράκη (ORPHEUS KAMMERORCHESTER WIEN, Brucknerchor Linz , Έλσα Γιαννουλίδου, διεύθυνση: Κωνσταντίνος Δημηνάκης).

http://www.brucknerhaus.at/www1/de/detail.php?id=8191

και στις 9 και 10 στη Βιέννη για την ηχογράφηση του έργου του Αθανασίου Σίμογλου, Καβάφης ο ελληνικός (ORPHEUS KAMMERORCHESTER WIEN, διεύθυνση: Κωνσταντίνος Δημηνάκης). Και συνεχίζουμε…

pausil1

ΗΡΑΚΛΗΣ: Σας ευχαριστούμε κ. Καθηγητά εκ βάθους καρδίας για την παρουσία σας στην ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ και για την ευλογημένη αυτή περιπλάνηση στον χαρισματικό κόσμο της θεολογίας και στην ομορφιά των αληθειών της. Σας εύχομαι ολοψύχως με τη χάρη του Τριαδικού Θεού ό,τι καλύτερο στην οικογένεια σας και στην ακαδημαϊκή σας πορεία.

κ. ΧΡ. ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ: Σε ευχαριστώ πολύ αγαπητέ Ηρακλή. Όλα κατ’ ευχήν.