Αντιμετωπίζοντας τις προβληματικές συμπεριφορές στο Σχολείο

23 Οκτωβρίου 2015

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

  Όθι τις αλγεί,  τόθι και την χείραν φέρει.

Όπου πονάει κανείς εκεί φέρνει και το χέρι του. (αρχαιοελληνική παροιμία)

Διαβάζοντας κανείς τον παραπάνω τίτλο περί προβλημάτων στα πλαίσια του σχολικού περιβάλλοντος, εύλογα φέρνει στο μυαλό του εικόνες και αναμνήσεις από την τάξη. Όλοι είχαμε κάποιο αγοράκι που όλο σηκωνόταν από την καρέκλα του και ενοχλούσε συστηματικά τους συμμαθητές του, ή κάποιο άλλο που χτυπούσε τους συμμαθητές του και δεν άφηνε τον δάσκαλο να διεκπεραιώσει το μάθημα. Αυτές οι αναμνήσεις μας, αποτελούν το παρόν μιας όμοιας κατάστασης μέσα στα σχολικά πλαίσια. Οι «προβληματικές» συμπεριφορές των παιδιών μέσα στην τάξη, συνθέτουν ένα μεγάλο πρόβλημα των εκπαιδευτικών και των γονέων, το οποίο σχετίζεται άμεσα με το πώς συμπεριφέρεται ένα παιδί στην τάξη, για ποιο λόγο συμβαίνει  αυτό και τι θα μπορούσε να εφαρμοστεί από την πλευρά των εκπαιδευτικών ώστε να βελτιωθεί η αρνητική συμπεριφορά και να μπούνε τα «όρια» στο παιδί. Σε αυτό το σημείο, επισημαίνεται πως ποτέ δεν αλλάζει μία ανάρμοστη-αρνητική συμπεριφορά, παρά βελτιώνεται καμιά φορά και θεαματικά!

Πηγή: wikimedia commons

Πηγή: wikimedia commons

 Τι κάνουμε όταν εντοπίσουμε πρόβλημα συμπεριφοράς ενός μαθητή μέσα στην σχολική τάξη/ Πως κινούμαστε και πού απευθυνόμαστε.

                 Αρχικά, θα πρέπει να γίνουν οι σωστές και κατάλληλες κινήσεις για το που θα απευθυνθούμε κάθε φορά. Κρίνεται λοιπόν απαραίτητο όταν το πρόβλημα εντοπιστεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης, να ενημερώσει τους γονείς. Πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση και να τηρηθούν τα σωστά βήματα με τη σωστή σειρά. Έπειτα, αφού γίνει η ενημέρωση της οικογένειας, ενημερώνεται ο ειδικός παιδαγωγός που συνήθως είναι υπεύθυνος για τα Τμήματα Ένταξης του εκάστοτε σχολείου. Στην συνέχεια, συνεργάζεται ο ειδικός παιδαγωγός με την οικογένεια και την παραπέμπει σε κάποιον ειδικό εντός σχολικού περιβάλλοντος, είτε αναπτυξιολόγο, είτε ψυχολόγο οι οποίοι με τη σειρά τους θα τους ενημερώσουν «πιο ειδικά και αναλυτικά». Ύστερα από αυτήν την ενημέρωση το παιδί θα σταλεί από τους αρμόδιους στα Δημόσια Πιστοποιημένα Διαγνωστικά Κέντρα, ΚΕΔΔΥ (Κέντρο Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης  και Υποστήριξης). Εκεί, θα ακολουθήσει μία εξέταση από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό του Κέντρου και θα βγει τελικά το πόρισμα, δηλαδή η διάγνωση η οποία ενημερώνει αναλυτικά και εντοπίζει το πρόβλημα και τις δυσκολίες ενός παιδιού και προτείνει την παρακολούθησή του από τους ειδικούς αλλά και τη φοίτηση του παιδιού στο Τμήμα Ένταξης καθώς και τη συνεργασία του ειδικού παιδαγωγού με τον γενικό εκπαιδευτικό της τάξης. Σημειώνουμε πως εάν δεν υπάρχει Τμήμα Ένταξης σε κάποιο σχολείο, τότε ο εκπαιδευτικός της τάξης θα πρέπει σε συνεργασία με την οικογένεια να απευθυνθούν στο ΚΕΔΔΥ της περιοχής.

Προτεινόμενη Τεχνική Πρακτική για τον χειρισμό των προβληματικών συμπεριφορών/ Η Τεχνική Υποδήλωσης των  Κινήτρων

            Κίνητρο! Μία έννοια γεμάτη και πολυσήμαντη. Κίνητρο είναι ο λόγος που κάποιος μια συγκεκριμένη ενέργεια. Σχολικά κίνητρα! Τόσο απαραίτητα στη ζωή του μαθητή τόσο για τον ίδιο όσο και για τον εκπαιδευτικό της τάξης του, καθώς  αυτά αποτελούν τον πυρήνα της μάθησης και είναι γενικά οτιδήποτε υποκινεί σε ενέργεια το «γιατί» της συμπεριφοράς. Άλλωστε  αυτά θέτουν σε «κίνηση» τον μαθητή και χωρίς αυτά δεν νοείται μάθηση. Βέβαια, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως τις περισσότερες φορές τα κίνητρα τα οποία αποδίδονται στην προβληματική συμπεριφορά είναι κατά βάση αρνητικά.  Για παράδειγμα, ένα παιδί αρνιέται συνεχώς να καθίσει κάτω, όταν οι άλλοι του το ζητούν. Η συμπεριφορά του αυτή ερμηνεύεται κυρίως αρνητικά, καθώς θεωρούμε ότι το κίνητρό της είναι η επιθυμία του παιδιού να αποκτήσει δύναμη και να επιβληθεί. Θα μπορούσε όμως και από τον εκπαιδευτικό αυτή η συμπεριφορά να θεωρηθεί πως έχει θετικό κίνητρο, σε περίπτωση που ο μαθητής έδινε ένα «αγώνα δύναμης».

[Συνεχίζεται]