Ο Άγιος Νεομάρτυς και Ιερομάρτυς Γαβριήλ

3 Δεκεμβρίου 2015

Μαρτύρησε στην Προύσα στις 3 Δεκεμβρίου 1659

Ένώ ο Άγιος ήταν Μητροπολίτης Γάνου και Χώρας συνέβη να μαρτυρήσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Παρθένιος ο Γ’, στις 24 Μαρτίου 1657, τον οποίο διαδέχθηκε στον Πατριαρχικό θρόνο. Επειδή όμως ο Άγιος δεν είχε μεγάλη μόρφωση, παραιτήθηκε και ζούσε πλέον ησυχάζοντας στην Προύσα.

Εκεί έτυχε να βαπτίσει ένα Εβραίο που πίστεψε στον Χριστό με αποτέλεσμα να οργισθούν οι άλλοι Εβραίοι και να ζητούν να τον εκδικηθούν.

Όταν κάποτε επισκέφθηκε την Προύσα ο σουλτάνος με τον βεζίρη, βρήκαν την ευκαιρία να κατηγορήσουν τον Άγιο πως βάφτισε κάποιον Τούρκο, πράγμα που συνεπαγόταν θανατική καταδίκη. Αμέσως ο βεζίρης διέταξε να φέρουν τον Άγιο μπροστά του. Χωρίς να εξετάσει την υπόθεση του λέει με μεγάλο θυμό :

Επειδή τόλμησες να βαφτίσεις Τούρκο, είσαι άξιος θανάτου και πρέπει να κρεμαστείς. Εκτός μόνο αν θέλεις να τουρκέψεις και έτσι να σου χαρίσουμε τη ζωή και να σου δώσουμε μεγάλες τιμές και δόξες, ώστε να γίνεις σπουδαίος και μεγάλος σε ολόκληρο το βασίλειο.

Ο Άγιος με παρρησία τους απάντησε :

Εγώ δεν βάφτισα Τούρκο. Όλα αυτά είναι συκοφαντίες των Εβραίων εξαιτίας της κακίας τους. Είναι γνωστό σε όλους, και εσείς οι ίδιοι το γνωρίζετε πολύ καλά, ότι το γένος των Εβραίων από παλιά μας κατατρέχει και όπως θανάτωσαν τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, έτσι κι εμάς τους Χριστιανούς, αν μπορούσαν, θα μας θανάτωναν όλους. Αδίκως λοιπόν ταλαιπωρούμαι. Όσο για να αφήσω την πίστη μου και να γίνω Τούρκος για να γλυτώσω τη ζωή μου, δεν πρόκειται με κανένα τρόπο στον αιώνα να αρνηθώ τον γλυκύτατό μου Ιησού Χριστό, τον αληθινό Θεό. Είμαι έτοιμος να πεθάνω όχι μία φορά αλλά εκατό, αν είναι δυνατόν, για το όνομά Του.

Ο βεζίρης τότε διέταξε να τον φυλακίσουν και να τον βασανίζουν μέχρις ότου τον κάνουν με τη βία να δεχθεί το ισλάμ. Ο ευλογημένος όμως στρατιώτης του Χριστού έμεινε σταθερός στην πίστη, παρά τα φρικτά βασανιστήρια, υπομένοντάς τα όλα με χαρά, δοξάζοντας τον Θεό και παρακαλώντας Τον να τον ενδυναμώνει.

Βλέποντας οι βασανιστές τη σταθερότητά του το ανήγγειλαν στον βεζίρη και εκείνος όρισε να τον κρεμάσουν.

Χαίροντας Άγιος οδηγήθηκε από τον δήμιο στον τόπο της καταδίκης όπου απαγχονίστηκε και έτσι έλαβε τον στέφανο του μαρτυρίου.

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
1η Απριλίου 1955: Το θαύμα του αγώνα των Ελλήνων της Κύπρου! 1 Απριλίου 2024 Μαθητική εκδήλωση κατά την περίοδο του αγώνα της ΕΟΚΑ  με σημαιοφόρο τον ήρωα Πετράκη Γιάλλουρο. Τα νειάτα της ελληνικής Κύπρου, επαναστατώντας την 1η Απριλίου του 1955, απαίτησαν το αυτονόητο. Η Κύπρος δεν μπορούσε, πλέον, να αποτελεί αποικία της Μεγάλης Βρετανίας. Η τελευταία δεν είχε καμιά σχέση με την περιοχή ούτε με την ιστορία και την παράδ...
25η Μαρτίου 1821, Ο Ευαγγελισμός και οι Άνθρωποι του Θεού έφεραν το Πάσχα της ελευθερίας 25 Μαρτίου 2024 Πάνω ο «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου», κάτω και από αριστερά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Άγιος Αλέξιος ο Άνθρωπος του Θεού και ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός  «... με ήλθαν γράμματα από τον Υψηλάντη διά να είμαι έτοιμος, καθώς και όλοι οι εδικοί μας. 25 Μαρτίου ήτον η ημέρα της γενικής επαναστάσεως». Θεόδωρος Κολοκοτρώνης Με την πτώση της Κωνστ...
«Ο Άνθρωπος του Θεού», ο ευλογών την Ελληνική Επανάσταση 17 Μαρτίου 2024 Η παρουσία της Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στο σώμα της Εκκλησίας είναι αναμφισβήτητη, αυτή είναι «ἡ προστασία τῶν Χριστιανῶν ἡ ἀκαταίσχυντος καί ἡ μεσιτεία πρός τόν Ποιητήν ἡ ἀμετάθετος»(Κοντάκιον, Ἦχος β΄). Η Παναγία έλαβε το Άγιον Όρος από τον Υιό και Θεό της ως κλήρο δικό της κατά τον Ζ΄ ή Η΄ αιώνα σύμφωνα με ...
Γρηγόρης Αυξεντίου, Η πανήγυρη του μαρτυρίου του! 3 Μαρτίου 2024 Ο ήρωας του αγώνα της Κύπρου για την ένωση με την Ελλάδα Γρηγόρης Αυξεντίου (1928-1957). Κάθε χρόνο τέτοια μέρα όταν ο νεομάρτυρας* Γρηγόρης Αυξεντίου πλησιάζει τον λειτουργό ιερέα στο καθολικό της μονής της Παναγίας του Μαχαιρά, για να λάβει την μερίδα την οποία του βγάζει όταν προσκομίζει, μαζί με την ουράνια κατάνυξη που τον διακατέχει, έχει κ...
Θεοφάνεια. Κάθοδος Αγίου Πνεύματος 6 Ιανουαρίου 2024 Η χρονική «στιγμή» της θεοφάνειας Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον... επ’ αυτόν» (Λ...