Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Φυλακών Κορυδαλλού: Μια εμπειρία ελευθερίας

6 Φεβρουαρίου 2016

Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ  ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ ΤΩΝ ΦΥΛΑΚΩΝ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ-ΓΕΩΡΓΙΟΣ  ΖΟΥΓΑΝΕΛΗΣ

Αφορμή για τη συγγραφή αυτού του άρθρου αποτέλεσε ο αιφνίδιος θάνατος του Γιώργου Ζουγανέλη, Διευθυντή του ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού και η ανεπανάληπτη εμπειρία που βίωσα ως εκπαιδεύτρια Πολιτισμικής-Αισθητικής Αγωγής στο εν λόγω σχολείο κατά το περσινό σχολικό έτος 2014-2015. Για να είμαι ειλικρινής όταν πρωτοπροσλήφθηκα ένιωθα αρκετά απροετοίμαστη καθώς δεν είχα παρευρεθεί ποτέ σε χώρο σωφρονιστικού καταστήματος και ένιωθα αρκετά ανάμικτα συναισθήματα: φόβου, ανασφάλειας, δειλίας και συνάμα περιέργειας και διάθεσης προσφοράς σε αυτούς τους ανθρώπους που δυστυχώς θεωρούνται-από την πλειονότητα των τίμιων και «αξιοπρεπών» ανθρώπων -αποβράσματα της κοινωνίας.

Πηγή: Ομάδα ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού Facebook

Πηγή: Ομάδα ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού Facebook

Η λανθασμένη γνώμη μου άλλαξε από την πρώτη μέρα που «μπήκα στη φυλακή» και αντίκρυσα το χαμόγελο και τη ζεστή υποδοχή του διευθυντή του ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού, Γιώργου Ζουγανέλη,της υποδιευθύντριας,Ιωάννας Χαραλαμποπούλου και των υπολοίπων καθηγητών. Αρχικά αναρωτιόμουν: Αυτοί οι άνθρωποι βρέθηκαν σ’ αυτό το σχολείο τυχαία ή από επιλογή τους; Πώς είναι δυνατόν μόνιμοι καθηγητές με οργανικές θέσεις να επιλέγουν να αποσπώνται σε ένα τόσο ιδιαίτερο σχολείο βιώνοντας καθημερινά τον εγκλεισμό και ενίοτε την ενδεχόμενη προβληματική συμπεριφορά ορισμένων κρατούμενων; Ιδίως παραξενευόμουν  για την ακούραστη ανιδιοτελή προσφορά του επί ένδεκα συνεχόμενα χρόνια διευθυντή του σχολείου που εργάζεται καθημερινά εθελοντικά πολλές επιπλέον ώρες με απώτερο σκοπό να προσφέρει από το υστέρημα της ψυχής του γνώση, χαρά, δημιουργία και ουσιαστική ελευθερία στους φυλακισμένους μαθητές του. Με το παράδειγμά του είχε παρακινήσει ουκ ολίγους εθελοντές που συνεισέφεραν και συνεισφέρουν έκαστος κατά το χάρισμά του στα δημιουργικότατα πρότζεκτς και εργαστήρια. Είναι απίστευτο κι όμως αληθινό: Στη φυλακή γνώρισα και συνεργάστηκα με τους πιο αξιόλογους ανθρώπους, κυρίως εθελοντές: Καλλιτέχνες, επιστήμονες, δικηγόρους, εφέτες ,πανεπιστημιακούς καθηγητές, πολιτικούς, κληρικούς, οι οποίοι διακρίνονταν όλοι από ένα κοινό χαρακτηριστικό: Την ανιδιοτελή προσφορά στον πλησίον, ιδίως στον πάσχοντα συνάνθρωπό μας που  οι συγκυρίες της ζωής τον οδήγησαν σε αυτήν την ευάλωτη κοινωνική ομάδα: του φυλακισμένου.

Ο,τι και να λεχθεί προφορικώς ή γραπτώς είναι λίγο ενώπιον της ανεκτίμητης προσφοράς του Γιώργου Ζουγανέλη.Το όνομά του έχει αφήσει ιστορία στο ΣΔΕ Φυλακών Κορυδαλλού,το σχολείο που ο ίδιος έστησε και εργάστηκε αδιάκοπα επί έντεκα συνεχόμενα χρόνια δίνοντας ολόκληρη την ψυχή του…Έχοντας ο ίδιος διευρυμένους πνευματικούς ορίζοντες και ποικίλα χαρίσματα-γνωστός άλλωστε ως θεολόγος,αγιογράφος και ιεροψάλτης-τα αξιοποίησε όχι προς ίδιον όφελος αλλά για το κοινό καλό και ιδίως για τους κρατούμενους εκπαιδευομένους του.Κατά το σχολικό έτος 2014-2015 που συνεργάστηκα μαζί του μου έκανε εντύπωση πως δεν ασκούσε μόνο διοικητικά καθήκοντα αλλά ήταν παρών σε όλα τα διαθεματικά σχέδια δράσης και εργαστήρια και πολύτιμος αρωγός και εμψυχωτής όλων των εκπαιδευτών του κάθε γραμματισμού.Ήταν ένας ξεχωριστός Διευθυντής που  είχε τη συναισθηματική νοημοσύνη  και την ευελιξία να χειρίζεται άριστα τις συγκρούσεις που καθημερινά προέκυπταν μεταξύ των εγκλείστων μαθητών εμψυχώνοντας και συμβουλεύοντας τους καθηγητές χωρίς να κάνει καμία απολύτως διάκριση απέναντί τους. Ακόμη και στα διαλείμματα ή σε ώρες κενού ήταν παρών στις δραστηριότητες των μαθητών παίζοντας μαζί τους πινγκ-πονγκ,μπάσκετ ή συμμετέχοντας σε διάφορες αθλοπαιδιές.

Ήταν άριστος ψυχολόγος και συμπεριφερόταν σε όλους με Αγάπη χωρίς να επηρεάζεται από τυχόν διαφορετικές πολιτικές,θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις.Αξίζει να σημειωθεί ότι εφάρμοζε πρωτοποριακές παιδαγωγικές μεθόδους της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στους έγκλειστους εκπαιδευόμενους αξιοποιώντας τη συμμετοχή τους σε ομαδικές δραστηριότητες ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρίσματα του καθενός.Κατ’αυτόν τον τρόπο λοιπόν υπήρχε Project Μουσικής, Project Zωγραφικής, Project Φωτογραφίας, Project Περιβάλλοντος, Project «Επικοινωνία δίχως βία», εργαστήριο Χορωδίας και εργαστήριο Χορού. Τα εν λόγω διαθεματικά σχέδια δράσης λειτουργούσαν τόσο με μόνιμους και ωρομίσθιους καθηγητές όσο και με την ακούραστη και ανεκτίμητη προσφορά των εθελοντών.Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έγκλειστοι εκπαιδευόμενοι ήταν δημιουργικότατοι γράφοντας στίχους και συνθέτοντας μουσική, δημιουργώντας ανεκτίμητα έργα ζωγραφικής και αγιογραφίας,παίρνοντας βραβεία σε διαγωνισμό Φωτογραφίας και δημιουργώντας έναν υψηλής αισθητικής αξίας κήπο στο προαύλιο του ΣΔΕ.Επίσης,ασκήθηκαν σε τεχνικές επίλυσης συγκρούσεων και επικοινωνίας δίχως βία.

[Συνεχίζεται]