Η ορθή χρήση του διαδικτύου και η αξιοποίησή του στο μάθημα των Θρησκευτικών

31 Ιουλίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/29Tx6AP]

Για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου δημιουργήθηκε από μια ομάδα εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης το εκπαιδευτικό λογισμικό: «Η Κιβωτός του Νώε». Πρόθεση των δημιουργών του λογισμικού είναι η προώθηση της διερεύνησης, ως στοιχείου της διδακτικής μεθοδολογίας για την προσέγγιση των θεολογικών αληθειών, η ένταξη της διαθεματικότητας στην καθημερινή διδακτική πράξη και η ανάπτυξη της αυτενέργειας των μαθητών.

φδ12

Επιδίωξη των δημιουργών του λογισμικού ήταν να δοθεί η ιστορία του Νώε, όπως αυτή αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη ως υπαρξιακό γεγονός και να λειτουργήσουν οι μαθητές ως μικροί ερευνητές, οι οποίοι πριν οδηγηθούν σε θεολογικά συμπεράσματα μπορούν να εξετάσουν περιορισμένο αριθμό προεπιλεγμένων πηγών που έχουν ως χαρακτηριστικό τους γνώρισμα τη διεπιστημονική προσέγγιση[122]. Με τον τρόπο αυτό το εκπαιδευτικό λογισμικό, ως πολυμεσικό εκπαιδευτικό εργαλείο, διευκολύνει τα παιδιά να κατανοήσουν βασικές  θρησκευτικές  έννοιες διευρύνοντας παράλληλα τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους [123].

Στο σύγχρονο Δημοτικό σχολείο  της «ηλεκτρονικής μάθησης» ο δάσκαλος οφείλει να επιμορφώνεται διαρκώς, ώστε να είναι εξοικειωμένος με τα νέα εκπαιδευτικά δεδομένα και να μπορεί να επαναπροσδιορίζει  και να εμπλουτίζει τη διδασκαλία των Θρησκευτικών, όπως και όλων των διδακτικών αντικειμένων. Θα πρέπει να είναι συμφιλιωμένος με τις νέες μορφές πολυτροπικών κειμένων κι εκτός από την αξιοποίηση των εκπαιδευτικών λογισμικών, που του προσφέρονται, να μπορεί αυτενεργώντας να δημιουργήσει, με τη συνδρομή συναδέλφων και μαθητών του, εκπαιδευτικά λογισμικά αξιοποιώντας τις δυνατότητες που του παρέχει η αλματώδης πρόοδος που συντελείται στην κοινωνία της πληροφορίας και της γνώσης.

Η παραγωγή και χρήση πολυμεσικού εκπαιδευτικού λογισμικού για το μάθημα των Θρησκευτικών παρέχει τη δυνατότητα ποσοτικής και ποιοτικής αλληλεπίδρασης των μαθητών με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και μεταξύ τους. Η παιδαγωγικά ορθή αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα, όπως προαναφέρθηκε, την αναστροφή του αρνητικού κλίματος που καλλιεργείται σε κάποιους μαθητές για το ΜτΘ.

2.5. Η ορθή χρήση του διαδικτύου ως βοηθητικού μέσου εκμάθησης και η συμβολή του στην ενίσχυση της ποιότητας της διδασκαλίας και στην ανανέωση των μεθόδων της

Αξίζει να αναφερθούμε στην αξιοποίηση του διαδικτύου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το διαδίκτυο είναι ένα διεθνές σύστημα που περιέχει πολλά δίκτυα, ένα παγκόσμιο σύστημα Η/Υ που περιέχει πληροφορίες, βιβλιοθήκες πανεπιστημίων, εικόνες, κείμενα κ.ά.  Είναι επίσης ένας τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων είτε με άμεσο τρόπο είτε μέσα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Οι μαθητές ως χρήστες του διαδικτύου μπορούν να συλλέξουν πληροφορίες και να επικοινωνήσουν με συμμαθητές τους σε άλλες χώρες (χωρίς χρονικούς ή γεωγραφικούς περιορισμούς, μέσω ηλεκτρονικών συζητήσεων, ανταλλαγής μηνυμάτων, μετάδοσης πληροφοριών ή αρχείων), αναπτύσσοντας έτσι δημιουργική δραστηριότητα και καλλιεργώντας τη διερευνητική τους ικανότητα. Όταν η χρήση του διαδικτύου γίνεται από τα παιδιά με σωστό τρόπο, τότε συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού καθώς αξιοποιείται ως ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για επικοινωνία, πληροφόρηση, αναζήτηση υλικού για τις σχολικές εργασίες, μέσω  ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών.

Θα πρέπει όμως να επισημανθεί ότι ο ρόλος του γονέα, του κηδεμόνα, του εκπαιδευτικού και όλων όσοι σχετίζονται με τα παιδιά είναι πολύ σημαντικός στο να καθοδηγούν σωστά το παιδί να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με ασφάλεια. Η πρόσβαση στο διαδίκτυο, στα πλαίσια της διδασκαλίας με τη χρήση των ΤΠΕ, είναι ελεγχόμενη από το δάσκαλο που οφείλει να επιβλέπει και να ελέγχει διακριτικά την πλοήγηση των μαθητών του σε ασφαλείς ηλεκτρονικές σελίδες εκπαιδευτικού περιεχομένου. Ο δάσκαλος οφείλει επίσης να επισημαίνει στους γονείς των μαθητών του, ότι όταν αναζητούν στο σπίτι πληροφορίες για κάποια δραστηριότητα που έχουν αναλάβει στο σχολείο, θα πρέπει να τους  κατευθύνουν σωστά με την εμπειρία τους και να τους παρέχουν πολύτιμες συμβουλές προστασίας, ώστε αν παρουσιαστεί στα παιδιά κάποιο πρόβλημα να μην διστάσουν να τους ρωτήσουν. Παράλληλα η καλλιέργεια ανθρωπιστικών αρχών που λειτουργούν ως αντίβαρο στη σύγχρονη μονόπλευρη τεχνολογική ανάπτυξη και σε συνδυασμό με την όξυνση της κριτικής ικανότητας των μαθητών, στα πλαίσια μιας ανθρωπιστικής παιδείας που θα τους εμφυσήσει ηθικές αξίες, μπορεί να διασφαλίσει την πνευματική τους ελευθερία και να ενισχύσει την άμυνά τους απέναντι σε απόπειρες παραπληροφόρησης και χειραγώγησης.

[Συνεχίζεται]

[122] Μ. Φρέντζου & Ι. Κομνηνού, «Η Κιβωτός του Νώε. Μια διαθεματική διδακτική πρόταση για το μάθημα των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με τη χρήση Πολυμέσων», στο διαδικτυακό τόπo www.users.sch.gr/ikomninou/didactic%20the.htm, (ημερομηνία ανάκτησης 10/11/2012).

[123] Χ. Παπά, Η Πληροφορική στο σχολείο, (Αθήνα: εκδ. ιδίου, Αθήνα, 1989) σελ. 64.