Η τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, στη Μακεδονία και τη Θράκη

10 Φεβρουαρίου 2017

Η προστασία των αρχαίων θεάτρων και η ανάδειξή τους, η εξεύρεση των αναγκαίων πόρων για τη συντήρησή τους και η η ένταξή τους στην καθημερινότητα των πολιτών, είναι στόχος του σωματείου Διάζωμα.  Η τεχνολογία τους,

η ακουστική, η σκηνογραφία και ο μηχανολογικός εξοπλισμός τους, είναι θέματα εξαιρετικά ενδιαφέροντα.  Άλλωστε προστατεύοντας τα αρχαία θέατρα, όπου άνθισε η πολιτιστική και πνευματική δημιουργία, διαφυλάτουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.

pic03_Filippi-romaiki1 - m

Το Διάζωμα σε συνεργασία με το Μegaron Plus, οργανώνουν την Τρίτη 21 Φεβρουαρίου, στις 19.00μ.μ., στο Μegaron Plus, ομιλία του ομότιμου καθηγητή Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ Γιώργου Καραδέδου, ο οποίος θα μιλήσει για την «Τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, μέσα από τα θέατρα της Μακεδονίας και της Θράκης (εξέλιξη, ακουστική, σκηνογραφία, μηχανολογικός εξοπλισμός)». Συντονιστής της εκδήλωσης είναι ο πρόεδρος του Διαζώματος Σταύρος Μπένος.

Μετά το πέρας της παρουσίασης του κ. Καραδέδου, θα ακολουθήσει ακολουθεί ένα μουσικοθεατρικό δρώμενο στα αρχαία ελληνικά, που θα περιλαμβάνει ένα εικοσάλεπτο απόσπασμα από την παράσταση «Αντιγόνη» του Σοφοκλή (με υπέρτιτλους στα αρχαία και νέα ελληνικά).

Picture1

Ως προς την εισήγηση «Η τεχνολογία του αρχαίου ελληνικού θεάτρου μέσα από τα θέατρα της Μακεδονίας και της Θράκης», αξίζει να σημειωθεί ότι: «στη Μακεδονία, όπως προκύπτει από αρχαίες πηγές και από πρόσφατες ανασκαφικές έρευνες, το θέατρο γνώρισε άνθηση ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ. Από την εποχή του Φιλίππου Β΄ και μετά, η Μακεδονία γίνεται το κέντρο της επιστημονικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Στο θέατρο του Δίου, της θρησκευτικής πρωτεύουσας των Μακεδόνων, τελούνταν σκηνικοί και γυμνικοί αγώνες στο πλαίσιο των «έΔίων Ολυμπίων», μεγάλης πανηγύρεως την οποία λάμπρυνε ο βασιλιάς Αρχέλαος, στο τέλος του 5ου αιώνα π.Χ. Στην ελληνιστική φάση αυτού του θεάτρου, τεκμηριώθηκε, ανασκαφικά, η χρήση όλου του θεατρικού, μηχανολογικού εξοπλισμού (θεολογείο, γερανός, περίακτοι, κεραυνοσκοπείο, καταβλήματα, χαρώνεια κλίμακα, αυλαία), όπως μας είναι γνωστός από τον Βιτρούβιο και τον Πολυδεύκη.

02_plan-perspective -m

Στη ρωμαϊκή περίοδο, γνωστά θέατρα της Μακεδονίας και Θράκης δέχονται ριζικές ανακαινίσεις, για την προβολή του μεγαλείου του αυτοκράτορα. Στη συνέχεια δέχονται σταδιακές τροποποιήσεις, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των νέων θεαμάτων (μονομαχίες, θηριομαχίες). Τη σταδιακή μετάβαση, στον βορειοελλαδικό χώρο, από το ελληνικό θέατρο στη ρωμαϊκή αρένα, μπορούμε να παρακολουθήσουμε μέσα από τα θέατρα των Φιλίππων, της Μαρώνειας και της Θάσου».

Σε ό,τι αφορά στο Μουσικοθεατρικό αναλόγιο, το οποίο θα παρουσιάσει  στα αρχαία ελληνικά, την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, πρόθεση των συντελεστών του είναι, να αναδείξουν τη διαλεκτική σχέση μεταξύ της τεχνολογίας του αρχαίου θεάτρου και της εκφοράς του αυθεντικού αρχαίου λόγου, της κίνησης και της μουσικής. Το μουσικοθεατρικό δρώμενο που θα παρουσιαστεί, περιλαμβάνει δύο μελοποιημένα μέρη: το 3ο στάσιμο «έρως ανίκατε μάχαν» και τον κομμό–θρηνητικό τραγούδι Αντιγόνης και Χορού (Δ΄ Επεισόδιο). Την Αντιγόνη υποδύεται η Eυαγγελία Θαλασσινή, που έχει αναλάβει επίσης τη σκηνοθεσία και την έρευνα της αρχαίας μετρικής. Τον Χορό απαρτίζουν οι: Mέμος Ρούσσος, Μαρία Δούση, Βάνα Θεοδώρα, Σέβη Ορφανίδου, Μαρία Μαραγκουδάκη, Σωτηρία Αργυροπούλου. Συμμετέχουν οι μουσικοί Σουζάννα Δεμίρη (φλάουτο),  Μενέλια Ρατοπούλου (κρουστά) και Νίκος Κυριαζής (ταμπουράς). Η μουσική σύνθεση και η διδασκαλία των χορικών είναι του Νίκου Χαριζάνου, που λαμβάνει μέρος στο δρώμενο παίζοντας κρουστά. Στους φωτισμούς, η Χριστίνα Φυλακτοπούλου. Τα κοστούμια και τα προσωπεία σχεδίασε η Μυρτώ Κοσμοπούλου. Στη φωνητική διδασκαλία των ρόλων, είναι η Ζαφειρώ Χατζηφωτίου.

Η είσοδος στην ομιλία και στο θεατρικό δρώμενο είναι ελεύθερη, με δελτία προτεραιότητας (έναρξη διανομής στις 5:30 μ.μ.), ενώ η εκδήλωση θα μεταδοθεί απευθείας μέσω διαδικτύου και θα είναι ανοιχτή για όλους.  Η παρακολούθηση της μετάδοσης θα είναι εφικτή, μέσω της ιστοσελίδας του Μεγάρου Μουσικής www.megaron.gr.

Κατερίνα Χουζούρη