Ο «Σπορέας» του Μιγέ

29 Ιουλίου 2017

JEAN-FRANÇOIS MILLET (ΖΑΝ ΦΡΑΝΣΟΥΑ ΜΙΓΕ) Ο ΣΠΟΡΕΑΣ (1850)

Το γνωστό έργο Ο σπορέας (“Le semeur”) (1850) ανήκει στο Γάλλο καλλιτέχνη Jean-François Millet (Ζαν Φρανσουά Μιγέ) (1814–1875). Ο Millet ήταν ζωγράφος και χαράκτης και ανήκε στο ρεύμα των ρεαλιστών του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα καθώς και ιδρυτής της Σχολής του Μπαρμπιζόν. Κύρια χαρακτηριστικά της Σχολής ήταν η τοπιογραφία με στοιχεία είτε ρομαντικά είτε ιμπρεσιονιστικά, καθώς και η επιδίωξη των καλλιτεχνών να αναπαραστήσουν το στιγμιαίο της καθημερινής ζωής αντικειμενικά και συνεπώς ρεαλιστικά. Τα θέματά του τα αντλούσε ο Millet κυρίως από την αγροτική ζωή. Τη ζωγραφική του Γάλλου καλλιτέχνη σεβόταν ο Ολλανδός διάσημος ζωγράφος Vincent van Gogh, επιδίωκε μάλιστα να του μοιάσει, γεγονός που το μαρτυρά η θεματική επιλογή των έργων του. Ο van Gogh θαύμαζε τα έργα του Millet προτού ακόμα φιλοτεχνήσει το συγκεκριμένο πολύ γνωστό του έργο ο τελευταίος.

Ο σπορέας (“Le semeur”) (1850) είναι ένα θέμα που επαναλαμβάνεται στα έργα του ρεαλιστή ζωγράφου. Αυτό που εκείνη την εποχή ξάφνιασε τους θεατές ενός τέτοιου έργου ήταν η επιλογή του Millet να ζωγραφίσει έναν απλό αγρότη χωρικό για κεντρικό πρόσωπο-πρωταγωνιστή, ο οποίος δεν ανήκε κοινωνικά στην αστική τάξη. Η μορφή του σπορέα εδώ είναι ηρωική και θριαμβευτική. Τα χρώματα που επέλεξε ο δημιουργός είναι παστέλ, γήινα χρώματα, που αποσκοπούν στην πιστή απεικόνιση του χώματος και της φύσης. Ο σπορέας φοράει καπέλο, το οποίο δημιουργεί σκιά στο πρόσωπό του διατηρώντας έτσι την ανωνυμία του. Στον αριστερό του ώμο κρατά ένα δισάκι με τους σπόρους και με το δεξί του χέρι σπέρνει τους σπόρους στη γη. Η καθαρά ηθογραφική αυτή εικόνα του αγρότη έχει κίνηση και είναι άκρως ρεαλιστική. Αυτό που αναδεικνύεται μέσα από τον πίνακα είναι το ήθος του αγρότη, ο μόχθος και η κατάφαση στη ζωή.

Info
Jean-François Millet
Ο σπορέας (1850)
“Le semeur”
Museum of Fine Arts, Boston.