Τα γραφόμενα στο άρθρο μας οδηγούν στις εξής παρατηρήσεις:

1. Το έγγραφο, κατά το άρθρο, προέρχεται από τον 8ο αιώνα. Απέχει από τους Μάγους 700 περίπου χρόνια.

2. Από τα γραφόμενα δεν φαίνεται διασώζει κάποια εκκλησιαστική παράδοση, αλλά κάποιους απόκρυφους, κατοπινούς θρύλους. Κατά συνέπεια δεν μπορούμε να του αποδώσουμε αξιοπιστία. Είναι σαν να προσπαθεί κάποιος από εμάς να γράψει από το μυαλό του, χωρίς να έχει ακούσει κάτι θετικό, αλλά μόνο θρύλους και δευτερεύουσες αφηγήσεις σχετικά, την ιστορία της πρώτης άλωσης της Κωνσταντινουπόλεως. Ποια αξιοπιστία θα είχε αυτή η αφήγηση απέναντι σε μία σύγχρονη αφήγηση των γεγονότων;

Φυσικά καμία.

3. Από τα γραφόμενα διαπιστώνουμε εύκολα ότι πρόκειται για κείμενο που προέρχεται από κάποιο γνωστικό παρακλάδι ίσως μίας ομάδας «σιθιανών», οι οποίοι, κατά πάσα πιθανότητα, θα τον θεωρούσαν πνευματικό πρόγονό τους. το κείμενο αυτό περιέχει και άλλα στοιχεία για αυτή τη γνωστική αίρεση και ανήκει στην πολύ συνηθισμένη ομάδα των «αποκαλύψεων» που κυκλοφορούσαν ανάμεσα στις ομάδες αυτές.

4. Είναι αλήθεια ότι δεν γνωρίζουμε πόσοι ήταν οι Μάγοι (=σοφοί). Τον αριθμό τρία τον συμπεραίνουμε από τον αριθμό των δώρων. Παρομοίως, δεν γνωρίζουμε τα ονόματά τους, τα οποία ανήκουν σε κατοπινές, και όχι ευαγγελικές παραδόσεις.

5. Επίσης πουθενά δεν αναφέρεται ότι προέρχονταν από την Περσία. Ο ευαγγελιστής Ματθαίος προσδιορίζει την προέλευσή τους «εξ ανατολών» χωρίς να αναφέρει τίποτα άλλο.

6. Η ευαγγελική αναφορά, προέρχεται από το περιβάλλον του Χριστού, πιθανότατα από την Παναγία. Δεν πρέπει να λησμονούμε εξάλλου ότι στην αγιορείτικη μονή του Αγίου Παύλου διατηρούνται μέχρι σήμερα τα Δώρα των Μάγων.

Χρόνια πολλά!

[1] Βλ. http://www.fimes.gr/2011/12/archaio-eggrafo-treis-magoi/#ixzz1hYfgdGo0