Γιώργος Πούπης, Έφυγε ένας λόγιος και φιλoαθωνίτης φωτογράφος

7 Μαρτίου 2018

Με αισθήματα οδύνης δεχθήκαμε χθες την είδηση της απώλειας του φίλου φωτογράφου και φιλοαθωνίτη Γιώργου Πούπη. Ήταν 69 χρονών. Ο θεσσαλονικιός Γιώργος Πούπης, με καταγωγή από την Πτολεμαΐδα, ήταν ιδιαίτερα γνωστός καλλιτέχνης με σημαντικές δημοσιεύσεις, εκθέσεις και εκδόσεις στο ενεργητικό του, στις οποίες συνάρμοζε πάντα στην ευαίσθητη φωτογραφική του ματιά την τέχνη αλλά και τη λαχταριστή ζωή.

Ήταν επίσης δεινός πορτρετίστας και μας χάρισε αληθινά πρόσωπα τα οποία μπροστά στον φακό του ένιωσαν βολικά και οι ίδιοι του άνοιξαν την καρδιά τους, για να απαθανατιστούν εσαεί στο φωτογραφικό του φιλμ.

Είχαμε συνεργαστεί μαζί στο πολιτιστικό ένθετο “Πανσέληνος” της εφημερίδας “Μακεδονία της Κυριακής” και η αγωνία μας ήταν τα κείμενα και οι συνεντεύξεις μας να είναι αντάξια του φωτογραφικού του βλέμματος, της τέχνης, της αγωνίας του και της δουλειάς του. Αλλά πώς να τον ανταγωνιστούμε; Άλλωστε ήταν οι εποχές που η εικόνα άρχισε να κατακλύζει τα περιοδικά και τις εφημερίδες! Οι ολοσέλιδες φωτογραφίες και οι λοιπές φωτογραφικές ενθέσεις μέσα στο σώμα του κειμένου υπερείχαν στις σελίδες του τεύχους! Παρ’ όλα αυτά δεν νιώσαμε ποτέ ότι μας έκλεβε την παράσταση. Και ας το έκανε! Ίσως η ζεστασιά της ματιάς του έσβηνε κάθε εριστικότητα περί του πρωτείου. Του συγγραφέα ή του φωτογράφου, του κειμένου ή της φωτογραφίας!

Ίσως και γιατί πιστεύαμε ότι η δική του δουλειά έβγαινε μπροστά για να καλύψει τις όποιες δικές μας ατέλειες… Και το πετύχαινε! Όσο για την συμπεριφορά του απέναντί μας ήταν ιδιαίτερα φιλική και εγκάρδια και μας έδινε πάντα την άνεση να δουλεύουμε μαζί του ως ίσος προς ίσον. Άλλωστε δεν ήταν άνθρωπος μονόχνωτος, κάθε άλλο ενώ είχε πάντα τη διάθεση για χιούμορ.

Ο Γιώργος Πούπης, αγαπούσε τον λόγο και το βιβλίο και μαζί του μπορούσες να συζητήσεις ποικίλα θέματα φιλοσοφία, θεολογία και ευρύτερο στοχασμό, περί τέχνης και λογοτεχνίας… Ήξερε να επηρεάζεται και να προστρέχει τόσο σε κλασικούς όσο και σε νέες προτάσεις. “Είναι θέμα αισθητικής”!, επαναλάμβανε συχνά τότε στις κουβέντες του.

Ο ίδιος αγαπούσε ιδιαίτερα και τη ζωγραφική και πολλοί εικαστικοί τον εμπιστεύονταν για να φωτογραφίσει τα έργα τους. Στο στούντιο του, που για ένα διάστημα βρισκόταν πίσω από το ιερό της Αγίας Σοφίας, μπορούσες να ακούσεις κλασική, βυζαντινή, τζαζ, μέχρι δημοτικά, έντεχνα και λαϊκά ακούσματα, όλες τις σοβαρές και ενδιαφέρουσες μουσικές του κόσμου, λόγιες και λαϊκές. Ήταν ένας ιδιαίτερα καλλιεργημένος άνθρωπος και αυτό δεν αργούσες να το διαπιστώσεις. Ήταν θα λέγαμε ένας λόγιος καλλιτέχνης φωτογράφος που η αισθητική του δεν άρχιζε και τέλειωνε μόνο στα της φωτογραφίας! Έβγαινε μέσα από την ευρύτερη καλλιέργειά του, χωρίς βεβαίως να το προβάλλει ή να το επιδεικνύει. Αυτό ήταν η ζωή του όλη και βέβαια ήταν “θέμα αισθητικής”! Και ο ελληνικός κόσμος και πολιτισμός είχε μέσα του μια ξεχωριστή και ιδιαίτερη θέση.

Ο Γιώργος Πούπης σπούδασε αρχιτεκτονική στην Ιταλία και φωτογραφία στο Παρίσι όπου γνώρισε και συνδέθηκε με τον μεγάλο ζωγράφο Γιάννη Τσαρούχη.

Στο Άγιον Όρος πήγαινε συχνά και ήξερε να μπαίνει διακριτικά μέσα στην ευρύτερη αθωνική ζωή, των μοναστηριών και των κελιών, των μοναχών, των αρχιτεκτονημάτων, των εικόνων, του τοπίου. Κάποτε που πήγε στην Ιερά Μονή Ιβήρων για να φωτογραφίσει την Παναγία την Πορταΐτισσα, ο Γιώργος Πούπης έκανε ιδιαίτερη εντύπωση στον τότε ηγούμενο π. Βασίλειο (Γοντικάκη) όταν του είπε ότι “η Παναγία αυτή δεν είναι σαν όλες τις άλλες”! Γι αυτό και αργότερα φαίνεται του εμπιστεύτηκαν από το μοναστήρι τη φωτογράφιση για το λεύκωμα “Παναγία Πορταΐτισσα, αέναη ευλογία”. Ο Γιώργος Πούπης με την καλλιτεχνική του ευαισθησία και την πάντα ανθρώπινη και σεμνά ευλαβική -όχι ευσεβιστική- ματιά, κατάλαβε την αξία και τη σημασία της! Και το λεύκωμα αυτό, αποτελεί ένα μοναδικό μνημείο συνάντησης της τιμής της Παναγίας στη μονή Ιβήρων, με την ξεχωριστή αυτή εικόνα.

Οι ιδιαίτερα όμως ευλογημένες εικόνες τη Υπεραγίας Θεοτόκου του Αγίου Όρους απαθανατίστηκαν από τον ίδιο και μπορεί κάποιος να τις δει στο λεύκωμα που εξέδωσε η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους με τίτλο “Οι θαυματουργές εικόνες στο Περιβόλι της Παναγίας” (εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες). Τα κείμενα της έκδοσης αυτής έγραψαν οι καθηγητές Γεώργιος Μαντζαρίδης και Ευθύμιος Τσιγαρίδας. Με φωτογραφίες του κοσμείται και το βιβλίο της “Μαγειρικής του Αγίου Όρους”, που έγραψε ο πιο ειδικός στο είδος αυτό, μοναχός, π. Επιφάνιος Μυλοποταμινός και κυκλοφορεί από τις πιο πάνω εκδόσεις.

Τα ποικίλα λευκώματα με φωτογραφίες του δεν σταματούν βεβαίως εδώ και δεν μένουν μόνον σ’ αυτή τη θεματική.

Να αναφέρουμε επίσης το “Εορδαίας εγκώμιον” με κείμενα του “Χρήστου Ζαφείρη”, τις “Παπαρούνες, Οι Κοκκινοσκουφίτσες του ανέμου”, τη “Σίφνο, Φως και σκιές στου γλαυκού το γειτόνεμα”, τη “Λέσβο”. Δικές του φωτογραφίες περιέχουν και πολλά άλλα λευκώματα για το Άγιον Όρος, τη Θεσσαλονίκη…

Πριν λίγες μέρες, σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στην Αγιορειτική Εστία, μάθαμε με ιδιαίτερη χαρά ότι από τις 5 Ιουνίου μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, η Εστία προγραμμάτισε την έκθεση με “Σταυρούς” του Αγίου Όρους με φωτογραφίες του Γιώργο Πούπη! Την μεγαλύτερη όμως έκπληξη μας την έκανε χθες ο ίδιος!

Μας μένει λοιπόν τόσο η αγαθή του μνήμη, η σεμνή και ευλαβική του ματιά στον Άθωνα και τις Παναγιές του, και το λοιπό σημαντικό, βαθειά ανθρώπινο καλλιτεχνικό του έργο!

Ο Θεός να τον αναπαύσει, αιώνια του η μνήμη.

Η κηδεία του θα γίνει σήμερα, στις 16:15, από τα κοιμητήρια Αναστάσεως του Κυρίου στη Θέρμη.