Σύγχρονες ανθρωπιστικές και παιδαγωγικές αρχές της εκπαίδευσης

18 Αυγούστου 2016

Κάθε μορφή ρατσισμού πρέπει να εξαλειφθεί απ’ το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα και τον κοινωνικό περίγυρο. Το σχολείο έχει την υποχρέωση να αντιμετωπίσει και να διαλύσει τις κοινωνικές και θρησκευτικές προκαταλήψεις που νομιμοποιούν μορφές οικονομικής, θρησκευτικής  και πολιτιστικής αλλοτρίωσης, εκμετάλλευσης, διάκρισης και καταδίωξης, αλλά και να αμβλύνει αναγνωρίζοντας σαφέστερα τα κυριότερα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα του παιδιού.

Silhouette, group of happy children playing on meadow, sunset, summertime

Η διαπολιτισμική εκπαίδευση είναι εκπαίδευση  δικαιότερη και σφαιρική, γιατί αγγίζει τις σύγχρονες ανθρωπιστικές και παιδαγωγικές αρχές της εκπαίδευσης. Για να σεβαστεί κάποιος τον άλλον με διαφορετικό πολιτισμό και διαφορετική θρησκεία θα πρέπει να σεβαστεί τον εαυτό του. Το παιδί μαθαίνει να συμβιώνει με τα μέλη της οικογένειάς του, αποκτά δηλαδή θετική προδιάθεση για ομαλή συνύπαρξη και κοινωνική συμβίωση. Παράλληλα, όμως, με την καλλιέργεια του κοινωνικού στοιχείου, στην ίδια φάση συντελείται και η πολιτισμική ένταξη, δηλαδή η οικειοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και των πολιτισμικών αξιών.

Στο συμπεριληπτικό μοντέλο μπορεί να εκπληρωθούν και να βιωθούν όλες οι προϋποθέσεις παιδαγωγικές και ψυχολογικές διαδικασίες μάθησης τόσο των αλλοδαπών παιδιών, όσο και των γηγενών μαθητών. Μόνο ένα συνολικός εκσυγχρονισμός μέσα στο πλαίσιο της διαπολιτισμικής και συμπεριληπτικής μεθόδου του εκπαιδευτικού μας συστήματος, στη βάση της εκπαιδευτικής πολιτικής για όλους και της διασφάλισης της πολιτισμικής ετερότητας του άλλου θα βοηθήσει το σχολείο να ξεπεραστούν οι δυσκολίες συνύπαρξης και μάθησης αυτών των μαθητών, ώστε να ανταποκριθεί κατάλληλα ανθρώπινα δημοκρατικά στις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνικής και πολιτισμικής πολλαπλότητας των κοινωνιών που ζούμε.

Η λύση για την ομαλή συνύπαρξη προϋποθέτει αρκετή δουλειά από όλους μας κατανόηση και συναντίληψη όλων των εμπλεκομένων φορέων ντόπιων και μεταναστών με αμοιβαίες υποχωρήσεις, ώστε όχι μόνο να δημιουργήσουμε μαθητές και εκπαιδευτικούς που να σέβονται τη διαφορετικότητα των αλλοδαπών μαθητών, αλλά  να βοηθήσουμε οι εκπαιδευτικοί τα παιδιά με τέτοιο τρόπο που να σέβονται αύριο τον αυριανό  συμπολίτη τους.

Κάθε μορφή ρατσισμού πρέπει να εξαλειφθεί, απ’ το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα και την κοινωνία. Οι δάσκαλοι οφείλουν να προσπαθούν μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία και ειδικότερα απ’ το μάθημα των Θρησκευτικών για την εξάλειψη του φαινομένου, δίνοντας το μήνυμα ότι ο κάθε  άνθρωπος ανεξάρτητα  απ’ το χρώμα και τη θρησκεία του, έχει τη δική του μοναδική προσωπικότητα, η οποία πρέπει να γίνεται σεβαστή σε όλους. Αυτό  το μήνυμα προσωποποιείται στη δράση του Θεανθρώπου και  αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για την κατάκτηση της βασιλείας των ουρανών.

(απόσπασμα από την εργασία: Το κοινωνικό – οικονομικό και πολιτιστικό περιβάλλον του αλλοδαπού μαθητή στην Ελληνική εκπαίδευση)