Tο θρίλερ της εξαφάνισης του Γιώργου Βαφόπουλου

3 Δεκεμβρίου 2016

Για το πρώτο μέρος του αφιερώματος βλέπε εδώ

Έρωτας, εξαφάνιση και απελπισία χωρίς Άγιον Όρος γίνεται; Ένα αστυνομικό, ερωτικό, λογοτεχνικό και ψυχαναλυτικό θρίλερ μέσα από τις σελίδες της «Μακεδονίας»

Από την περασμένη Κυριακή αρχίσαμε να ξεδιπλώνουμε το θρίλερ της εξαφάνισης του Γιώργου Βαφόπουλου (1903-1996) τον Φεβρουάριο του 1932. Η είδηση της εξαφάνισης του ποιητή, που γεννήθηκε στη Γευγελή και έζησε στη Θεσσαλονίκη, έλαβε μεγάλες διαστάσεις, αφού για πέντε μέρες η πληροφορία, όπως και η περιγραφή και η ανάλυση της σχέσης του με την ποιήτρια Ανθούλα Σταθοπούλου (1908-1935), βρίσκονταν συνεχώς στην πρώτη σελίδα της «Μακεδονίας». Πολύ πιθανόν με την εξαφάνιση αυτή να ασχολήθηκαν και άλλες εφημερίδες της πόλης αλλά και της Αθήνας.

bafopoulos1

Σύμφωνα λοιπόν με τη «Μακεδονία», ο Γιώργος Βαφόπουλος, κουρασμένος από την εκρηκτική του σχέση με την Ανθούλα Σταθοπούλου, την εγκατέλειψε για να μονάσει στο Άγιον Όρος. Όπως είδαμε στο α’ μέρος του αφιερώματος την προηγούμενη Κυριακή, ένας τρίτος ποιητής, που είχε παρεμβληθεί στη σχέση τους, είχε πάει κι αυτός στον Άθωνα για να ξεχάσει τον «άγονο αγώνα της αγάπης» του προς την Ανθούλα.

Και το αστυνομικό, ποιητικό, ερωτικό ρεπορτάζ συνεχίζεται και παίρνει… δραματικές αλλά και αθλητικές διαστάσεις, αφού θα παρεμβληθούν ένας διευθυντής δραματικής σχολής αλλά και ένας ποδοσφαιριστής. Η αδίστακτη δημοσιογραφική έρευνα τα βγάζει όλα στη φόρα… Πράγματι ο συντάκτης της εφημερίδας γνωρίζει πολλά – και γι’ αυτό ισχυριστήκαμε ήδη πως πρέπει να ήταν φίλος ή γνωστός του ζεύγους των ποιητών, που η φήμη τους είχε βγει από τα όρια της πόλης.

Πάντως, ενώ η εξαφάνιση φαίνεται να κράτησε μέχρι και τον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς, τα δημοσιεύματα της «Μακεδονίας» σταματούν στις 16 Φεβρουαρίου. Ίσως μια σύσταση του θεσσαλονικιού λογοτέχνη να ήταν αρκετή για να σταματήσει όλη αυτή η… παραφιλολογία αλλά και παραδημοσιογραφία.

Σίγουρα πάντως ο Γιώργος Βαφόπουλος μοιάζει να βγαίνει αλώβητος μέσα από τα ρεπορτάζ αυτά, αφού χαρακτηρίζεται ως «γλυκύς», «χαριτωμένος» «σεμνός», «παρθενικός». Όσο για την Ανθούλα χαρακτηρίζεται ως «λεπτή», «αισθηματική» και «εύθυμη» ποιήτρια, μόνο που έχει «παιδιάστικες αντιλήψεις του φλερτ».

Ο ίδιος ο θεσσαλονικιός λογοτέχνης ισχυρίζεται στο βιβλίο του «Σελίδες αυτοβιογραφίας, 1ος τόμος, Το Πάθος» πως είδε την προσωπική του ιστορία δημοσιευμένη στην εφημερίδα ενώ βρισκόταν στην Αθήνα. Αυτό τον δυσαρέστησε ιδιαίτερα και επέτεινε τη θλίψη και την απόγνωσή του και συνέβαλε στο να αλλάξει κατεύθυνση για αυτό που είχε προγραμματίσει. Τότε ήταν που κατευθύνθηκε στο Άγιον Όρος, το οποίο όπως πάντα αποτελεί ίσως τελευταίο καταφύγιο για τους απελπισμένους αλλά και εργαστήρι πίστης, ειρήνης και αγάπης. Ο Γιώργος Βαφόπουλος ρίχνει φως και στην αφορμή του καβγά του με την Ανθούλα Σταθοπούλου, που μεταξύ άλλων είχε σχέση και με την όχι και τόσο ευγενή άμιλλα μεταξύ τους όσον αφορά τις λογοτεχνικές του επιδόσεις και την αποδοχή του από τους λογοτεχνικούς κύκλους της Αθήνας. Όλα αυτά όμως θα τα δούμε μέσα από τη γραφή του ίδιου του ποιητή και ευεργέτη της Θεσσαλονίκης Γιώργου Βαφόπουλου.

Θα πρέπει επίσης να αναφέρουμε πως ο γάμος των δύο ποιητών, που έγινε μερικούς μήνες μετά, δηλαδή τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, πέρασε στα ψιλά της «Μακεδονίας» και τον ξετρυπώσαμε στη στήλη του Μίκυ Μάους!