Τεχνικές διαχείρισης προβληματικών καταστάσεων στην τάξη

11 Φεβρουαρίου 2018
[Προηγούμενη δημοσίευση: https://www.pemptousia.gr/?p=182943]

Όταν συζητάτε με το μαθητή, και η συμπεριφορά του κατά τη διάρκεια της εβδομάδας υπήρχε εντελώς απαράδεκτη, μπορείτε να διαπραγματευθείτε. Να του πείτε ότι δεν επιθυμείτε να τηλεφωνήσετε στους γονείς του και να τον κριτικάρετε. Κανείς δεν το επιθυμεί αυτό. Πιέστε τους να έχουν κάποια βελτίωση την επόμενη φορά και γίνετε συγκεκριμένοι. Όταν δείτε τη βελτίωση, επαινέστε τον μαθητή και αναφέρετε τη βελτίωση στο γονιό με θετικό τρόπο.

Ασφαλώς θα επισημάνετε τα προβλήματα που επιμένουν, αλλά το βασικό είναι να κάνετε έτσι στο πλαίσιο της αργής μεταβολής των πραγμάτων προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλάζει έτσι η θερμοκρασία της συζήτησης και φαίνεται πιθανότερο να έχετε τη στήριξη του γονιού αν το χειρίζεστε με τέτοιο τρόπο.

Η δύναμη της ιδέας αυτής είναι ότι ο συχνός-τακτικός διάλογος με το σπίτι, ενισχύει τις προσπάθειές σας με τον μαθητή και έχει συσσωρευτική επίδραση όσο προχωράει ο χρόνος. Ο γονιός βλέπει ότι ψάχνετε μια ακτίνα φωτός σε μια θολή έτσι κι αλλιώς εικόνα.

Δ) Διακόψτε προσωρινά το μάθημα: Αν σας παρουσιαστεί η περίπτωση όπου παρά τη χρήση των καλύτερων τεχνικών σας η τάξη ακόμα δεν συμπεριφέρεται καλά και σας φέρνει στα όριά σας, τότε τι αλήθεια κάνετε;

Μια αυθόρμητη αντίδραση για τον δάσκαλο είναι να βάλει τις φωνές. Δυστυχώς αυτή η τεχνική είναι προορισμένη να αποτύχει. Η τάξη θα θεωρήσει την αντίδραση του δασκάλου διασκεδαστική και θα την κοροϊδέψει. Στην καλύτερη περίπτωση οι φωνές θα ηρεμήσουν την τάξη για λίγο αλλά η κακή τους συμπεριφορά θα επανέλθει.

Η πιο δημοφιλής λύση, σε αυτή την περίπτωση είναι να καλέσετε σε βοήθεια έναν παλιότερο δάσκαλο. Ωραία, μα μπορείτε να κάνετε κάτι πριν καταφύγετε σ’ αυτή τη λύση.

Σταθείτε μπροστά στην τάξη ήρεμα. Ζητείστε τους ήρεμα, σταθερά και κατ’ επανάληψη να σταματήσουν οτιδήποτε κάνουν, να βάλουν κάτω τα μολύβια τους και να σταυρώσουν τα χέρια.

Αν με πειθώ επαναλάβετε τις οδηγίες θα εντυπωσιαστείτε με το πόσοι πολλοί συμμορφώνονται. Περιμένετε. Επαναλάβετε τις οδηγίες. Με έκφραση που δηλώνει σταθερότητα και αποφασιστικότητα.

Τότε, όταν οι περισσότεροι σας ακούνε, λέτε: «Δοκίμασα όλους τους τρόπους για να σας βοηθήσω-ενθαρρύνω στη δουλειά σας και προφανώς για κάποιο λόγο σήμερα κάποιοι από εσάς αποφασίσατε να αγνοήσετε πλήρως τις οδηγίες μου. Αυτό είναι πολύ σοβαρό. Τώρα θα αναγκαστώ να γράψω μια αναφορά στον Διευθυντή, να του εξηγήσω γιατί διέκοψα το μάθημα».

Περιμένετε και αρχίζετε να γράφετε την αναφορά. Μετά λέτε: «Προφανώς, αν ξεκινήσετε να εργάζεστε από τώρα δεν θα περιλάβω το όνομά σας στην αναφορά. Αντιλαμβάνομαι ότι δεν είναι όλη η τάξη που με αγνοεί». Και συνεχίζετε να γράφετε την αναφορά.

Θα εκπλαγείτε από το πόσοι μαθητές θα αρχίσουν να εργάζονται ήσυχα, η πλειονότητα δεν θα επιθυμεί άλλες φασαρίες. Θα δείτε ότι αυτή η τεχνική αποκαθιστά την ισορροπία σας και σας επιτρέπει να συνεχίσετε το μάθημά σας.

[Συνεχίζεται]