Σ.Μαργώνης: «Δάσκαλο για το παραδοσιακό βιολί δεν είχα ποτέ…»

16 Οκτωβρίου 2014

margonis

Προερχόμενος από οικογένεια ερασιτεχνών μουσικών και με μεγάλη αγάπη για την παράδοση, το βιολί αλλά και την μουσική των Κυκλάδων απ’όπου κατάγεται, ο Σωτήρης Μαργώνης αποτελεί το παράδειγμα του μουσικού που μπορεί με τη θέλησή του να καταφέρει πολλά αλλά παραμένει ιδιαίτερα μετριόφρων και εργατικός.

«Ξεκίνησα κλασικό βιολί, αν και εγώ από την αρχή ήθελα να παίζω παραδοσιακά. Ο δάσκαλος όμως στο ωδείο μου είπε ότι για να παίζω καλά θα πρέπει πρώτα να μάθω κλασικό βιολί. Έκανα, λοιπόν 11 χρόνια μαθήματα στο Εθνικό Ωδείο. Ενδιάμεσα όμως, άρχισα να παίζω παραδοσιακά κομμάτια από μόνος μου βασισμένος σε ηχογραφήσεις που έβρισκα. Στα 17 μου άρχισα να παίζω πλέον και σε μαγαζιά κυρίως νησιώτικα. Δάσκαλο δεν είχα ποτέ για το παραδοσιακό βιολί αλλά σαφώς μου άρεσε να ακούω από κασέτες, βινύλια και μετέπειτα cd. Πολλούς δεξιοτέχνες στο βιολί ευτυχώς πρόλαβα και τους είδα και επί σκηνής. Αυτό ήταν από τα μεγαλύτερα μαθήματα για μένα.»

margonis3

Μεγάλο σχολείο αλλά και τύχη θεωρεί την γνωριμία και την πολυετή συνεργασία του με τον Αριστείδη Μόσχο. «Μπορεί να μην έκανα μαθήματα αλλά με προσέλαβε ως καθηγητή σε παιδιά στη Σχολή που είχε δημιουργήσει και έπαιζα και σε συναυλίες που διοργανώνονταν. Έκανε πολύ ωραίες δουλειές σε αυτό τον πολύ όμορφο χώρο της Σχολής. Χάρη σε εκείνον άνοιξαν οι ορίζοντές μου, γνωρίστηκα έπειτα με τον Σταύρο Ξαρχάκο και έπαιζα στις παραστάσεις που γίνονταν την περίοδο του 1993-94 με το «Αμάν Αμήν». Ύστερα ήρθαν σημαντικές συνεργασίες με μεγάλους καλλιτέχνες,τον Χρόνη Αηδονίδη, την Δόμνα Σαμίου, τον Γιάνη Κότσιρα, τον Παντελή Θαλασσινό και άλλους.»

Δισκογραφικά έκανε την πρώτη του προσωπική δουλειά το 2006 με παραδοσιακούς σκοπούς από τις Κυκλάδες. «Ήταν κάτι που ήθελα να κάνω από πιο παλιά απλώς δεν είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή μέχρι τότε. Δεν είναι καινούριες μουσικές αλλά μουσικές από διάφορες περιοχές των Κυκλάδων που λίγο τις διασκευάσαμε. Ήταν πολύ ωραία εμπειρία καθώς εγώ πάντα μέχρι τότε ήμουν συντελεστής σε άλλες δισκογραφικές δουλειές με μουσικούς και τραγουδιστές και ποτέ ο ίδιος ο δημιουργός.»

margonis2

 

Όταν ξεκίνησε η παραδοσιακή μουσική ήταν πολύ παραμελημένη. «Υπήρχε η «τρέλα» τη δεκαετία του ΄80 να πηγαίνουν τα παιδιά στα ωδεία να μαθαίνουν πιάνο και κλασικό βιολί και ταυτόχρονα μια απαξίωση για την παραδοσιακή μουσική.  Τα Μουσικά Γυμνάσια βοήθησαν στην αλλαγή αυτής της νοοτροπίας. Παρά το γεγονός ότι δεν είμαι μέρος αυτών των σχολείων, νομίζω ότι έχουν προσφέρει ένα φυτώριο νέων μουσικών με γνώσεις και ποιότητα. Αλλά και τα πανηγύρια από την άλλη πλευρά έσωσαν την παράδοσή μας. Η μουσική κακοποίηση για την οποία έχουν πολλές φορές κατηγορηθεί έχει σχέση με την αισθητική. Πρέπει όμως να βλέπουμε τα θετικά της προσφοράς τους.»

Κατά καιρούς έχουν εκφραστεί διαφορετικές απόψεις σχετικά με την επιστημονική κατάρτιση των παραδοσιακών μουσικών που ασχολούνται με την διδασκαλία. «Όλοι οι παραδοσιακοί μουσικοί είναι ικανοί δάσκαλοι είτε είναι πιο πρακτικοί είτε ακαδημαϊκοί. Άλλωστε η παραδοσιακή μουσική δεν είναι μόνο τεχνική αλλά και καρδιά,ψυχή, βιώματα…Δυστυχώς οι γενιές μας δεν έχουν ακριβώς αυτά τα βιώματα μιας και έχουμε μεγαλώσει στις πόλεις.»

Ποια θεωρεί ότι θα είναι ενδεχομένως η «παραδοσιακή μουσική» της επόμενης γενιάς; «Συνεργάστηκα δύο χρόνια με τον Παντελή Θαλασσινό, έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς συνθέτες που η μουσική τους από ένα σημείο και μετά επηρεάστηκε από την παράδοση. Αυτές οι μουσικές μετά από κάποια χρόνια μπορεί να είναι οι παραδοσιακές μουσικές της Ελλάδας. Πιστεύω στην εξέλιξη της μουσικής αυτής και των καινούριων ιδεών πάντα με βάση την καλή αισθητική.»