«Το Αρχαίο Δράμα στο Σχολείο του 21ου αιώνα»

26 Ιανουαρίου 2015

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στα πλαίσια του τριετούς Προγράμματός του «Αρχαίο Δράμα: Επιρροές και Σύγχρονες Προσεγγίσεις», πραγματοποιεί το έργο «Το Αρχαίο Δράμα στο Σχολείο του 21ου Αιώνα», που υλοποιείται στο πλαίσιο της Πράξης «Σχεδιασμός και παραγωγή παιδαγωγικών εργαλείων για την ανάδειξη της σημασίας του Θεάτρου στην αρχαιότητα και σήμερα», της Διεύθυνσης Μουσείων Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

IMK, Arxaio Drama, Seminario G.Maniotis

ΙΜΚ, Αρχαίο Δράμα, Σεμινάριο Γ. Μανιώτης

Είναι ένα σύνθετο πρόγραμμα το οποίο αποτελείται από Φεστιβάλ Παραστάσεων, ένα Διεθνές Φόρουμ, Εργαστήρια και Σεμινάρια, Δημιουργία διαδικτυακού τόπου,  αλλά και την παραγωγή Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Έκδοσης, με στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου δραστηριοτήτων με επίκεντρο «Το Αρχαίο Δράμα στο Σχολείο του 21ου Αιώνα», που συνδυάζει τη θεατρική πρακτική, τις εφαρμογές της στο σχολικό περιβάλλον και τα πορίσματα της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας.

Το πρόγραμμα είναι ανοικτό τόσο στην ελληνική και διεθνή κοινότητα αξιοποιώντας στοιχεία του πολιτισμού, όσο και στις συνεργασίες και συμπράξεις με εκπαιδευτικούς, καλλιτεχνικούς και ευρύτερα πολιτιστικούς φορείς στη βάση της θέσης ότι εκπαιδευτικοί, μαθητές και σπουδαστές, ενήμεροι και για τις διεθνείς εξελίξεις γύρω από το θέμα, είναι σε θέση να κατανοήσουν τη διαχρονική και διεθνή εμβέλεια του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος και τον τρόπο με τον οποίο αυτό διαλέγεται με την κοινωνία και την εξέλιξή της.

IMK, Ergastirio Arxaio Drama, LIMNOS, foto 5

ΙΜΚ, Εργαστήριο Αρχαίο Δράμα, Λήμνος

Αναπτύσσεται σε 5 Δράσεις, οι οποίες εξελίσσονται παράλληλα.  Είναι:

Tο «Διεθνές Προσκήνιο Σπουδαστών και Νέων», ένας θεσμός ο οποίος ενθαρρύνει τη νεανική καλλιτεχνική δημιουργία στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, ενισχύει την επιστημονική έρευνα και εκπαιδεύει μια ολόκληρη κοινότητα στην υποστήριξη πολιτιστικών δράσεων διεθνούς εμβέλειας γύρω από τους μαθητές και το σχολείο και απευθύνεται σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα της Ελλάδας, της ομογένειας και του εξωτερικού. Κεντρικό σημείο αναφοράς, αποτελεί η επιλογή αξιοποίησης της Αρχαίας Ολυμπίας, ως κεντρικού χώρου που θα φιλοξενήσει 10 επιλεγμένες παραστάσεις από τις 6 έως τις 10 Μαΐου 2015, από μαθητές, σπουδαστές και νεανικά σχήματα. Παράλληλα, θα λειτουργεί Έκθεση αφιερωμένη στην «Τριλογία» του Μιχάλη Κακογιάννη (Ιφιγένεια, Ηλέκτρα, Τρωάδες) και θα γίνει προβολή του Ντοκιμαντέρ «Anaparastasis» του Κωστή Ζουλιάτη, που παρουσιάζει τη ζωή και το έργο του Γιάννη Χρήστου.

Το Φεστιβάλ «Πράξις Αρχαίου Δράματος: Διεθνές Προσκήνιο Σπουδαστών και Νέων» στην Αρχαία Ολυμπία, μπορεί να αποτελέσει το σημαντικότερο ραντεβού θεάτρου για νέους στον κόσμο, ενώ κατά τη διάρκεια των ημερών του η Ολυμπία -και η ευρύτερη περιοχή- θα μετατρέπεται σε έναν από τους πλέον επισκέψιμους χώρους στην Ελλάδα, γεγονός που θα αποβεί θετικό και για την τοπική κοινωνία.

Το «Διεθνές Forum για το Αρχαίο Δράμα στην Εκπαίδευση», είναι μία διοργάνωση της οποίας η θεματολογία θα επιλέγεται μετά από πρόταση Συμβουλευτικής Επιτροπής. Επιδιώκεται η συμμετοχή κορυφαίων προσωπικοτήτων (δημιουργών και επιστημόνων) διεθνούς κύρους, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, με στόχο να καθιερωθεί σταδιακά ως ένας από τους πλέον σημαντικούς διεθνείς θεσμούς. Η μελέτη των έργων της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας βρίσκεται διαρκώς στο προσκήνιο της παγκόσμιας πνευματικής ζωής, όπως αποδεικνύεται από το πλήθος μελετών, μεταφράσεων, εκδόσεων, συνεδρίων και παραστάσεων.

IMK, Ergastirio Arxaio Drama, LIMNOS, foto 1

ΙΜΚ, Εργαστήριο Αρχαίο Δράμα, Λήμνος

Έτσι το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, διοργανώνει την Παρασκευή 30 και το Σάββατο 31 Ιανουαρίου 2015, το 1ο Διεθνές Φόρουμ «Το Αρχαίο Δράμα στην Εκπαίδευση: σκέψεις –θέσεις– αντιθέσεις». Η πολύπλευρη θεατρική «ανάγνωση» της δραματικής ποίησης, λειτουργώντας παράλληλα με τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γραμματείας και της αισθητικής αγωγής, έχει ως στόχο τη μύηση του μαθητή – σπουδαστή στο θέατρο, αλλά και στη σημασία της συλλογικής δημιουργίας και τις διαχρονικές αξίες που περιέχονται στα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.

 Το 1ο πιλοτικό Διεθνές Forum θα διερευνήσει τα θέματα: Το Αρχαίο Δράμα στη σχολική τάξη, Οι πανεπιστημιακές σπουδές στο Αρχαίο Δράμα, Το Αρχαίο Δράμα στις δραματικές σχολές (η εκπαίδευση του ηθοποιού), Σύγχρονες σκηνοθετικές προσεγγίσεις για το Αρχαίο Δράμα και η πρόσληψή τους από το σύγχρονο κοινό, Το Αρχαίο Δράμα και η κοινότητα (μη τυπική και δια βίου εκπαίδευση, το Α.Δ. και τα κοινωνικά προβλήματα).

IMK To arxaio drama stin ekpedeysi

ΙΜΚ Το αρχαίο δράμα στην εκπαίδευση

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στο πλαίσιο του προγράμματος «Το Αρχαίο Δράμα στο Σχολείο του 21ου Αιώνα», διοργανώνει και έξι διαφορετικά Σεμινάρια και Εργαστήρια, με ελεύθερη συμμετοχή.

Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί ένα Σεμινάριο στην Αθήνα από τον θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Μανιώτη, με θέμα «Μικρός περίπατος στις παρυφές του Αρχαίου Δράματος» και τη συμμετοχή 70 εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  και ένα Εργαστήριο στη Λήμνο από την σκηνογράφο και ενδυματολόγο Μάρθα Φωκά με θέμα «Ανακαλύπτοντας το θεατρικό προσωπείο: από την ιδέα στην υλοποίηση», στο οποίο έλαβαν μέρος μαθητές του Γυμνασίου Λιβαδοχωρίου Λήμνου και μέλη της θεατρικής ομάδας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου 2015 γίνονται εργαστήρια σε πολλές περιοχές της πατρίδας μας.

Τα εργαστήρια, εκτός από εκείνο των Αθηνών, οργανώνονται σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παραμεθόριων περιοχών, σε σχολεία που  προτίθενται να συμμετάσχουν στο Διεθνές Προσκήνιο Σπουδαστών και Νέων, ή και σε σχολεία που έχουν συμμετάσχει σε ανάλογες διοργανώσεις του εσωτερικού και εξωτερικού.

Η Δημιουργία Διαδικτυακού Τόπου ολοκληρώνει το συνολικό πλαίσιο του Προγράμματος, όχι μόνο μέσα από την απολύτως αναγκαία διάχυση της γνώσης και της πληροφορίας, αλλά και μέσα από τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας και ουσιαστικής συμμετοχής των ενδιαφερομένων στη διαμόρφωση κι εξέλιξη του περιεχομένου όλων των υπόλοιπων Δράσεων.

Μετά την ολοκλήρωση των 4 προηγουμένων δράσεων θα προετοιμαστεί η παραγωγή δίγλωσσου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Το υλικό αυτό (έντυπο και ηλεκτρονικό) θα ανακεφαλαιώνει το σύνολο των δράσεων που υλοποιήθηκαν, και θα αποσταλεί σε εκπαιδευτικούς φορείς της Ελλάδας, της ομογένειας και του εξωτερικού.

Κατερίνα Χουζούρη