Η Λειτουργική Εικονογραφία (Φ.Κόντογλου)

10 Οκτωβρίου 2011

Ο χαρακτήρ της ορθοδόξου είκονογραφιάς είναι λειτουργικός και δογματικός. Ενώ ο χαρακτήρ της δυτικής θρησκευτικής τέχνης είναι αναπαραστατικός και ιστορικός. Η αγιογραφία είναι μία από τας αγίας τέχνας, όπου συνεργεί εις το να γίνη φανερόν εις τα όμματα των πιστών το μυστήριον του Θεού και Πατρός και του Χριστού, «εν ώ εισί πάντες οι θησαυροί της σοφίας και της γνώσεως απόκρυφοι» (Κολ. β’ 3). Από τούτην την αιτίαν οι άγιοι οπού ζωγραφίζουν οι αγιογράφοι της Ανατολής, έχει ο καθένας από αυτούς τον τύπον του, καθώς και αι λεγόμενες «υποθέσεις», ήγουν αι εικόνες οπού παριστάνουν περιστατικά από την Πάλαιαν Διαθήκην, από το Ευαγγέλιον, από την ιστορίαν της Εκκλησίας και από τους βίους των αγίων. Ημπορεί ο τύπος του Χριστού, της Θεοτόκου, των αγίων, καθώς και ο τύπος κάθε υποθέσεως, να παράλλαξη ολίγον, κατά τον ζωνράφον οπού τα ζωγραφίζει, πλην η βάσις είναι πάντοτε ο τύπος τον οποίον μας παρέδωσαν οι τεχνίτες οπού εδούλευσαν εις αυτήν την τέχνην πριν από ημάς, ακολουθούντες και αυτοί πιστά και με υπακοήν ό,τι παρέλαβον από τους προτερινούς μαστόρους. Με αυτόν, τον τρόπον, ο τύπος οπού έχει κάθε άγιον πρόσωπον ή κάθε υπόθεσις, είναι πάντοτε ο ίδιος και πάντοτε νέος, ουδέποτε δε η λειτουργική εικών είναι κάποια μηχανική αντιγραφή της μιας από την άλλην, όπως ενόμισαν μερικοί, οπού δεν ενεβάθυναν εις αυτά τα έργα, και δεν τα εσπούδασαν στοχαστικά και με ευλάβειαν.

Τούτοι λοιπόν οι εικονογραφικοί τύποι, όπου λέγονται και αρχέτυπα, είναι σταθεροί και αναλλοίωτοι εις την ανατολικήν αγιογραφίαν, και επάνω εις αυτούς εργάζονται οι εικονογράφοι, ο καθένας κατά την αξιωσύνην οπού έχει και κατά την πίστιν και την κατάνυξιν οπού αισθάνεται.

Σημείωσε δε ότι η αγιογραφία της ορθοδόξου Εκκλησίας είναι δίχως μάταια στολίδια, απλή και συνοπτική, όπως είναι το Ευαγγέλιον συντομολόγον και απεριττολόγον. Με την αγιογραφίαν, ωσάν να εφευρέθη μία ζωγραφική γλώσσα, ομοία καθ’ όλα με την φράσιν του Ευαγγελίου.

Εις τας εικόνας της ορθοδόξου αγιογραφίας οι άγιοι εικονίζονται αυστηροί μετ’ επιεικείας, ουδέποτε μειδιώντες ή έχοντες την κατά κόσμον εκφρασιν.

Συχνά οι αγιογράφοι εμπνέονται από τους υμνωδούς, και οι υμνωδοί ευρίσκουν πολλάκις εμπνευσιν ατενίζοντες τας εικόνας των αγίων.

Εις το παρόν βιβλίον εβουλήθημεν να γράψωμεν όσους τοιούτους τύπους ημπορέσαμεν, καθ’ όσον είναι τόσον πολλοί, ώστε δύναται κανένας να ειπή ότι είναι αναρίθμητοι.

(Φ. Κόντογλου, «ΕΚΦΡΑΣΙΣ», τ. Α΄, σ. 75-76)

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
1η Απριλίου 1955: Το θαύμα του αγώνα των Ελλήνων της Κύπρου! 1 Απριλίου 2024 Μαθητική εκδήλωση κατά την περίοδο του αγώνα της ΕΟΚΑ  με σημαιοφόρο τον ήρωα Πετράκη Γιάλλουρο. Τα νειάτα της ελληνικής Κύπρου, επαναστατώντας την 1η Απριλίου του 1955, απαίτησαν το αυτονόητο. Η Κύπρος δεν μπορούσε, πλέον, να αποτελεί αποικία της Μεγάλης Βρετανίας. Η τελευταία δεν είχε καμιά σχέση με την περιοχή ούτε με την ιστορία και την παράδ...
25η Μαρτίου 1821, Ο Ευαγγελισμός και οι Άνθρωποι του Θεού έφεραν το Πάσχα της ελευθερίας 25 Μαρτίου 2024 Πάνω ο «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου», κάτω και από αριστερά Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Άγιος Αλέξιος ο Άνθρωπος του Θεού και ο Μητροπολίτης Παλαιών Πατρών Γερμανός  «... με ήλθαν γράμματα από τον Υψηλάντη διά να είμαι έτοιμος, καθώς και όλοι οι εδικοί μας. 25 Μαρτίου ήτον η ημέρα της γενικής επαναστάσεως». Θεόδωρος Κολοκοτρώνης Με την πτώση της Κωνστ...
«Ο Άνθρωπος του Θεού», ο ευλογών την Ελληνική Επανάσταση 17 Μαρτίου 2024 Η παρουσία της Υπερευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας στο σώμα της Εκκλησίας είναι αναμφισβήτητη, αυτή είναι «ἡ προστασία τῶν Χριστιανῶν ἡ ἀκαταίσχυντος καί ἡ μεσιτεία πρός τόν Ποιητήν ἡ ἀμετάθετος»(Κοντάκιον, Ἦχος β΄). Η Παναγία έλαβε το Άγιον Όρος από τον Υιό και Θεό της ως κλήρο δικό της κατά τον Ζ΄ ή Η΄ αιώνα σύμφωνα με ...
Γρηγόρης Αυξεντίου, Η πανήγυρη του μαρτυρίου του! 3 Μαρτίου 2024 Ο ήρωας του αγώνα της Κύπρου για την ένωση με την Ελλάδα Γρηγόρης Αυξεντίου (1928-1957). Κάθε χρόνο τέτοια μέρα όταν ο νεομάρτυρας* Γρηγόρης Αυξεντίου πλησιάζει τον λειτουργό ιερέα στο καθολικό της μονής της Παναγίας του Μαχαιρά, για να λάβει την μερίδα την οποία του βγάζει όταν προσκομίζει, μαζί με την ουράνια κατάνυξη που τον διακατέχει, έχει κ...
Θεοφάνεια. Κάθοδος Αγίου Πνεύματος 6 Ιανουαρίου 2024 Η χρονική «στιγμή» της θεοφάνειας Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον... επ’ αυτόν» (Λ...