No return, Ο Βαγγέλης Τζερμιάς στο Βερολίνο

31 Ιανουαρίου 2012

«No return».  Χωρίς επιστροφή.  Αυτός είναι ο τίτλος της έκθεσης ζωγραφικής του Βαγγέλη Τζερμιά, που φιλοξενείται από τις 2 έως τις 29 Φεβρουαρίου, στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο.

Τα έργα του Τζερμιά δίνουν στο παραδοσιακό θέμα της θαλασσογραφίας, νέα πνοή με έντονη εξπρεσιονιστική διάθεση. Τα καράβια του ζωγράφου άλλοτε πλέουν ήρεμα και άλλοτε, συχνότερα, σε θάλασσα εχθρική. Κάποιες φιγούρες ξεπροβάλλουν μόνο στα ιστία, αν και η ανθρώπινη παρουσία δεν είναι πρωτεύον στοιχείο των έργων. Το μπλε της θάλασσας, η ένταση που αποπνέει η κίνηση των πλοίων στον αφρό και η μάχη των καταρτιών με τον άνεμο, αξιοποιούνται αλληγορικά και λειτουργούν με ποιητική διάθεση στα ζωγραφικά έργα του Βαγγέλη Τζερμιά«Κάνοντας ένα κλικ στη μνήμη, αναδομώ και εξερευνώ τις αξίες της ζωγραφικής. Αυτές που δεν θα δω πουθενά, παρά μόνο σε άγνωστες διαδρομές, εκεί που ανακαλύπτει κανείς μια καινούργια ζωή μέσα από την τέχνη.


Τα ερωτήματα παραμένουν ίδια και απαράλλακτα, διαχρονικά και πολλές φορές άλυτα», σημειώνει ο εικαστικός.

«Επέλεξα την ζωγραφική για να αναπνέω σε έναν άλλο χώρο απ’ αυτόν που μου συνιστά ένα οποιοδήποτε άλλο σύστημα …

 Πιστεύω πως η τέχνη ειδικότερα σήμερα έχει την δυνατότητα μιας μοναδικής φωνής προς την κοινωνία από την αρχαιότητα μέχρι την σύγχρονη εποχή μας. Εντός και εκτός συνόρων.

Είναι μια γλώσσα παγκόσμια που μπορεί να διαβάζεται από όλους. Στην Ελλάδα η ιστορία μας κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Είναι ένα από τα σημεία αναφοράς μου για την δημιουργία ενός έργου μου…

Θεωρώ την παράδοση μας οικουμενική με άπειρες αξίες ήθους και πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι την σύγχρονη εποχή»,

έχει δηλώσει ο Βαγέλης Τζερμιάς.  

Η Ευρυδίκη Τρισόν – Μιλσανή που επιμελήθηκε την έκθεσή του σημειώνει: «Μέσα από τον τεχνολογικό χώρο, όπου η λεπτότητα του λόγου έχει ξεχαστεί, τι να κάνει ένας ζωγράφος;  Μόνο που ζωγραφίζει είναι επαναστάτης, είναι μοναχός, είναι ασκητής.  Γι’ αυτό και η ζωγραφική μπορεί να είναι ένα ταξίδι ιδεών, πολλές φορές χωρίς επιστροφή».

          Ο Βαγγέλης Τζερμιάς γεννήθηκε το 1960 στην Κρήτη.  Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στη Φλωρεντία και στην ΑΣΚΤ στην Αθήνα απ’ όλου αποφοίτησε με άριστα από το προπαρασκευαστικό τμήμα του Δημήτρη Μυταρά και το τετραετές εργαστήριο του Ηλία Δεσκουλάκου.  Έχει πραγματοποιήσει δεκαπέντε ατομικές και πολλές ομαδικές εκθέσεις.

          Κορυφαίοι Έλληνες θαλασσογράφοι θεωρούνται ο Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837-1907) και ο Ιωάννης Αλταμούρας (1852-1878).  Ο πρώτος είναι ο εισηγητής της τοπιογραφίας στην Ελλάδα, πιστός εκφραστής του ακαδημαϊσμού της Σχολής του Μονάχου (δηλαδή του κινήματος του Ακαδημαϊκού Ρεαλισμού).  Απέδωσε με ευαισθησία τις διακυμάνσεις της θαλασσινής ατμόσφαιρας.  Ο δεύτερος  ήταν μαθητής του Λύτρα, όμως μελετά το ύπαιθρο και την ατμόσφαιρα του πελάγους σύμφωνα με το πνεύμα του προϊμπρεσιονισμού.

Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Βερολίνου υποστηρίζει και προωθεί τον ελληνικό πολιτισμό σε ολόκληρη τη γερμανόφωνη Ευρώπη. Από το 1995, χρονιά ίδρυσης του Παραρτήματος, στεγάζεται στο κέντρο του Βερολίνου και διαθέτει βιβλιοθήκη και χώρο πολλαπλών εκδηλώσεων. Η εργασία του επικεντρώνεται κυρίως στην παρουσίαση εικαστικών εκθέσεων, λογοτεχνικών αναγνώσεων, θεατρικών και κινηματογραφικών έργων από την Ελλάδα, στη διοργάνωση διαλέξεων και σεμιναρίων, καθώς και στην λειτουργία της βιβλιοθήκης, την παροχή γενικών πληροφοριών για πολιτιστικά θέματα καθώς και την προσφορά μαθημάτων ελληνικής γλώσσας.


Αρχή του Ιδρύματος είναι ο διάλογος και η διαμεσολάβηση μεταξύ του ελληνικού πολιτισμού και του πολιτισμού της χώρας που φιλοξενεί τις δραστηριότητές του. Ως εκ τούτου, συνεργάζεται στενά με γερμανόφωνους φορείς κατά τη διοργάνωση των εκάστοτε εκδηλώσεών του, ένα μικρό μέρος των οποίων φιλοξενείται στους χώρους του.
  Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στο Βερολίνο δραστηριοποιείται σε όλους τους τομείς του πολιτισμού, ενώ δίνει ιδιαίτερη σημασία στη διάδοση της ελληνικής γλώσσας.