Ο Άγιος Νεομάρτυς Χρήστος από την Πρέβεζα

2 Ιανουαρίου 2012

Μαρτύρησε στην Κω στις 5 Αυγούστου 1668

Ο Άγιος Νεομάρτυς Χρήστος καταγόταν από την Πρέβεζα και ήταν ναυτικός. Πιάνοντας κάποτε σκάλα στο λιμάνι της Κω πήγε να εξομολογηθεί σε ένα ιερομόναχο από την Ι. Μονή Μεγίστης Λαύρας του Αγίου Όρους, ο οποίος και έγραψε το μαρτύριο του Αγίου και ο οποίος σημείωσε χαρακτηριστικά ότι ο νέος ευρέθη στην εξομολόγηση εκείνη καθαρός, σεμνός και ευλαβής.

Μετά από λίγες ημέρες κι ενώ επέστρεφε στο πλοίο του συναντήθηκε στο δρόμο με μια παρέα γενιτσάρων. Αυτοί μόλις τον είδαν άρχισαν να βρίζουν την ορθόδοξη πίστη και το Άγιο Βάπτισμα. Όταν το άκουσε ο Άγιος, που η καρδιά του φλεγόταν από την αγάπη του Χριστού, έκανε τον σταυρό του και τους απάντησε : Η δική σας η θρησκεία, ασεβείς, είναι άξια ύβρεων και ο προφήτης σας, ο μικρός Μωάμεθ, είναι ο πρόδρομος του αντιχρίστου, το θηρίον, το βδέλυγμα της ερημώσεως, ο ψευδοπροφήτης.

Όταν τ’ άκουσαν οι γενίτσαροι εξαγριώθηκαν κι έτρεξαν να τον συλλάβουν, καθώς κατευθυνόταν στο πλοίο, πλήθος πολύ, σαν αιμοβόρα θηρία.. Τον άρπαξαν, τον έδερναν και τον έσυραν στον δικαστή κραυγάζοντας : αρνείσαι τον Χριστό σου και το βάπτισμα για να σε αφήσουμε ελεύθερο; Ειδ’ άλλως θα σε βασανίσουμε και θα σε κάψουμε. Ο γενναίος αθλητής έφτυσε τότε τους κατηγόρους του και έλεγε στα ελληνικά το Πιστεύω. Βλέποντας εκείνοι το ακλόνητο της καρδιάς του και την εμμονή του στην πίστη τον έσυραν έξω από την πόλη και τον κατέκοψαν με τα μαχαίρια τους. Κατόπιν άναψαν φωτιά και τον έκαψαν ζωντανό ακόμη. Όλοι, ασεβείς και πιστοί και ο συγγραφέας του μαρτυρίου, έβλεπαν το μαρτυρικό λείψανο ν’ αστράφτει όπως ο ήλιος. Έβγαιναν από αυτό αστραπές, ακτίνες φωτός σαν τις ακτίνες του ήλιου. Μετά από αυτά και για μεγαλύτερη τιμωρία και εκδίκηση οι άπιστοι τον άφησαν περισσότερο από ένα μήνα άταφο. Σ’ όλο αυτό το διάστημα όμως το μαρτυρικό λείψανο παρέμεινε αναλλοίωτο και άθικτο και κανένα ζώο δεν τόλμησε να το πλησιάσει, τις δε τρεις πρώτες νύχτες το κάλυπτε ιλαρό φως που ερχόταν από τον ουρανό. Και πολλά θαύματα έγιναν, μάλιστα και δαιμόνια εκδιώχτηκαν και πλήθος άλλες ιάσεις στους χριστιανούς που προσέτρεχαν να τον τιμήσουν.

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος 5 Αυγούστου 2020 Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος έχει κεντρική θέση στην Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Είναι το γεγονός που αποκαλύπτει την δόξα της Εκκλησίας και των πιστών. Είναι η μαρτυρία της νέας καταστάσεως που εισάγεται με την έλευση του Χριστού στην ιστορία. Κατά την Μεταμόρφωση, ο Χριστός φανερώνει μέσα από την ανθρώπινη φύση Του την άκτιστη δόξα της θεότητ...
Οι αστρονομικές γνώσεις του αγ. Νικοδήμου Αγιορείτη 16 Ιουλίου 2020  Στην ενδιαφέρουσα επιστολή του Αγίου Προς Θωμάν  υπερασπιζόμενος την ησυχία της ασκητικής ζωής γράφει: «…Και αυτοί δε οι έξω φιλόσοφοι τω φωτί του φυσικού λόγου επόμενοι, εγνώρισαν την της ησυχίας ωφέλειαν,  ο Πυθαγόρας εν τω όρει της Ίδης ησυχάζων, την πολυθρύλλητον εκείνην παρά τοις μαθηματικοίς εύρηκε πρότασιν…». Υπονοεί προφανώς το πυθαγόρειο ...
Ο Άγιος Νικόδημος έναντι της κριτικής του Βουλησμά 15 Ιουλίου 2020 Ο Νικόδημος αρχικά υποστήριζε τη θέση ότι η Εκκλησία, συστοιχούσα στην αρχή της Οικονομίας, αποδεχόταν τους αιρετικούς χωρίς αναβαπτισμό και τους αιρετικούς κληρικούς χωρίς επανάληψη της χειροτονίας. Η παραπάνω θέση του Νικοδήμου κατακρίθηκε με έντονο τρόπο από τον Βουλησμά, ενώ προκάλεσε τον πατριάρχη Νεόφυτο να θέσει στον Νικόδημο τον αμετακίν...
Επιστημονικό ήθος και γνώσεις του αγ. Νικοδήμου Αγιορείτη 15 Ιουλίου 2020 Χαρακτηριστικό είναι το επιστημονικό ήθος που επιδεικνύει ο Άγιος. Αναφέρει τις πηγές του, καθώς και την οποιαδήποτε συνεισφορά άλλων προσώπων, στα έργα του υποτιμώντας ή αποσιωπώντας την δική του συνεισφορά! Στο έργο του Νέον Μαρτυρολόγιον, αναφέρει ποίος «εστάθη», ο συγγραφεύς για κάθε μάρτυρα, ενώ όπου αυτός αποσιωπάται, όπως αναφέρει στον πρόλο...
Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης: Σταθερός υποστηρικτής της αρχής της Οικονομίας 15 Ιουλίου 2020 Στην Επιστολή του, με ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 1792, γράφει στον Βουλησμά: «Θέλει λοιπόν η ιερά αυτής τελειότης (ο Δωρόθεος Βουλησμάς) να εστάθησαν ανεξέλεγκτοι οι αιρετικοί εκείνοι, ων τας χειροτονίας, καθώς και το βάπτισμα κατ’ οικονομίαν ποτέ η Εκκλησία εδέξατο; και δεν είναι αρκετός ο λόγος της οικονομίας να συμφωνήση τους παραδεξαμένους ταύ...