Γνωρίζοντας τη Μουσική και τους Μουσικούς

1 Μαρτίου 2012

Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (Πειραιώς 206, στον Ταύρο) και ηΠρωτοβουλία ΚοινωνικήςΕυαισθητοποίησης «Πρώτα το Παιδί» διοργανώνουν στις 9, 10, 11 και στις 17 και 18 Μαρτίου, το μουσικό – εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Γνωρίζοντας τη Μουσική και τους Μουσικούς». Ο σχεδιασμός η πρόταση και επιμέλεια του προγράμματος είναι του Γιώργου Κουμεντάκη.

Γ. Κουμεντάκης

Ο Γιώργος Κουμεντάκης είναι ένας από τους πιο αναγνωρισμένους Έλληνες συνθέτες της νέας γενιάς. Η μουσική του γραφή χαρακτηρίζεται από ποικιλία μουσικών ιδιωμάτων και διαρκή αναζήτηση νέων κατευθύνσεων.
Μέχρι σήμερα, ο Γιώργος Κουμεντάκης έχει συνθέσει πάνω από 100 έργα για ορχήστρα, ορχήστρα δωματίου, όπερες, σόλο όργανα, καθώς και μουσική για χορό, αρχαία τραγωδία και θέατρο. ‘Εχει επίσης συνεργαστεί με άλλους καλλιτέχνες σε παραγωγές με πολυμέσα (installations, video art/animation, κ.ά.).
Έργα του έχουν παρουσιαστεί παγκοσμίως σε περισσότερες από 400 συναυλίες σε διεθνούς κύρους αίθουσες συναυλιών.

Ο Γιώργος Κουμεντάκης υπήρξε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μουσικού Συνόλου «Ν. Σκαλκώτας» κατά την περίοδο 1999-2001. Διετέλεσε επίσης, Μουσικός Διευθυντής, Συνθέτης και Δημιουργός Μουσικού Σεναρίου των Τελετών Έναρξης και Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004.

Βασικός στόχος αυτού του προγράμματος είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου μπορεί να ανθίσει η μουσική προσφορά. Οι καλλιτέχνες και οι ομάδες, που έχουν επιλεγεί, κινούνται στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης σε ένα επίπεδο ελευθέρων σπουδών και το κοινό χαρακτηριστικό στην προσφορά τους είναι ότι πρόκειται για νέες δυνάμεις οι οποίες μέσα από μία εκπαιδευτική διαδικασία υψηλού επιπέδου καταλήγουν σε μία καλλιτεχνική σύμπραξη με αξιόλογο μουσικό αποτέλεσμα μέσω της έρευνας και της ανταλλαγής παραδόσεων, μουσικών εμπειριών και υλικού.

Μία πολύ σημαντική παράμετρος του προγράμματος έγκειται στο γεγονός ότι στις συλλογικές συμμετοχές του 2ου κύκλου συναυλιών περιλαμβάνονται σχήματα και προσπάθειες από την περιφέρεια (Κυκλάδες και Μακεδονία) όπου έχουν δημιουργηθεί δυναμικές μουσικές κοινότητες με διαρκή παρουσία και έντονη εκπαιδευτική και καλλιτεχνική δραστηριότητα.

Συγχρόνως, αναδεικνύονται οι διεθνείς συνεργασίες και καλλιτεχνικές ανταλλαγές με την ανταλλαγή μουσικών εμπειριών και υλικού διαφορετικών παραδόσεων και τη σύμπραξη Ελλήνων μουσικών, που ζουν στην Ελλάδα, με μουσικούς Έλληνες και μη από το εξωτερικό.

Ο πρώτος κύκλος «Δάσκαλοι και Μαθητές» περιλαμβάνει τρεις συναυλίες την Παρασκευή 9, το Σάββατο 10 και την Κυριακή 11 Μαρτίου 2012 από τρεις σολίστες που διδάσκουν και δημιουργούν στην Ελλάδα. Παράλληλα, ο καθένας στον τομέα του έχει ήδη να επιδείξει σημαντικό έργο τόσο εκπαιδευτικό όσο και καλλιτεχνικό. Μαζί τους επί σκηνής θα βρεθούν μαθητές τους, σε διαφορετικά είδη μουσικής διδασκαλίας τους.

  Η ομάδα Quilombo σε μάθημα κρουστών και οι μαθητές τους

Το QUILOMBO Centro Cultural είναι ένα σωματείο με δεκάδες μέλη που  ιδρύθηκε και  λειτουργεί από το 2004. Ξεκίνησε από έναν πυρήνα ανθρώπων με αγάπη για την Αφροβραζιλιάνικη μουσική και κουλτούρα.  Η πρώτη επαφή με τους ρυθμούς της samba έγινε αρκετά χρόνια πριν από την ίδρυση του σωματείου. Πρώτος δάσκαλός, ο Ravi Magnifique, Ινδός ντράμερ και περκασιονίστας που ζει και εργάζεται στο Παρίσι. ΄Εχοντας μια πολύχρονη εμπειρία και συνεργασίες με πολλούς καταξιωμένους μουσικούς της διεθνούς jazz σκηνής, ο  Ravi ασχολήθηκε με την Batucada και ίδρυσε Escolas de Samba σε διάφορες χώρες της Ευρώπης μεταξύ των οποίων και τη Batuca στην Ελλάδα. Η ομάδα αυτή υπήρξε το έναυσμα για τη δημιουργία του Quilombo.

  Η Κατερίνα Καναβάκη και η Βασιλεία Ευσταθιάδου  σε μία μουσική συνάντηση για το  πιάνο. Συμμετέχει η Άι Μοτοχάσι

– Η Άννα Στερεοπούλου θα παρουσιάσει στο πλαίσιο μουσικού εργαστηρίου – ρεσιτάλ τις βασικές μεθόδους και λειτουργίες της μουσικής και του ήχου στην εικόνα, μέσα από διαφορετικές τεχνικές, βάσει της ιστορικής και παράλληλης εξέλιξης των δύο τεχνών (Μουσική και  Κινηματογράφος).

Η Άννα Στερεοπούλου δημιουργεί πάνω σε ένα είδος μουσικής, που συνδυάζει τα ελληνικά / μεσογειακά της ερεθίσματα με τα σύγχρονα ρεύματα της Ευρώπης. Κύριος στόχος στις συνθέσεις της είναι η ένωση–παραλληλισμός της Μουσικής με άλλες Τέχνες, όπως το Θέατρο, η Ποίηση, ο Κινηματογράφος, η Αρχιτεκτονική, ο Χορός, καθώς και η διοργάνωση-επιμέλεια-εκτέλεση Οπτικο-Ακουστικών / Multi-Media Συναυλιών. Έχει γράψει μουσική για Ορχήστρες  αλλά και μουσικά σύνολα, Φεστιβάλ, Θέατρο, Κινηματογράφο, Χορό κ.α.
Ο δεύτερος κύκλος «
Μουσικές Κοινότητες»
περιλαμβάνει ακόμη τρεις συναυλίες το Σάββατο 17 και την Κυριακή 18 Μαρτίου 2012 από καταξιωμένους συνθέτες -μουσικούς σε σύμπραξη με αναγνωρισμένα μουσικά σύνολα της Αθήνας αλλά και της περιφέρειας.

Ν. Κυπουργός

 

Νίκος Κυπουργός και η Ορχήστρα Κυκλάδων

Ο Νίκος Κυπουργός γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. Σπούδασε θεωρητικά της Μουσικής και σύγχρονες τεχνικές με τον Γιάννη A. Παπαϊωάννου και παράλληλα Νομικά και Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές στο Παρίσι (1979-83) με υποτροφία του ιδρύματος Ωνάση, στο Κονσερβατουάρ, καθώς και δίπλα στους Mαξ Nτόυτς, Iάννη Ξενάκη, κ.ά. Μελέτησε επίσης Εθνομουσικολογία και Μουσική Παιδαγωγική.

Έχει γράψει φωνητική μουσική, ορχηστρική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική χορού, τραγούδια, μιούζικαλ.

Στενός συνεργάτης του Mάνου Xατζιδάκι και ενορχηστρωτής σημαντικών έργων του.

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μουσική για το θέατρο, συνεργαζόμενος με το Εθνικό Θέατρο, το KΘBE, το Θέατρο Τέχνης, το Αμφιθέατρο, το Ανοιχτό Θέατρο, τη Νέα Σκηνή, τις Μορφές, το Θέατρο του Νότου, κ.α.

Ασχολήθηκε όμως και με τη μουσική για τον κινηματογράφο, για την οποία τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο του YΠΠO.

Ορχήστρα Κυκλάδων

Η νεοσύστατη Ορχήστρα Κυκλάδων αποτελείται από 18 μέλη που συνδυάζουν μία μεγάλη ποικιλία παραδοσιακών, λαϊκών οργάνων και τραγούδι.

Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει ελληνική μουσική και τραγούδια σε όλες τις εκφάνσεις, παραδοσιακή, λαϊκή και έντεχνη.

Η ορχήστρα των Κυκλάδων είναι μία πολύ «νέα» ορχήστρα που γεννήθηκε στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, με ιδρυτή και ανάδοχό της τον συνθέτη Νίκο Κυπουργό. Είναι ένα  πολυμελές σύνολο, τα μέλη του οποίου είναι όλα κάτοικοι του νησιού – επαγγελματίες μουσικοί και μη – και βασίζεται στην ιδέα αξιοποίησης της δεξιοτεχνίας τους σε μια μεγάλη ποικιλία οργάνων.

Η «Ορχήστρα των Κυκλάδων», συγκροτήθηκε με σκοπό να απλωθεί στο υλικό όλο και περισσότερων δημιουργών και να συνεργαστεί με γνωστούς συνθέτες και καλλιτέχνες αξιοποιώντας την πολυφωνία της και το ταλέντο των μελών της.
– Αλέξανδρος Μούζας με το
Ergon Ensemble

Αλέξανδρος Μούζας

Το ERGON ENSEMBLE πρωτοεμφανίστηκε το 2004 σαν άτυπο μουσικό σύνολο του Φεστιβάλ Παξών. Έχει πάρει την σημερινή μορφή του από το 2008. Απαρτίζεται από ταλαντούχους μουσικούς που έχουν συμμετάσχει, όλα αυτά τα χρόνια, στο International Ensemble Modern Academy στους  Παξούς. Το ERGON ENSEMBLE στηρίζεται σε ένα βασικό πυρήνα μουσικών και υποστηρίζεται, ανάλογα με το project, από μεγάλο αριθμό ταλαντούχων νέων καλλιτεχνών, που ειδικεύονται στη νέα μουσική, δημιουργώντας έτσι ένα ιδιαίτερα ευέλικτο σχήμα.

Ergon Ensemble

Σκοπός του συνόλου είναι η προώθηση των αριστουργημάτων της σύγχρονης μουσικής και του πρόσφατου διεθνούς ελληνικού ρεπερτορίου και η παρουσίασή του στο μεγαλύτερο δυνατό ακροατήριο. Οι προσπάθειές του στοχεύουν στην εξερεύνηση και ανάδειξη της μουσικής του καιρού μας, μέσα από υψηλού επιπέδου εκτελέσεις και ακρίβεια ερμηνείας, που αποτελούν ουσιαστική προϋπόθεση της ύπαρξής του. Ως ελληνικό μουσικό σύνολο, με συγκριτικό πλεονέκτημα την δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στην ελληνική σύγχρονη εργογραφία, αποβλέπει στην προώθηση της ελληνική μουσικής δημιουργίας στην διεθνή σκηνή.

 Ο Αλέξανδρος Μούζας σπούδασε ανώτερα θεωρητικά με τον Χάρη Ξανθουδάκη, ηλεκτρονική μουσική και τεχνικές στούντιο με τον Δημήτρη Καμαρωτό,  ενορχήστρωση με τον Κώστα Κλάββα και σύνθεση με τον Θόδωρο Αντωνίου. Σπούδασε Διοίκηση επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Έχει δεχθεί παραγγελίες έργων από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα,  την ορχήστρα «Alea III» της Βοστόνης, το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας), ενώ έργα του παίχτηκαν από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Καμεράτα , το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, την Ορχήστρα Πατρών κ.ά..  Είναι παραγωγός σε πληθώρα μουσικών εκδηλώσεων, μεταξύ των οποίων και το Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής Πάτμου.

Είναι manager του Ergon Ensemble.

Από το 2009, με το έργο του Cam-Media συνεργάζεται με την Καμεράτα για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ορχήστρας στα Γυμνάσια της Αττικής .Το Cam-Media προβλέπει την συμμετοχή, σε κάθε συναυλία, μεγάλου αριθμού μαθητών από κάθε σχολείο χρησιμοποιώντας πληθώρα υλικών, κατασκευών, ηχητικών πηγών και συσκευών σε ένα ιδιαίτερα δημιουργικό διαδραστικό περιβάλλον.

Διδάσκει σε σχολές της Αθήνας Μουσική Τεχνολογία και Μουσική Κινηματογράφου.

Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.
ΝΕΟΙ ΠΑΝΕΣ

Μία μουσική πρόβα / εργαστήριο για τις ελληνικές & «καθ’ ημάς» μουσικές παραδόσεις  

Το μουσικό σύνολο / εργαστήριο «Νέοι Πάνες» του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, προσφέρει μία παρουσίαση των μουσικών οργάνων που δεσπόζουν εδώ και αιώνες στο λαϊκό και λόγιο πολιτισμό της νότιας Βαλκανικής.  

Οι νέοι μουσικοί που απαρτίζουν την ομάδα αυτή – φοιτητές και αυριανοί επαγγελματίες – μαζί με τους καθηγητές τους, «μουσικοτροπούν» και αυτοσχεδιάζουν με την πλούσια φρασεολογία και την περίτεχνη αρχιτεκτονική των οικείων μουσικών μας παραδόσεων, προτείνοντας μία ερμηνεία που φιλοδοξεί να συγκεράσει την παλαιά με τη σύγχρονη μουσική πράξη της πόλης.

Μετά την παρουσίαση θα ακολουθήσει μία μουσική παράσταση 30 λεπτών όπου και θα παρουσιαστούν σκοποί και συνθέσεις μέσα από τους οποίους αναδεικνύονται τα μουσικά όργανα που θα παρουσιαστούν.

Συμμετέχουν οι:

Αγκιστριώτης Παντελής (πολίτικη λύρα), Aντωνιάδης Γιάννης (κλαρίνο), Αυγερινός Αντώνης (μπουζούκι), Βαλάση Λουκία (σαντούρι), Ζιγκερίδης Βασίλης (κανονάκι), Ζιγκερίδης Κώστας (μπαγιάν), Καμπουρίδου Στέλλα (καβάλι), Κόκκορης Αργύρης (τραγούδι, ούτι), Κρομμύδας Χρήστος (μπουζούκι), Κώττη Χαριτίνη (βιολί), Λαμπαδάκη Ναταλία (τραγούδι), Παπαστεριοπούλου Αλεξάνδρα (κρουστά), Ριζόπουλος Αλέξανδρος (κρουστά).  Καλλιτεχνική επιμέλεια, συντονισμός μουσικού συνόλου: Ατζακάς Θύμιος, Σινόπουλος Σωκράτης,  Αχαλινωτόπουλος Μάνος, Τσικουρίδης Λευτέρης. 

O Θύμιος Ατζακάς γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 1971. Eίναι απόφοιτος του Νέου Ωδείου Θεσσαλονίκης, της Μουσικής Ακαδημίας της Κολωνίας και της Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου της Λειψίας. Κύρια ενασχόληση του είναι η ερμηνεία και εξερεύνηση διαφόρων νυκτών εγχόρδων. Πυρήνας της ενασχόλησης αυτής είναι το ευρύ τεχνικό και αισθητικό πεδίο που γεννάει το δίπολο ούτι – κιθάρα. Παράλληλα, και σε άμεση συνάφεια με τα παραπάνω, δραστηριοποιείται στη συγγραφή μουσικής και τον αυτοσχεδιασμό. Μέχρι σήμερα έχει εμφανιστεί, σαν σολίστας ή μέλος μουσικών συνόλων, σε διεθνή φεστιβάλ και projects στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.  Aπό το 2005 διδάσκει ούτι και συντονίζει μουσικά σύνολα στην κατεύθυνση ελληνικής παραδοσιακής μουσικής του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Ο Σωκράτης Σινόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε κλασική κιθάρα και παράλληλα βυζαντινή μουσική και δημοτικό τραγούδι αρχικά στην σχολή του Σ.Καρά και στη συνέχεια στη σχολή των εκπαιδευτηρίων Ι.Τσιαμούλη. Το 1988 ξεκίνησε μαθήματα πολίτικης λύρας και λαούτου με τον Ross Daly και ένα χρόνο αργότερα έγινε μέλος του συγκροτήματός του «Λαβύρινθος».Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ερμηνευτές της πολίτικης λύρας διεθνώς, ενώ έχει συμβάλλει σημαντικά στην διάδοση και την εξέλιξη του οργάνου, ειδικά στο ρεπερτόριο λόγιας και λαϊκής μουσικής της Μικράς Ασίας.Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με μουσικούς, συνθέτες και τραγουδιστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό σε διάφορα μουσικά σχήματα, συμμετέχοντας σε ηχογραφήσεις και συναυλίες.  Το 2000 τιμήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού με το Κρατικό Βραβείο Νέων Καλλιτεχνών: «Μελίνα Μερκούρη». Είναι Λέκτορας του  Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές μέσης εκπαίδευσης με έμφαση στους μαθητές των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, των Ειδικών Σχολείων και των Ωδείων, και αποτελεί εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς των συναφών κλάδων.