Ο Ελληνικός Πολιτισμός στο Συνέδριο της ISME-E.E.M.E

24 Αυγούστου 2012

Έληξαν  οι εργασίες του 30ου Παγκόσμιου Συνεδρίου της Διεθνούς Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ISME – International Society for Music Education) που συνδιοργάνωσαν η Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.) με την ISME.  Πληροφοριακά αναφέρουμε  ότι:

Η ISME, με μία διεθνή ιστορία που ξεκινάει από την ίδρυσή της από το Διεθνές Μουσικό Συμβούλιο της UNESCO το 1953 και με μέλη από πάνω από 70 χώρες του κόσμου, πραγματοποιεί παγκόσμια συνέδρια κάθε δύο χρόνια, σε διαφορετική χώρα.

Η Ε.Ε.Μ.Ε.,  ιδρύθηκε το 1997 στη Θεσσαλονίκη και είναι πανελλήνια Επιστημονική Ένωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με μέλη από όλη την Ελλάδα και στόχο την αναβάθμιση της μουσικής εκπαίδευσης στη χώρα μας μέσα από ποικίλες δράσεις, (συνέδρια, διαλέξεις, σεμινάρια, εργαστήρια, ενημερωτικές συναντήσεις, καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και επιστημονικές εκδόσεις).

Το συνέδριο, που τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, πραγματοποιήθηκε  από τις 15 έως και τις 20 Ιουλίου 2012 στις εγκαταστάσεις του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης και με τη μικρή αλλά πολύ σημαντική βοήθεια-χορηγία πολλών φορέων.

Για όσους έζησαν τον παλμό του 30ου ISME 2012 μέσα σ’ ένα αλλιώτικο Μέγαρο Μουσικής, λουσμένο στο φως του καλοκαιριού και φορτισμένο από την ενέργεια 2500 ανθρώπων οι οποίοι κατέφθασαν  από κάθε άκρη της γης για να συμμετάσχουν στο συνέδριο, οι στιγμές συγκίνησης και θαυμασμού για την όλη οργάνωση και τις καλλιτεχνικές παραγωγές που παρουσίασε η O.E., έμοιαζαν απροσδόκητες, σαν να επρόκειτο για συνεχή μικρά θαύματα. H τελετή έναρξης για τον «κύκλο της ζωής» με τη συμμετοχή 200 ελλήνων καλλιτεχνών, η ελληνική βραδιά και το τριήμερο φεστιβάλ με «μουσικές του κόσμου» (σε συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης), ήταν μερικά από τα σημαντικά γεγονότα που πέτυχαν χάρη στο πάθος και την ακούραστη προσφορά της ελληνικής πλευράς, κερδίζοντας την εκτίμηση, καθώς και τη βράβευση εκ μέρους της ISME και των συνέδρων.

Πέρα από το καλλιτεχνικό ενδιαφέρον, το οποίο έγινε γνωστό και σε εκατοντάδες φιλόμουσους της πόλης, το συνέδριο έκανε σημαντική αίσθηση στην πόλη και σε οικονομικό-τουριστικό επίπεδο. Επίσης, ο δήμος έδωσε δείγματα καλής φιλοξενίας, υποδεχόμενος τους επικεφαλής αντιπροσώπους 70 χωρών.

Σε επιστημονικό – μουσικοπαιδαγωγικό επίπεδο, αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι έγιναν ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις. Το θέμα του συνεδρίου «Music Paedeia: From Ancient Greek Philosophers towards Global Music Communities» (Μουσική Παιδεία: Από τους Αρχαίους Έλληνες Φιλοσόφους προς τις Παγκόσμιες Μουσικές Κοινότητες), έγινε η αφορμή να αποδοθεί ο σεβασμός που αξίζει στα φώτα που μας παρείχαν οι αρχαίοι έλληνες φιλόσοφοι, ιδιαίτερα στο πεδίο της μουσικής παιδείας. Το θέμα του φετινού συνεδρίου ήταν  συνυφασμένο με τον Ελληνικό Πολιτισμό και την σημαντική του παρακαταθήκη στην Παγκόσμια Μουσική Κοινότητα. Βασικοί άξονές που άγγιξε το συνέδριο ήταν η Μουσική Παιδεία και ο ρόλος της Μουσικής στην πορεία της Ανθρωπότητας, τα Μουσικά Περιβάλλοντα και η Μουσική Διδασκαλία  – Μάθηση, η Δόμηση και Αποδόμηση των Φιλοσοφιών για τη Μουσική Εκπαίδευση, η Μουσική Ψυχολογία και η φύση της Μουσικής Εμπειρίας. Αξίζει να αναφέρουμε ότι παραβρέθηκαν στην Θεσσαλονίκη συνολικά 2500 μουσικοπαιδαγωγοί και μουσικοί, από τους οποίους 1500 ήταν σύνεδροι από 70 χώρες, ενώ πάνω από 1000 μουσικοί ήταν τα μέλη των 80 καλλιτεχνικών σχημάτων από 30 χώρες του κόσμου που πλαισίωσαν το πρόγραμμα του συνεδρίου. Κεντρικοί ομιλητές του Συνεδρίου ήταν οι  John Baily (Η.Β), Miguel Angel Peña Mora (Κοσταρίκα) και από την Ελλάδα ο Συνθέτης Νίκος Κυπουργός. Αξιοσημείωτα είναι και τα εφτά προσυνεδριακά σεμινάρια των επιτροπών εργασίας της ISME έγιναν μια βδομάδα πριν το συνέδριο σε διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας.

Αν και διαπιστώθηκε ότι η σύγχρονες κοινωνίες απομακρύνθηκαν από το δρόμο των αξιών και των αρχών της μουσικής παιδείας, ισχυροποιήθηκε η πεποίθηση ότι το συνέδριο αυτό εστίασε σε ένα θέμα που έλειπε από προηγούμενα παγκόσμια συνέδρια και θα πρέπει να έχει συνέχεια και σε επόμενα, ούτως ώστε να μπορούμε να ελπίζουμε για έναν καλύτερο και ευρύτερο προσανατολισμό της μουσικής παιδείας (σε ένα επίσης αβέβαιο κοινωνικοοικονομικό μέλλον).

Πηγές: www.eeme.gr