«Η εμή Μάνη» Λεωνίδας Μιχαλάκος

14 Ιανουαρίου 2013

“Καθώς κοιτάς τον Ταΰγετο, σημείωσε τα φαράγγια που πέρασα.

Και τις κορφές που πάτησα. Και τα άστρα που είδα. Πες τους από μένα, πες τους από τα δάκρυά μου,

ότι επιμένω ακόμη πως ο κόσμος είναι όμορφος!” έγραφε ο Μανιάτης ποιητής Νικηφόρος Βρεττάκος, η αγάπη του οποίου για την πατρίδα του, φαίνεται σε πολλά ποιήματά του, όπως : “Της Πατρίδας μου ήλιε καθαρέ σαν ψυχή αγγέλλου που σκέπτεται”. Η Μάνη, τόπος καταγωγής ανθρώπων του πνεύματος, της τέχνης, του πολιτισμού, έχει εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες.

Λεωνίδας Μιχαλάκος 1

Το Σάββατο 12 Ιανουαρίου έγιναν στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, τα επίσημα εγκαίνια της Έκθεσης Ζωγραφικής του Λεωνίδα Μιχαλάκου με θέμα και πρωταγωνιστή, την πατρίδα του: τη Μάνη. “Η εμή Μάνη” είναι ο τίτλος της έκθεσης, η οποία περιλαμβάνει 40 έργα ζωγραφικής διαφόρων διαστάσεων από 25Χ30 έως 65Χ95 εκ.

Λεωνίδας Μιχαλάκος 2

Ο Λεωνίδας Μιχαλάκος γεννήθηκε στη Μάνη (Κότρωνας) το 1959. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Τήνου με δάσκαλο τον γλύπτη Γιάννη Μανιατάκο (1980-83), και παρακολούθησε Σεμινάρια Παλαιογραφίας και Ψηφιδωτού. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχει κάνει δύο ατομικές.

Έχει ασχοληθεί επισταμένα με την αποκατάσταση και συντήρηση μαρμάρινων γλυπτών και μνημείων, σε μουσεία σε άλλους χώρους.

Λεωνίδας Μιχαλάκος 3

Από το 1990 έως σήμερα εργάζεται στο Εργαστήριο Επιφανειακής Συντήρησης του αρχαίου μαρμάρου των Μνημείων Ακροπόλεως.

Στα έργα του που φιλοξενούνται στο Ίδρυμα Κακογιάννη, ο ζωγράφος καταγράφει Μανιάτικα μοιρολόγια και αποσπάσματα ποιημάτων που έχουν σχέση με τη Μάνη των: Διονυσίου Σολωμού, Νικηφόρου Βρεττάκου, Νίκου Γκάτσου. Ο Λεωνίδας Μιχαλάκος όμως έχει γοητευτεί από μια ιδιαίτερη γραφή: την Μικρογράμματο επισεσυρμένη Βυζαντινή γραφή. Χρησιμοποιεί λοιπόν περγαμηνόχαρτο και μελάνια γραφής όπως και ιδιοκατασκευασμένα μελάνια και την ιδιαίτερη αυτή γραφή, για την οποία ο ίδιος έχει γράψει τα εξής: «Η γοητεία της συγκεκριμένης γραφής είναι η ελευθερία της, ελευθερία βγαλμένη μέσα από αυστηρό ρυθμό κανόνες και κοπιαστική εργασία. Πιστεύω πώς οι ιδιότητες αυτές που χαρακτηρίζουν τη μικρογράμματο επισεσυρμένη, την καθιστούν ιδανικό εργαλείο για την απόδοση-μεταγραφή μιας άλλης μορφής τέχνης της προφορικής λαϊκής μας παράδοσης, το αξεπέραστο σε ρυθμό, ποιητικότητα, ψυχισμό, ελευθερία έκφρασης, Μανιάτικο μοιρολόι».

Σε ό,τι αφορά στην έκθεση, αξίζει να σημειωθεί ότι το κάθε έργο στολίζεται με τοπία και λεπτομέρειες από την ελληνική φύση και παράδοση με την τεχνική της αυγοτέμπερας της αγιογραφίας, και ολοκληρώνεται με μεταλλικές επενδύσεις από καθαρά φύλλα χρυσού και ασημιού. Επίσης στην έκθεση, εκτίθενται και μικρά «ελεύθερα» τοπία.

Ο ζωγράφος Χρίστος Παπαδάκης γράφει για τον Λεωνίδα Μιχαλάκο και το έργο του: «… όταν γνωρίστηκα με τα έργα του Λεωνίδα επέστρεψα εκεί στην χαμηλόσκεπη εκκλησιά με τα βαρύδετα βιβλία, τα κατάστικτα από κεριά και αγγίγματα. Τα πρωτογράμματά τους τυπωμένα περίτεχνα, συγγένευαν με την σεπτή αρχοντιά των χειρογράφων. Κι ύστερα, βγαίνεις έξω στις κατηφόρες με τις μανιάτικες φραγκοσυκιές και τα πυργόσπιτα απ’ όπου ξεκίνησε κι εκείνος. Περπατάς δίπλα στα ροζιασμένα λιόδεντρα και χορταίνεις κριθαρόψωμο κι αέρα… Γράμμα το γράμμα ζει την τέχνη του ο Λεωνίδας. Πινελιά την πινελιά.

Εικόνες, μυρωδιές κι ακούσματα ξεκολλούν απ’ τα έργα του και σαν οξυγόνο τα εισπνέεις.»

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Ιανουαρίου.

Κατερίνα Χουζούρη