«Χριστιανική αγωγή και διδασκαλία»:ένα βασικό και χρήσιμο εγχειρίδιο

30 Οκτωβρίου 2013

Μαρίας Ράπτη, «Χριστιανική αγωγή και διδασκαλία», εκδ. Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2013, σσ. 254.

Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη, στη Σειρά Χριστιανοπαιδαγωγικές Μελέτες και Έρευνες (με διευθυντή τον Καθ. Ι. Κογκούλη), ένα ιδιαίτερα χρήσιμο βοήθημα για όσους ασκούν την εξαιρετικά λεπτή τέχνη της Χριστιανικής Αγωγής, με τίτλο «Χριστιανική αγωγή και διδασκαλία». Συγγραφέας του σημαντικού αυτού πονήματος είναι η κα Μαρία Ράπτη, Επίκ. Καθηγήτρια της Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Βελλάς Ιωαννίνων.

978-960-467-432-9 (1)

Αξιοποιώντας δημιουργικά τα πορίσματα της σύγχρονης Παιδαγωγικής επιστήμης για τη μάθηση και με ορατή την ευαισθησία για την παρουσίαση ενός εύχρηστου και αποτελεσματικού εργαλείου διδακτικής προσφοράς, η κ. Ράπτη φέρνει τον αναγνώστη σε επαφή τόσο με την ουσία της χριστιανικής αγωγής όσο και με τις δυνατότητες της πρακτικής άσκησής της. Με αυτές τις προδιαγραφές, η μελέτη της μπορεί να αποβεί ένα πολύτιμο βοήθημα για τους διακόνους της χριστιανικής παιδαγωγικής, είτε μέσα στους κόλπους της σχολικής εκπαίδευσης είτε στο πλαίσιο της αντίστοιχης εκκλησιαστικής δραστηριότητας.

Η σημασία της χριστιανικής αγωγής είναι μεγάλη για την εκκλησιαστική ζωή. Μέσω αυτής ο άνθρωπος αποκτά τα εφόδια για να προσανατολιστεί στην κατά Θεόν ζωή, να διασώσει την ελευθερία του χριστιανικού ήθους, να απαλλαγεί από διαστρεβλώσεις της αγάπης και να αποκτήσει ένα ευρύ βλέμμα φιλαδελφίας και συμπόνιας. Το συγκεκριμένο έργο υπενθυμίζει αυτές τις αρετές της χριστιανικής διδασκαλίας και αναδεικνύει τη σημασία της για την κοινωνική ζωή. Επιπλέον, επιχειρεί επιτυχώς να συνδυάσει την παροχή θεωρητικών εφοδίων για μία ορθή διδακτική προσέγγιση του περιεχομένου της χριστιανικής διδασκαλίας, με την αποτελεσματική έκφρασή της στην εμπειρία της πράξης.

Συγκεκριμένα, στο βιβλίο περιλαμβάνονται διευκρινίσεις σχετικά με το εννοιολογικό περιεχόμενο των όρων που χρησιμοποιούνται στη χριστιανική αγωγή, παρουσιάζεται ο χαρακτήρας και οι σκοποί της, ενώ δεν παραλείπεται και η συσχέτισή της με άλλες παιδαγωγικές εκφράσεις, που κατά καιρούς αναπτύχθηκαν. Διερευνάται, ακόμη, η συμβολή σύγχρονων ψυχοπαιδαγωγικών μεθόδων στην ηθικο-θρησκευτική ανάπτυξη του παιδιού και η δυνατότητα εφαρμογής τους τόσο στη σχολική τάξη όσο και στο περιβάλλον ενοριακών νεανικών συνάξεων.

Παρέχονται, επίσης, τα κίνητρα και οι αρχές της χριστιανικής παιδαγωγικής, επισημαίνεται ο ρόλος του παιδαγωγού και της αξιολόγησης στη διαδικασία εφαρμογής της. Τέλος, εξετάζονται ενδελεχώς οι δυνατότητες του ενοριακού περιβάλλοντος και η συμβολή της ψυχαγωγίας και των οικολογικών ιδεωδών για μία επιτυχή διδακτική προσέγγιση. Το βιβλίο συμπληρώνεται με παράθεση βιβλιογραφίας, παιδαγωγικών πηγών, χρήσιμων ηλεκτρονικών διευθύνσεων και ευρετηρίου.

Το σύγχρονο πολιτισμικό περιβάλλον οπωσδήποτε δεν ευνοεί την ανάπτυξη της χριστιανικής αγωγής και αποτελεί μία σαφή πρόκληση για την προσέγγισή της. Θεωρούμε πως η προσπάθεια της κ. Ράπτη ανταποκρίνεται ευθέως στα σημερινά δεδομένα και πως το έργο της μπορεί να αποτελέσει έναν πολύτιμο βοηθό για όποιον θελήσει να ασχοληθεί ενδελεχώς με τον ευαίσθητο αυτόν τομέα της εκκλησιαστικής ζωής.