Χριστίνα Αθηνοδώρου: «Σημαντικό να μπορεί ο καλλιτέχνης να παραβλέπει μάταιους επαίνους»

4 Οκτωβρίου 2013

Ακολουθεί το δεύτερο μέρος της συνέντευξης με την καταξιωμένη συνθέτη-μαέστρο Χριστίνα Αθηνοδώρου, η οποία έλαβε το πρώτο βραβείο στον τελικό του διαγωνισμού σύνθεσης του Οργανισμού Musique Nouvelle en Liberte με το έργο της “Intermede pour une mer jamais vue”. Η πρώτη πανελλήνια εκτέλεση του έργου θα πραγματοποιηθεί στις 9 Μαίου, πρώτα ο Θεός, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στην Αθήνα.

athinodorou7

Πεμπτουσία: Πόσο σημαντικό είναι στη δημιουργία σας στοιχεία κλασσικά, όπως η μελωδία και η φόρμα ή κατά πόσο στηρίζεστε σε ηχοχρωματκά συμβάντα;

Χριστίνα Αθηνοδώρου: Αυτή την περίοδο με απασχολεί ο «βηματισμός» του ήχου στο χρόνο και οι δυνατότητες ρύθμισής του, αλλά και το πώς αποτυπώνεται πιο εύστοχα στην παρτιτούρα αυτό που «ακούω» και που καταλαβαίνω ως «βηματισμό» του ήχου στο χρόνο. Αυτό υπήρξε απόρροια ενός ευρύτερου προβληματισμού μου για το ηχητικό αποτέλεσμα, του οποίου τη σημασία και την ευθραυστότητα αντιλήφθηκα έντονα και ως μαέστρος. Γενικότερα με απασχολούν θέματα «φωτοσκίασης» του ήχου, κάτι που συχνά αποτελεί για μένα μια πολύ ισχυρή αίσθηση, τόσο κατά τη σύλληψη μιας ιδέας, όσο και κατά τη σύνθεση ενός έργου. Κατ’ επέκταση, με απασχολεί η σχέση μεταξύ μουσικής χειρονομίας και σιωπής, σε συνδυασμό με τα ηχοχρωματικά στοιχεία της κάθε σύνθεσης και το πώς λειτουργεί το καθένα στη δομή του έργου. Θα με ενδιέφερε πολύ να εφαρμόσω τις παρούσες ιδέες μου σε κάποιο καινούριο έργο για μεγάλο σύνολο.

Π: Θα θέλατε να γράψετε μια σύγχρονη όπερα; ή επίσης να κινηθείτε στη σφαίρα της κινηματογραφικής μουσικής;

Χ.Α: Η φωνητική μουσική και οι ερμηνευτικές τέχνες πάντα μου κινούσαν το ενδιαφέρον. Στα 22 μου έγραψα την πρώτη μου μονόπρακτη όπερα, που μου ανατέθηκε από τη σχολή Guildhall και που παρουσίασα ένα χρόνο αργότερα στο Λονδίνο. Έγραψα επίσης μουσική που χορογραφήθηκε και παρουσιάστηκε στο London Contemporary Dance School. Οπότε, ναι, η ανάπτυξη δράσεων σε συνεργασία με επαγγελματίες άλλου καλλιτεχνικού τομέα, π.χ. θέατρο – μοντέρνο ή και αρχαία τραγωδία, όπερα, video art, εικαστικά, χορός, μιμητική κλπ, με ενδιαφέρει πολύ.

athinodorou6

από την τελετή βράβευσης της Χριστίνας Αθηνοδώρου στον τελικό του διαγωνισμού σύνθεσης του Οργανισμού Musique Nouvelle en Liberte με το έργο της “Intermede pour une mer jamais vue”

Π.: Τα βραβεία και οι διακρίσεις που λάβατε τις βλέπετε ως αφορμές δυναμικής συνέχειας; Πόσο αναγκαίο είναι  σε έναν καλλιτέχνη η αναγνώριση;

Χ.Α.: Η αγάπη για την εργασία σου, αυτό και μόνο είναι ισχυρότατο κίνητρο για δυναμική συνέχεια. Είναι ανθρώπινο να θέλεις να μοιραστείς με τον άλλο κάτι που αγαπάς και από τη στιγμή που το μοιράζεσαι, εκτίθεσαι ο ίδιος, φανερώνεσαι με τα χαρίσματά σου και τις αδυναμίες σου. Όταν η μουσική ενός συνθέτη «εκτίθεται», αυτόματα τυγχάνει κάποιας αξιολόγησης από το κοινό και έτσι κάποτε, ανάλογα με την περίσταση, προκύπτει ή όχι η αναγνώριση.

Η δημοσιότητα και η διαφήμιση είναι οξύμωρο σχήμα, γιατί πέρα από τη γνωστοποίηση της δουλειάς, της προοπτικής για περαιτέρω συνεργασίες και την αναγνώριση του κόπου – που είναι κι αυτό ένα είδος μισθού – ενέχουν σοβαρούς κινδύνους, πολύ λεπτούς για τον καλλιτέχνη. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό το να μπορεί ο καλλιτέχνης να παραβλέπει μάταιους επαίνους και να ασκείται στο να παραμένει όσο πιο κοντά γίνεται στους δικούς του «όρους» στον τρόπο που κινείται, στον όποιον χώρο δραστηριοποιείται. Δεν μπορώ παρά να αισθάνομαι ευγνώμων για το τάλαντό μου και για το ότι είχα την ευλογία, τη στήριξη και την όρεξη να το καλλιεργήσω.

Π.: Συγχαρητήρια για το έργο σας!

Χ.Α.: Σας ευχαριστώ για την ευκαιρία στο πλαίσιο της συνέντευξης να μοιραστώ μαζί σας τις σκέψεις μου και εύχομαι κάθε επιτυχία στην πολύπλευρη και ενδιαφέρουσα δραστηριότητά σας.

Λεπτομέρειες για το έργο της Χριστίνας Αθηνοδώρου: www.athinodorou.com, όπου μπορεί ο επισκέπτης να ακούσει διάφορα δείγματα δουλειάς, συγκεκριμένα στο
http://www.athinodorou.com/music/audio-samples/