Φυσικό αέριο στο αυτοκίνητο: χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα

31 Δεκεμβρίου 2013

Fiat-DobloNaturalPower copy

Η χρησιμοποίηση του φυσικού αερίου ως καυσίμου για τα οχήματα βοηθάει όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και άλλων ρύπων, αλλά και στη σημαντική μείωση του κόστους κίνησης.

Χάρη στην χαμηλότερη περιεκτικότητα του μορίου του σε άνθρακα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την καύση φυσικού αερίου είναι 30% χαμηλότερες σε σύγκριση με το diesel, 22% χαμηλότερες σε σύγκριση με την βενζίνη και 12% χαμηλότερες σε σύγκριση με το υγραέριο, λαμβάνοντας υπόψη την ενεργειακή απόδοση πριν τον υπολογισμό της απόδοσης του κινητήρα.

Σύμφωνα λοιπόν με τους υπολογισμούς των μηχανικών της Fiat, ο δείκτης GWI (Global Warming Index), που προσδιορίζει την επίδραση των εκπομπών καυσαερίων στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι για τα οχήματα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο χαμηλότερος κατά 18% σε σύγκριση με την βενζίνη.

Επίσης, αν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές άκαυτου μεθανίου, το οποίο είναι αέριο που επίσης συμμετέχει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, ο δείκτης GWI των κινητήρων που λειτουργούν με φυσικό αέριο εξακολουθεί να είναι χαμηλότερος κατά 14% σε σύγκριση με το diesel, παρά την υψηλότερη ενεργειακή απόδοση του κινητήρα diesel.

Επιπλέον, η χρησιμοποίηση φυσικού αερίου ως καυσίμου στα οχήματα μειώνει τις εκπομπές και άλλων σημαντικών ρύπων όπως τα οξείδια του αζώτου (NOx) και τα σωματίδια.

Ένα παράδειγμα του περιβαλλοντικού οφέλους από την χρήση φυσικού αερίου είναι η περίπτωση ενός στόλου 200 λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών με καύσιμο φυσικό αέριο, που διανύουν κατά μέσο όρο κάθε βδομάδα 500.000 χιλιόμετρα. Το όφελος στις εβδομαδιαίες εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με έναν αντίστοιχο στόλο λεωφορείων Diesel είναι:

–           Περίπου 13,3 τόνοι NOx

–           Περίπου 12 κιλά σωματιδίων

Σε ετήσια βάση η μείωση των εκπομπών είναι αντίστοιχα περίπου 640 τόνοι οξειδίων του αζώτου και 580 κιλά σωματιδίων.

Οικονομικά και άλλα οφέλη

Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των αυτοκινήτων που «καίνε» φυσικό αέριο είναι η μεγάλη οικονομία στη χρήση, ενώ ένα… παράπλευρο όφελος από τη χρήση δύο καυσίμων είναι και η αυξημένη -συνδυασμένη- αυτονομία που προσφέρουν.

Σε ό,τι αφορά την οικονομία και λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα μέση τιμή αγοράς της βενζίνης (1,65 €/lt) και του φυσικού αερίου κίνησης (0,972 €/Kg), εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι η εξοικονόμηση που παρατηρείται λόγω της χρήσης φυσικού αερίου (σε σχέση με τη χρήση βενζίνης) ξεπερνά το 60%, όπως φαίνεται από τον παρακάτω πίνακα που αφορά μοντέλα της προαναφερθείσης ιταλικής εταιρίας (πίνακας 1).

Μοντέλο

Βενζίνη

Φυσικό Αέριο

 

Μέση κατανάλωση (lιt./100km)

Κόστος
(ευρώ
ανά 100 km)

Μέση κατανάλωση (Kg/100 km)

Κόστος
(ευρώ
ανά 100 km)

Εξοικονόμηση  σε σχέση με βενζίνη (%)

Panda

4.6

7,59

3,1

3,01

60%

Punto

6,3

10.40

4,2

4.08

61%

500L

5,9

9,74

3,9

3,79

61%

Qubo

6,5

10,73

4,2

4.08

62%

Doblo

ΊΑ

12,21

4,9

4,76

61%

Το όφελος της εξοικονόμησης καυσίμου γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό, εάν ληφθεί υπόψη ότι ένας οδηγός διανύει κατά μέσο όρο 15.000km το χρόνο (πίνακας 2).

Μοντέλο

Βενζίνη

Φυσικό Αέριο

Κόστος
ανά 100 km
(ευρώ)

Διανυόμενα χιλιόμετρα
ανά έτος

Κόστος
(ευρώ ανά έτος)

Κόστος ανά 100 km

Διανυόμενα km ανά έτος

Κόστος
(ευρώ ανά έτος)

Εξοικονόμηση σε σχέση με βενζίνη (€/έτος)

Panda

7,59

15.000

1.139

3,01

15.000

452

687

Punto

10,4

15.000

1.559

4 08

15.000

612

947

500L

9,74

15.000

14Ε0

3,79

15.000

569

892

Qubo

10,73

15.000

1.609

4 08

15.000

612

996

Doblo

12,21

15.000

1.832

4,76

15.000

714

1.117

Τέλος, αν και οι εκδόσεις φυσικού αερίου έχουν κατά κανόνα υψηλότερη προτεινόμενη τιμή σε σχέση με τις αντίστοιχες εκδόσεις βενζίνης, υπολογίζεται ότι ο ιδιοκτήτης ενός τέτοιου αυτοκινήτου μπορεί να αποσβέσει τη διαφορά σε 2-3 χρόνια (ή και σε ακόμα μικρότερο χρονικό διάστημα εφόσον κάνει περισσότερα χιλιόμετρα από τον αποδεκτό μέσο όρο των 15.000 χιλιομέτρων το χρόνο).