Οι πρωτοπόροι της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα

30 Ιανουαρίου 2014

Μια αναδρομή από τους ιδρυτικούς νόμους της Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1895-1899) και της σχολικής υγιεινής (1908) μέχρι την ίδρυση και λειτουργία του Πρότυπου Ειδικού Σχολείου Αθηνών (Π.Ε.Σ.Α.)(1937-1940) έρχεται να υπομνηματίσει ότι αποτέλεσε καταστάλαγμα κοινωνικών και εκπαιδευτικών διεργασιών στις οποίες συμμετείχαν πρόσωπα και συλλογικότητες.

Πρωτοστάτες στην ίδρυση του Πρότυπου Ειδικού Σχολείου Αθηνών η φιλόλογος και παιδαγωγός Ρόζα Ιμβριώτη και ο καθηγητής της Παιδολογίας και της σχολικής υγιεινής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Εμμ. Λαμπαδάριος, οι οποίοι εφάρμοσαν σ’ αυτό τις αρχές της γερμανικής μεταρρυθμιστικής Παιδαγωγικής και της Παιδολογίας σε παιδιά με νοητική καθυστέρηση και συναισθηματικές ή/και συμπεριφορικές διαταραχές, αντιγράφοντας τα πιο σύγχρονα ευρωπαϊκά παιδαγωγικά πρότυπα της εποχής.

Ταυτόχρονα πειραματίστηκαν σε προοδευτικές παιδαγωγικές και υγιεινολογικές πρακτικές, που εφαρμόστηκαν συνδυαστικά για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η πρόκριση του ειδικού σχολείου, η οργάνωση και λειτουργία του άσκησε σημαντική επίδραση στην εξέλιξη της ειδικής εκπαίδευσης στον ελλαδικό χώρο και έβαλε τις βάσεις για τη διάχυση του μοντέλου του ειδικού σχολείου.

SXOLEIO2

Με αφορμή λοιπόν την έκδοση του βιβλίου της κ. Αντ. Χαρίση με τίτλο:«Η Ρόζα Ιμβριώτη στο Πρότυπο Ειδικό Σχολείο Αθηνών (1937-1940)»  (εκδ. Επίκεντρο), θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση την Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2014, ώρα 6:30μ.μ. στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημόσιας Βιβλιοθήκης, Έλλης 8, υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, των Φίλων του Βυζαντινού Μουσείου Βέροιας και της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκη Βέροιας.

Την εκδήλωση  θα συντονίσει η κ. Μάνια Βασιλεία, νηπιαγωγός, θα μιλήσουν ο κ. Σταγιόπουλος Πέτρος, σχολικός σύμβουλος της 2ης Π.Ε. Ημαθίας, η κ. Ηλιάδου-Τάχου Σοφία, αν. καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημ. Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας και η κ. Χαρίση Αντωνία.

Η κ. Χαρίση είναι διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημ. Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας με εξειδίκευση στην ιστορία της εκπαίδευσης. Κατέχει επίσης Μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. με εξειδίκευση στην ψυχοπαιδαγωγική των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Έχει παρουσιάσει πολλές εισηγήσεις σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, έχει δημοσιεύσει άρθρα σε έγκριτα περιοδικά, έχει οργανώσει συνέδρια και έχει ασχοληθεί με ευρωπαϊκά προγράμματα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στην Ειδική Αγωγή και στην Ιστορία της Εκπαίδευσης. Η δράση της στα εκπαιδευτικά, συνδικαλιστικά, κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα της Ημαθίας, και όχι μόνο, είναι έντονη.