Ο Άγιος Νεομάρτυς Αθανάσιος

7 Ιανουαρίου 2014

Μαρτύρησε στη Σμύρνη στις 7 Ιανουαρίου 1700

Ο Άγιος καταγόταν από την Αττάλεια της Μ. Ασίας. Στη Σμύρνη όπου ζούσε συναναστρεφόταν με Οθωμανούς, οι οποίοι συνεχώς τον ενοχλούσαν με το να περιγελούν τη χριστιανική πίστη. Μολονότι ο Άγιος ήταν αγράμματος τους απαντούσε με λόγο και σύνεση, με αποτέλεσμα να τους αποστομώνει. Μη μπορώντας να αντιτάξουν λόγο αλλά και επειδή ντρέπονταν για την σαθρότητα των δογμάτων της πίστης τους σκέφθηκαν να τον συκοφαντήσουν. Τον παρατηρούσαν λοιπόν συνεχώς μήπως και βρουν την κατάλληλη ευκαιρία να τον παγιδεύσουν.

Κάποια μέρα δεν ξέρουμε πως και γιατί αναφώνησε ο Αθανάσιος την έκφραση λάϊ λαλά το οποίο στα τούρκικα σημαίνει Δόξα τω Θεώ. Αμέσως τότε τον άρπαξαν, τον πήγαν στο δικαστήριο και εκεί ψευδομαρτύρησαν ότι αποδέχτηκε δημόσια το Ισλάμ. Ο Άγιος τους απάντησε ότι ο λόγος που είπε δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο της πίστης τους, είναι απλά δοξολογία του Θεού και μπορεί να το λέει ο πιστός κάθε θρησκείας. Εκείνοι επέμεναν ότι αρνήθηκε τον Χριστό και έγινε μουσουλμάνος. Ο Άγιος τους έλεγε ότι ψεύδονται και ότι προτιμά μύριους θανάτους παρά να αρνηθεί την πίστη του.

Τον έριξαν στη φυλακή απ’ όπου τον έβγαλαν τρεις φορές και τον πίεζαν με διάφορους τρόπους να αλλαξοπιστήσει. Άλλοτε τον ράβδιζαν με σκληρότητα άλλοτε τον κολάκευαν και του υπόσχονταν πολλές τιμές και απολαύσεις άλλοτε τον φοβέριζαν με μεγαλύτερα και φοβερότερα βασανιστήρια. Ο Άγιος έμενε σταθερός στην πίστη του Χριστού θεωρώντας τα φόβητρα ως παιχνίδια. Τελικά βλέποντας ο δικαστής τη σταθερότητά του διέταξε να τον αποκεφαλίσουν.

Το άγιό του λείψανο έμεινε άταφο τρία μερόνυχτα. Στον τόπο εκείνο μαζεύονταν πολλά σκυλιά, κανένα όμως δεν πλησίασε το τίμιο σώμα. Το απόγευμα της ίδιας μέρας έτυχε να αποκεφαλίσουν δύο Τούρκους καταδίκους και,επειδή δεν είχαν χρόνο να τους θάψουν,τους άφησαν εκεί ως το πρωί. Τη νύχτα τα σκυλιά κατέσχισαν και κατέφαγαν τα σώματα των δύο Τούρκων ενώ δεν άγγιξαν καθόλου τον Άγιο Μάρτυρα. Οι Τούρκοι έδωσαν την εξήγηση πως του χριστιανού το σώμα το σιχάθηκαν ενώ των Τούρκων ήταν γλυκά και νόστιμα και γι’ αυτό τα κατέφαγαν.

Μετά τις τρεις ημέρες, με την άδεια του δικαστή, σήκωσαν τον Άγιο οι Χριστιανοί και τον έθαψαν με κάθε τιμή στην Αγία Παρασκευή.

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
Η «Φιλοκαλία των ιερών νηπτικών» 20 Ιανουαρίου 2021 Η «Φιλοκαλία των ιερών νηπτικών» είναι συλλογή πατερικών κειμένων, τα οποία έχουν ένα ιδιαίτερο περιεχόμενο. Το περιεχόμενο αυτό αναφέρεται στη μυστική, δηλ. εσωτερική ψυχική εργασία της καθάρσεως του νου και της καρδίας. Γι’ αυτό τα πατερικά κείμενα της «Φιλοκαλίας» παρουσιάζουν διαστάσεις και όψεις της μυστικής θεολογίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας. ...
Αγρυπνία και μετάνοια στη ζωή του μοναχού 19 Ιανουαρίου 2021 Μερικοί νομίζουν ότι πρέπει να έχουν πολλή μελέτη στην αγρυπνία τους, άλλοι πολλή προσευχή, άλλοι ότι πρέπει να τους χαρίση ο Θεός οράματα, ακροάματα, θεοπτίες, για να αποδείξη ότι υπάρχει ή ότι τους αγαπά. Όλα αυτά αναμφιβόλως είναι υπερβολές, τις οποίες εκμεταλλεύεται ο αντίδικος για να μας καταπιή. Πώς λοιπόν ιστάμεθα ενώπιον του Θεού; Κατ’ αρχ...
Ιωάννης ο Βαπτιστής και Πρόδρομος του Κυρίου 7 Ιανουαρίου 2021 1. Σκιαγράφηση της προσωπικότητας του Βαπτιστή Οι Ευαγγελιστές Μάρκος και Ιωάννης, εκφραστές δύο διαφορετικών παραδόσεων, της συνοπτικής και της ιωάννειας, προτάσσουν στα Ευαγγέλια και τις διηγήσεις τους για την ιστορία της ζωής και της δημόσιας δράσης του Ιησού, τη συνάντησή του με τον Ιωάννη τον Βαπτιστή (Μάρκ. 1,2-6· Ιωάν. 1,19-23). Αλλά και οι...
«Θεοφάνεια» (+Ι. Μ. Φουντούλη) 6 Ιανουαρίου 2021 Την 6η  Ιανουαρίου εορτάζει η Εκκλησία μας την μεγάλη δεσποτική εορτή των «Θεοφανείων» ή «Επιφανείων» ή «τα άγια Φώτα». Τα προεόρτιά της αρχίζουν την επομένη της πρωτοχρονιάς, την 2α  Ιανουαρίου. Μέσα στην προπαρασκευαστική αυτή περίοδο ευρίσκεται και η «Κυριακή προ των φώτων». Και αυτή εντάσσεται μέσα στην προεόρτιο λειτουργική ετοιμασία. Στα αν...
Θεοφάνεια. Κάθοδος Αγίου Πνεύματος 6 Ιανουαρίου 2021 Η χρονική «στιγμή» της θεοφάνειας Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον... επ’ αυτόν» (Λ...