Ο Άγιος Νεομάρτυς Αθανάσιος

7 Ιανουαρίου 2014

Μαρτύρησε στη Σμύρνη στις 7 Ιανουαρίου 1700

Ο Άγιος καταγόταν από την Αττάλεια της Μ. Ασίας. Στη Σμύρνη όπου ζούσε συναναστρεφόταν με Οθωμανούς, οι οποίοι συνεχώς τον ενοχλούσαν με το να περιγελούν τη χριστιανική πίστη. Μολονότι ο Άγιος ήταν αγράμματος τους απαντούσε με λόγο και σύνεση, με αποτέλεσμα να τους αποστομώνει. Μη μπορώντας να αντιτάξουν λόγο αλλά και επειδή ντρέπονταν για την σαθρότητα των δογμάτων της πίστης τους σκέφθηκαν να τον συκοφαντήσουν. Τον παρατηρούσαν λοιπόν συνεχώς μήπως και βρουν την κατάλληλη ευκαιρία να τον παγιδεύσουν.

Κάποια μέρα δεν ξέρουμε πως και γιατί αναφώνησε ο Αθανάσιος την έκφραση λάϊ λαλά το οποίο στα τούρκικα σημαίνει Δόξα τω Θεώ. Αμέσως τότε τον άρπαξαν, τον πήγαν στο δικαστήριο και εκεί ψευδομαρτύρησαν ότι αποδέχτηκε δημόσια το Ισλάμ. Ο Άγιος τους απάντησε ότι ο λόγος που είπε δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο της πίστης τους, είναι απλά δοξολογία του Θεού και μπορεί να το λέει ο πιστός κάθε θρησκείας. Εκείνοι επέμεναν ότι αρνήθηκε τον Χριστό και έγινε μουσουλμάνος. Ο Άγιος τους έλεγε ότι ψεύδονται και ότι προτιμά μύριους θανάτους παρά να αρνηθεί την πίστη του.

Τον έριξαν στη φυλακή απ’ όπου τον έβγαλαν τρεις φορές και τον πίεζαν με διάφορους τρόπους να αλλαξοπιστήσει. Άλλοτε τον ράβδιζαν με σκληρότητα άλλοτε τον κολάκευαν και του υπόσχονταν πολλές τιμές και απολαύσεις άλλοτε τον φοβέριζαν με μεγαλύτερα και φοβερότερα βασανιστήρια. Ο Άγιος έμενε σταθερός στην πίστη του Χριστού θεωρώντας τα φόβητρα ως παιχνίδια. Τελικά βλέποντας ο δικαστής τη σταθερότητά του διέταξε να τον αποκεφαλίσουν.

Το άγιό του λείψανο έμεινε άταφο τρία μερόνυχτα. Στον τόπο εκείνο μαζεύονταν πολλά σκυλιά, κανένα όμως δεν πλησίασε το τίμιο σώμα. Το απόγευμα της ίδιας μέρας έτυχε να αποκεφαλίσουν δύο Τούρκους καταδίκους και,επειδή δεν είχαν χρόνο να τους θάψουν,τους άφησαν εκεί ως το πρωί. Τη νύχτα τα σκυλιά κατέσχισαν και κατέφαγαν τα σώματα των δύο Τούρκων ενώ δεν άγγιξαν καθόλου τον Άγιο Μάρτυρα. Οι Τούρκοι έδωσαν την εξήγηση πως του χριστιανού το σώμα το σιχάθηκαν ενώ των Τούρκων ήταν γλυκά και νόστιμα και γι’ αυτό τα κατέφαγαν.

Μετά τις τρεις ημέρες, με την άδεια του δικαστή, σήκωσαν τον Άγιο οι Χριστιανοί και τον έθαψαν με κάθε τιμή στην Αγία Παρασκευή.

Σχετικά άρθρα Αφιερώματα
Αλέξανδρος Κοσματόπουλος: Στη Μεταμόρφωση ο Χριστός φανερώνεται σε όλη του τη δόξα παραπέμποντας στην Ανάσταση! 8 Αυγούστου 2020 Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Εγένετο δε μετά τους λόγους τούτους ωσεί ημέραι οκτώ και παραλαβών τον Πέτρον και Ιωάννην και Ιάκωβον ανέβη εις το όρος προσεύξασθαι. και εγένετο εν τω προσεύχεσθαι αυτόν το είδος του προσώπου αυτού έτερον και ο ιματισμός αυτού λευκός εξαστράπτων. και ιδού άνδρες δύο συνελάλουν αυτώ, οίτινες ήσαν Μωυσής και Ηλίας, οί οφ...
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος 5 Αυγούστου 2020 Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος έχει κεντρική θέση στην Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Είναι το γεγονός που αποκαλύπτει την δόξα της Εκκλησίας και των πιστών. Είναι η μαρτυρία της νέας καταστάσεως που εισάγεται με την έλευση του Χριστού στην ιστορία. Κατά την Μεταμόρφωση, ο Χριστός φανερώνει μέσα από την ανθρώπινη φύση Του την άκτιστη δόξα της θεότητός...
Οι αστρονομικές γνώσεις του αγ. Νικοδήμου Αγιορείτη 16 Ιουλίου 2020  Στην ενδιαφέρουσα επιστολή του Αγίου Προς Θωμάν  υπερασπιζόμενος την ησυχία της ασκητικής ζωής γράφει: «…Και αυτοί δε οι έξω φιλόσοφοι τω φωτί του φυσικού λόγου επόμενοι, εγνώρισαν την της ησυχίας ωφέλειαν,  ο Πυθαγόρας εν τω όρει της Ίδης ησυχάζων, την πολυθρύλλητον εκείνην παρά τοις μαθηματικοίς εύρηκε πρότασιν…». Υπονοεί προφανώς το πυθαγόρειο ...
Ο Άγιος Νικόδημος έναντι της κριτικής του Βουλησμά 15 Ιουλίου 2020 Ο Νικόδημος αρχικά υποστήριζε τη θέση ότι η Εκκλησία, συστοιχούσα στην αρχή της Οικονομίας, αποδεχόταν τους αιρετικούς χωρίς αναβαπτισμό και τους αιρετικούς κληρικούς χωρίς επανάληψη της χειροτονίας. Η παραπάνω θέση του Νικοδήμου κατακρίθηκε με έντονο τρόπο από τον Βουλησμά, ενώ προκάλεσε τον πατριάρχη Νεόφυτο να θέσει στον Νικόδημο τον αμετακίν...
Επιστημονικό ήθος και γνώσεις του αγ. Νικοδήμου Αγιορείτη 15 Ιουλίου 2020 Χαρακτηριστικό είναι το επιστημονικό ήθος που επιδεικνύει ο Άγιος. Αναφέρει τις πηγές του, καθώς και την οποιαδήποτε συνεισφορά άλλων προσώπων, στα έργα του υποτιμώντας ή αποσιωπώντας την δική του συνεισφορά! Στο έργο του Νέον Μαρτυρολόγιον, αναφέρει ποίος «εστάθη», ο συγγραφεύς για κάθε μάρτυρα, ενώ όπου αυτός αποσιωπάται, όπως αναφέρει στον πρόλο...