Διαδίκτυο & σχολείο: Η ιστοεξερεύνηση ως μέσο ενίσχυσης της Φιλαναγνωσίας (B’)

20 Φεβρουαρίου 2014

filanagnosia_UP_02

Τα τελευταία χρόνια με τη ραγδαία εξάπλωση του διαδικτύου και τη σύνδεση σχεδόν όλων των σχολικών μονάδων σε αυτό η ιστοεξερεύνηση τείνει να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της μαθησιακής διαδικασίας. Συνεχίζουμε το αφιέρωμά μας στο διαδίκτυο με την παρουσίαση συγκεκριμένης ιστοσελίδας και του προτεινόμενου τρόπου δουλειάς, προς τους μαθητές.

Η ΙΣΤΟΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ

Η συγκεκριμένη ιστοεξερεύνηση http://users.sch.gr/gbasm/Webquest_Filanagnosia/index.htm απευθύνεται σε μαθητές Δ΄, Ε΄και ΣΤ΄τάξης και αφορά το λογοτεχνικό βιβλίο «Στο μισό του ουρανού», της Έλενας Αρτζανίδου. Περιλαμβάνει τις σελίδες:

  • Εισαγωγή, όπου δίνεται ο τίτλος της αποστολής και προκαλείται το ενδιαφέρον για τη διερεύνηση του θέματος.
  • ·Εργασία, όπου ενημερώνονται οι μαθητές για τα θέματα με τα οποία θα ασχοληθούν και γίνεται η ανάθεση ρόλων.
  • ·Διαδικασία, όπου αναφέρονται οι αναλυτικές εργασίες της κάθε ομάδας και οι πηγές στις οποίες πρέπει να ανατρέξουν.
  • ·Αξιολόγηση, όπου υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία οι μαθητές θα αξιολογήσουν τη δουλειά τους.
  • ·Συμπέρασμα, όπου υπάρχουν μεταγνωστικές ερωτήσεις ώστε οι μαθητές να αναστοχαστούν.
  • ·Πηγές, όπου εμφανίζονται όλες οι ιστοσελίδες που χρησιμοποιήθηκαν.
  • Πρακτικά Συνεδρίου www.e-diktyo.eu «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» 3
  • Σελίδα εκπαιδευτικού, όπου υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες για τον εκπαιδευτικό που θα θελήσει να εφαρμόσει την ιστοεξερεύνηση.
filanagnosia_01_UP

Σχήμα 1: Η αρχική σελίδα της ιστοεξερεύνησης

Ειδικότερα, οι ρόλοι και οι εργασίες των ομάδων έχουν ως εξής:

1η ομάδα-Γλωσσολόγοι: Η ομάδα αυτή, καθώς διαβάζει το βιβλίο σημειώνει λέξεις που χρειάζονται ερμηνεία-εξήγηση και συντάσσει ένα μικρό ερμηνευτικό λεξικό. Επίσης σημειώνει λέξεις-φράσεις της τοπικής διαλέκτου των ηρώων και προσπαθεί να συντάξει έναν πίνακα με τις ερμηνείες τους στην κοινή νεοελληνική γλώσσα.

2η ομάδα-Λογοτέχνες: Η ομάδα αυτή παίρνει το ρόλο του συγγραφέα η οποία έχει να υποθέσει πριν την ανάγνωση του βιβλίου και να εξηγήσει γιατί η συγγραφέας του βιβλίου διάλεξε το συγκεκριμένο τίτλο. Τελειώνοντας την ανάγνωση του βιβλίου μπορεί να διαπιστώσει αν υπέθεσε σωστά καθώς επίσης και να δώσει κι άλλους τίτλους για το βιβλίο. Επίσης η ομάδα αυτή ασχολείται με την καταγραφή των ηρώων του βιβλίου και μέσα από την καταγραφή αυτή συζητά θέματα που αφορούν την προσφυγιά και το ρατσισμό. Η καταγραφή των ηρώων προτείνεται να γίνει με μορφή εννοιολογικού χάρτη.

3η ομάδα-Παραμυθάδες: Η ομάδα αυτή αναζητά σε ιστοσελίδες αλλά και ανατρέχει σε διηγήσεις ανθρώπων (παππούδες-γιαγιάδες) ώστε να γράψει ένα δικό της αγαπημένο παραμύθι(υπαρκτό ή φανταστικό). Η εργασία αυτή θα μπορούσε να πάρει και τη μορφή συνεργατικού κειμένου όπου θα ήταν δυνατό να δημιουργηθεί μέσα από ένα wiki.

4η ομάδα-περιηγητές: Η ομάδα αυτή αναζητά σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες εικόνες και στοιχεία για τις πατρίδες των ηρώων (Σύμη, Μαρμαρά) και τις παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης σε μορφή powerpoint. Επίσης παίρνοντας αφορμή από τους παραπάνω τόπους των ηρώων, αναζητά εικόνες και στοιχεία για τον τόπο του κάθε μέλους της ομάδας ώστε να παρουσιαστούν στην τάξη. Συνεπώς ανάλογα με τον τόπο που θα εφαρμοστεί η ιστοεξερεύνηση καθώς και με τη διαφορετική σύνθεση των μελών αυτής της ομάδας θα προκύψουν διαφορετικές παρουσιάσεις.

5η ομάδα-Ζωγράφοι: Η ομάδα αυτή, αφού διαβάσει το βιβλίο εκφράζεται ελεύθερα μέσα από σκίτσα και ζωγραφιές στο χαρτί ή στον υπολογιστή και διακοσμεί την τάξη της ή τους διαδρόμους του σχολείου.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να διαβαστεί ένα βιβλίο. Η ανάγνωση του βιβλίου θα μπορούσε να γίνει ομαδικά. Δηλαδή κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει να διαβάσει το δικό του κομμάτι και μετά να το παρουσιάσει-καταθέσει στα υπόλοιπα μέλη ώστε να διεκπεραιωθεί και η αποστολή της ιστοεξερεύνησης. Η συγκεκριμένη ιστοεξερεύνηση φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα επιπλέον κίνητρο ώστε οι μαθητές να αγαπήσουν το λογοτεχνικό διάβασμα και να καλλιεργηθεί η φιλαναγνωσία τους. Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να τροποποιήσει την ιστοεξερεύνηση ανάλογα με τις προτιμήσεις των μαθητών και με το βιβλίο που θα διαλέξουν για να διαβάσουν. Ας μην ξεχνάμε ότι σκοπός δεν είναι απλά και μόνο η ανάγνωση αλλά και η αισθητική απόλαυση που θα προέλθει από την ανάγνωση του κάθε λογοτεχνικού βιβλίου.

www.epyna.eu Πρακτικά Συνεδρίου4 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ

ΑΝΑΦΟΡΕΣ

  • Βοσνιάδου, Σ. (2001). Πώς μαθαίνουν οι μαθητές, Διεθνής Ακαδημία της Εκπαίδευσης, Διεθνές γραφείο εκπαίδευσης της UNESCO.
  • http://www.ibe.unesco.org/International/Publications/EducationalPractices/Educati
  • onalPracticesSeriesPdf/prac07gr.pdf
  • Κουλαΐδης, Β. (2007). Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης. Αθήνα: Ο.ΕΠ.ΕΚ
  • Ματσαγγούρας, Ηλ. (2001). Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η Κριτκή Σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Εκδόσεις Gutenberg.
  • Ράπτης, Αρ. & Ράπτη, Αθ. (2007). Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας, Τόμος Α, Αθήνα, σσ. 64
  • Χαλκίδης, Α., Μανδρίκας, Α., Τζήκου, Ζ., Ευθυβούλου, Χ., Νομικού., Χ., (2009). Σχεδιάζοντας ιστοεξερευνήσεις για τη διδασκαλία θεμάτων από τις Περιβαλλοντικές Επιστήμες. Τρία παραδείγματα, 1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία».
  • Dodge, B. (1995). WebQuests: a technique for Internet-based learning. Distance Educator, 1, 2: 10-13.
  • Dodge, B. (2001). FOCUS: Five Rules for Writing a Great WebQuest. Learning & Leading with Technology, 28(8), 6-9.58
  • Hammond, N. and Allison, L. (1989). Extending hypertext for learning: An investigation of access and guidance tools, In: A. Sutcliffe and L.Macaulay (eds.) People and Computers V, Cambridge University Press, 293-304.
  • Jonassen, D. (1991). Evaluating constructivistic learning, Educational Technology, 9.
  • Romiszowski, A.J. (1990). The hypertext/hypermedia solution-But what exactly is the
  • problem? In: D. H. Jonassen, and H. Mandl (eds) Designing hypermedia for learning, Nato ASI SeriesF Vol. 67, Berlin: Springer Verlag.
  • http :// www . patakis . gr / ViewShopArticle . aspx ? ArticleId =2209 , προσπελάστηκε στις 23/1/2013
  • Πρακτικά Συνεδρίου www.e-diktyo.eu