«Φουσκωτό» παιδικό κάθισμα ασφαλείας για το αυτοκίνητο

22 Απριλίου 2014

VOLVO_main_UP

Η ασφάλεια των παιδιών συνδυάζεται με την ευκολία μεταφοράς και τοποθέτησης σε διαφορετικά οχήματα στην περίπτωση του πειραματικού καθίσματος που παρουσίασε πρόσφατα η γνωστή σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo.  Η παρουσίαση συμπίπτει με τον εορτασμό των 50 χρόνων έρευνας της εταιρίας για την ασφάλεια των παιδιών στο αυτοκίνητο.

Τα παιδικά καθίσματα ασφαλείας είναι γενικώς ογκώδη, μετακινούνται δύσκολα και συχνά απαιτούν εξοικείωση για να στηριχθούν σωστά. Ενώ αν χρειαστεί το παιδί να μεταφερθεί με διαφορετικό από το συνηθισμένο αυτοκίνητο, η ασφαλής μεταφορά του προϋποθέτει επιπλέον κόπο και χρόνο. Για να απαντήσει σε αυτό το πρόβλημα, η Volvo εξέλιξε ένα κάθισμα το οποίο χάρη σε μία ενσωματωμένη αντλία αέρα μπορεί να φουσκώνει σε μόλις 40 δευτερόλεπτα αλλά και να ξεφουσκώνει πολύ εύκολα εφόσον το επιθυμεί ο χρήστης, ώστε να μεταφερθεί ή να τοποθετηθεί σε άλλο όχημα.

Το φουσκωτό παιδικό κάθισμα ασφαλείας είναι ιδιαίτερα ελαφρύ συγκρινόμενο με τα συμβατικά καθίσματα, καθώς ζυγίζει μόλις 5 κιλά, το μισό περίπου από το συνηθισμένο. Εκτός από την ενσωματωμένη αντλία αέρα διαθέτει και μηχανισμό Bluetooth που το καθιστά μόνιμα συνδεμένο στο διαδίκτυο, κάτι που προσφέρει τη δυνατότητα χειρισμού του από απόσταση.

VOLVO_INFLATABLE CHILD SEAT CONCEPT_B copy

Όταν ξεφουσκώσει πλήρως και διπλωθεί, μπορεί να αποθηκευτεί σε μία κομψή τσάντα, καθιστώντας το εύκολο στη μεταφορά του. Μπορεί κανείς δηλαδή να το πάρει μαζί του σε ένα ταξίδι με αεροπλάνο (χαρακτηριστική η ανάγκη μεταφοράς του παιδικού καθίσματος με τις υπόλοιπες αποσκευές) ή όταν μεταφέρει το παιδί με ένα ταξί.

Το φουσκωτό παιδικό κάθισμα της Volvo, ακόμα σε μορφή πρωτότυπου, είναι φτιαγμένο από ένα ιδιαίτερα ανθεκτικό ύφασμα με ειδικές ραφές, που αντέχει σε πολύ υψηλές εσωτερικές πιέσεις, ιδανικό για να φουσκώνει και να ξεφουσκώνει πολλές φορές. Το συγκεκριμένο υλικό έχει γίνει ευρέως γνωστό από τη χρήση του στη ναυτική βιομηχανία και την κατασκευή φουσκωτών σωσιβίων. Μάλιστα, ως υλικό είχε χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά από το στρατό, για την κατασκευή φουσκωτών αεροπλάνων.

Το φουσκωτό παιδικό κάθισμα έχει τοποθέτηση αντίθετη προς την κίνηση του αυτοκινήτου, δηλαδή το παιδί βλέπει προς τα πίσω. Αν και η συγκεκριμένη διάταξη δεν είναι τόσο δημοφιλής στη χώρα μας – παρά μόνο για βρέφη – και αντίστοιχα τα παιδικά καθίσματα ασφαλείας αυτού του τύπου δεν έχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, εντούτοις θεωρείται από τη Volvo η πλέον ασφαλής. Ιατρικές έρευνες έχουν αποδείξει το προφανές, ότι ο αυχένας των μικρών παιδιών που ακόμα βρίσκονται στην ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος και σε περίπτωση εμπρόσθιας σύγκρουσης – οι πιο συνηθισμένες – η πλάτη του καθίσματος προσφέρει την απαιτούμενη υποστήριξη στον παιδικό αυχένα.

Σε σχετικές δηλώσεις της, η Λώρενς Έιμπελ (Lawrence Abele), Διευθύντρια Σχεδιασμού στο Κέντρο Μετρήσεων και Πρωτοτύπων της Volvo στο Λος Άντζελες, τονίζει ότι «η ιδανική θέση για όλους τους επιβάτες θα ήταν να ταξιδεύουν κοιτώντας προς τα πίσω, αντίθετα δηλαδή από τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου. Και αν αυτό πρακτικά είναι αδύνατο για τους ενήλικες, για τα μικρά παιδιά είναι επιβεβλημένο και οι γονείς θα έπρεπε να το τηρούν ευλαβικά και να φροντίζουν για τη συγκεκριμένη στάση των παιδιών τους στο αυτοκίνητο για όσο το δυνατό μεγαλύτερο διάστημα!»

Και προσθέτει: «Τα μικρά παιδιά δεν είναι και δεν πρέπει να θεωρούνται μικρογραφίες ενηλίκων όταν μιλάμε για ασφάλεια στο αυτοκίνητο. Έχουν ιδιαίτερες ευαισθησίες, που έχουν να κάνουν με την ανάπτυξή τους και τα φορτία που μπορεί να αντέξει ο σκελετός τους. Μέχρι την ηλικία των τριών ή και τεσσάρων ετών πρέπει να ταξιδεύουν σε παιδικά καθίσματα που κοιτούν προς τα πίσω, μετά να περνούν στα κλασσικά παιδικά καθίσματα ασφαλείας ενώ τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά να χρησιμοποιούν το ειδικό υπερυψωμένο κάθισμα έτσι ώστε η ζώνη ασφαλείας να υποστηρίζει σωστά το σώμα στο χώρο της οσφυϊκής χώρας.»

Χρονολόγιο της εξέλιξης των παιδικών καθισμάτων:

1964 –  Πρώτο στον κόσμο πρωτότυπο παιδικού καθίσματος

VOLVO_CHILD SEAT SAFETY HISTORY_1 copy

Εμπνευσμένος από τον τρόπο που ταξιδεύουν οι αστροναύτες, κοιτώντας αντίθετα στη φορά κίνησης, ο γιατρός Μπέρτιλ Άλνταμ (Bertil Aldman), μετέπειτα καθηγητής οδικής ασφάλειας στο Πανεπιστήμιο Τσάλμερς του Γκέτεμποργκ, παρουσιάζει το ένα πρωτότυπο παιδικού καθίσματος ασφαλείας. Η Volvo ήταν στενά συνδεδεμένη με την εξέλιξη του πρωτότυπου, το οποίο δοκιμάστηκε σε ένα Volvo PV544.

1967 –  Αναστρέψιμο κάθισμα συνοδηγού με επένδυση και ζώνη για παιδιά

VOLVO_CHILD SEAT SAFETY HISTORY_2 copy

Το πρώτο παιδικό κάθισμα ασφαλείας που διατέθηκε προς πώληση, δημιουργήθηκε με την αναστροφή του καθίσματος του συνοδηγού. Η προσθήκη μιας μαλακής επένδυσης για την πλάτη και ενός σετ από ιμάντες, έκανε δυνατή την ασφαλή τοποθέτηση του παιδιού στο κάθισμα, με το παιδί να κοιτάει αντίθετα με τη φορά κίνησης. Η συγκεκριμένη λύση ήταν διαθέσιμη προς αγορά, ως αξεσουάρ για το Volvo Amazon, που μόλις είχε λανσαριστεί εκείνη τη χρονιά.

1972 –  Πρώτο αυτόνομο παιδικό κάθισμα ασφαλείας της Volvo με φορά προς τα πίσω

VOLVO_CHILD SEAT SAFETY HISTORY_3 copy

Τα παιδικά καθίσματα ασφαλείας που κοιτούν προς τα πίσω, αντίθετα δηλαδή προς τη φορά κίνησης, υποστηρίζουν αποτελεσματικότερα τον παιδικό αυχένα και μοιράζουν τη δύναμη της πρόσκρουσης σε μεγαλύτερη επιφάνεια, άρα ελαττώνοντας τις όποιες επιπτώσεις.

1976 –  Υπερυψωμένο κάθισμα για παιδιά

Από την ηλικία των τριών ή τεσσάρων ετών τα παιδιά μπορούν να ταξιδεύουν κοιτώντας εμπρός. Η Volvo συστήνει τα πιο μεγάλα παιδιά, μέχρι την ηλικία των 10 ετών ή για όσο διάστημα το ύψος τους δεν υπερβαίνει τα 140 εκ., να χρησιμοποιούν το ειδικό υπερυψωμένο κάθισμα μαζί με τη ζώνη ασφαλείας.

1990 –  Πρώτο στον κόσμο ενσωματωμένο παιδικό υπερυψωμένο κάθισμα

VOLVO_CHILD SEAT SAFETY HISTORY_4 copy

Ουσιαστικά τη χρονιά αυτή η Volvo παρουσίασε το πρώτο ενσωματωμένο (στο πίσω κάθισμα) παιδικό υπερυψωμένο κάθισμα για τη μεσαία πίσω θέση, που παρουσιάστηκε στο Volvo 960. Το κάθισμα αυτό μπορούσε να αναπτύσσεται και να διπλώνει στην αρχική του θέση κατά βούληση. Το 1995 ακολούθησαν τα αντίστοιχα ενσωματωμένα παιδικά υπερυψωμένα καθίσματα για τις δύο εξωτερικές πίσω θέσεις, στο Volvo S40.

1999 –  Το πρώτο στον κόσμο παιδικό κάθισμα ασφαλείας που κοιτάει προς τα πίσω, για το σύστημα ISOFIX

Το ISOFIX είναι ένα τυποποιημένο ενσωματωμένο στο αυτοκίνητο σύστημα, για προσάρτηση παιδικού καθίσματος ασφαλείας. Η Volvo παρουσίασε το πρώτο στον κόσμο παιδικό κάθισμα ασφαλείας που κοιτάει προς τα πίσω, ειδικά για το ISOFIX. Ουσιαστικά επρόκειτο για δύο καθίσματα σε ένα! Και τα δύο – ένα για βρέφη και ένα για μικρά παιδιά έως την ηλικία των τεσσάρων ετών – συνδέονταν στο ίδιο πλαίσιο ISOFIX.

2007 –  Το πρώτο στον κόσμο ενσωματωμένο υπερυψωμένο κάθισμα ασφαλείας δύο σταδίων

VOLVO_CHILD SEAT SAFETY HISTORY_5 copy

Παρουσιάστηκε στο Volvo V70. Η ανάπτυξη του καθίσματος σε δύο στάδια, άρα σε δύο διαφορετικά ύψη, εξασφάλιζε καλύτερη εφαρμογή της ζώνης ασφαλείας ανεξάρτητα από το μέγεθος του παιδιού. Παράλληλα, η Volvo παρουσίασε και περιοριστές φορτίου στις ζώνες ασφαλείας, που προσαρμόζονταν στο σωματότυπο κάθε παιδιού, λαμβάνοντας υπ’ όψιν το βάρος του.

2014 –  Πρωτότυπο φουσκωτού παιδικού καθίσματος ασφαλείας

Η τελευταία καινοτομία της Volvo, ακόμα σε στάδιο εξέλιξης, προσφέρει μεγάλη πρακτικότητα χωρίς συμβιβασμό στην παρεχόμενη ασφάλεια.