Η πέμπτη σφραγίδα της Αποκάλυψης του Ελ Γκρέκο

25 Ιουλίου 2014

rouska1

Η Πέμπτη σφραγίδα της Αποκάλυψης (1608-1614) είναι έργο εξπρεσιονιστικό[1]. Αριστερά προβάλλει ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ως μια μορφή μεταφυσική. Στο κέντρο του πίνακα υπάρχουν δύο γυναικείες μορφές οι οποίες πλαισιώνονται από πέντε ανδρικές φιγούρες. Το έργο αυτό μαζί με το Λαοκόων (Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον) αποτελούν εξαιρέσεις στα έργα του Γκρέκο αφού είναι τα μόνα από τα έργα του που διαθέτουν το στοιχείο του γυμνού. Τα σώματα σε αυτή τη σύνθεση απεικονίζονται λευκά χωρίς να τονίζονται ιδιαίτερα τα ανθρώπινα μέλη.

Ακόμη διακρίνεται το στοιχείο της αιδούς στις δύο γυναίκες οι οποίες προσπαθούν να καλύψουν τη γύμνια τους, πράγμα που μαρτυρεί την αντίληψη του καλλιτέχνη για τη γυναικεία συνείδηση. Το εντυπωσιακό μήνυμα που περνάει μέσα από αυτόν τον πίνακα ο Γκρέκο είναι αυτό της εναντίωσης στο ρατσισμό και της κατάφασης της ισότητας όχι μόνο μεταξύ ανδρών-γυναικών αλλά και μεταξύ των φυλών (βλ. την ανδρική μελαμψή φιγούρα). Η ισότητα είναι δικαίωμα πλέον στην ουράνια βασιλεία[2].



[1] Rosa Giorgi, El Greco, επιμ. Κατερίνα Πρεβόλη, Ημερησία, 2006, σ. 126-127.

[2] Α. Χ. Μπιτσάνη, Οι γυναίκες του Γκρέκο-Πάθος, κάλλος, αρετή στο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2004 , σ. 329-330.