Θεραπεύοντας – Ορθόδοξη Θεολογία και Ψυχοθεραπεία: συγκλίσεις και αποκλίσεις

14 Απριλίου 2015

 therapevontas_EPΟ τόμος αυτός είναι ο πρώτος στα ελληνικά στη σειρά δημοσιεύσεως κειμένων ενός διεθνούς διάλογου μεταξύ Ορθόδοξης Θεολογίας και Ψυχολογίας. Περιλαμβάνει επιλεγμένα κείμενα που παρουσιάσθηκαν στο 2ο Διεθνές  Συνέδριο Ορθόδοξων Χριστιανών Ψυχοθεραπευτών, το οποίο έλαβε χώρα στις 1-5 Οκτωβριου 2003 στο συνεδριακό κέντρο Αλιάρτου Βοιωτίας, με οργανωτικό φορέα την Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας, και θέμα «Ορθόδοξη Θεολογία και Ψυχοθεραπεία: Συγκλίσεις και Αποκλίσεις».

Θεραπεύοντας. Ορθόδοξη Θεολογία και Ψυχοθεραπεία: συγκλίσεις και αποκλίσεις.

Πρακτικά 2ου διεθνούς συνεδρίου Ορθοδόξων Ψυχοθεραπευτών, 2003

Εκδόσεις Αρμός, 2012

Επιμελητές:                    Θερμός, Βασίλειος / Κυριαζής, Δημήτρης

ISBN:                               960-527-723-9

ISBN13:                           978-960-527-723-9

Εκδότης:                         Αρμός

Χρονολ. Έκδοσης:           Σεπτέμβριος 2012

Σελίδες:                          334

Εξώφυλλο:                      Μαλακό εξώφυλλο

Διαθεσιμότητα:              Κυκλοφορεί

Από την Εισαγωγή:

Η βασική σκέψη και ο σκοπός  που μας οδήγησε στην επιλογή του θέματος του Συνεδρίου του 2003, ήταν να μελετηθούν σε βάθος οι δυνατότητες της ψυχοθεραπείας, αφ’ ενός να εμπνέεται, στη θεωρία και στην πράξη, από γνώσεις και εμπειρίες που έρχονται από τον πλούτο της Ορθόδοξης Χριστιανικής Θεολογίας και Παράδοσης, και αφ’ ετέρου να αξιοποιεί γνώσεις από την εξέλιξη της επιστήμης  της σύγχρονης Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας (θεωρία και τεχνική). Στόχος αυτής της προσπάθειας ήταν να μελετηθεί, επίσης, η επιστημονική ταυτότητα του ψυχοθεραπευτή που εμπνέεται και αξιοποιεί την Ορθόδοξη Θεολογία παράλληλα με την επιστημονική θεωρία και τεχνική προς όφελος του πάσχοντος ασθενούς, χωρίς να δημιουργείται σύγχυση μεταξύ των σωτηριολογικών στόχων της ποιμαντικής διακονίας και των ψυχοθεραπευτικών στόχων της ψυχολογικής-ψυχιατρικής  παρέμβασης.

Από το Επίμετρο:

Αυτός ο τόμος επιχειρεί, πάρα τις όποιες διαφορές απόψεων μεταξύ των συγγραφέων, άλλες μείζονες και άλλες ελάσσονες, να συνεισφέρει στο διάλογο και να στηρίξει την κίνηση των «Ορθόδοξων Θεραπευτών» στη ελληνική και διεθνή σκηνή. Απευθύνεται ακόμη και στους μη θρησκεύοντες θεραπευτές και τους προσκαλεί στον διάλογο. Ιδιαιτέρως στοχεύει στην εξάλειψη κάθε φοβίας, που αφθονούν και στις δύο πλευρές του διαλόγου.

Προφανώς το θέμα δεν εξαντλείται εδώ και δεν βρισκόμαστε πάρα στην αρχική φάση αυτής της προσπάθειας. Η πρωτοβουλία για την οργάνωση αυτού του συνεδρίου υπηρετεί αυτό τον σκοπό της εξοικείωσης, αφ’ ενός των ποιμένων με τους προβληματισμούς και τις κατακτήσεις της ψυχολογικής επιστήμης και αφ’ ετέρου των ψυχοθεραπευτών που εργάζονται στο πλαίσιο της ψυχιατρικής, της ψυχολογίας και κοινωνικής εργασίας, ανεξάρτητα από την θέση τους έναντι της θρησκείας και του Χριστιανισμού, με τον πλούτο και την αλήθεια της Ορθόδοξης Θεολογίας και της σοφίας των πατέρων της Εκκλησίας.

Εκτιμούμε ότι μια νέα και μείζων επιστημολογική συνάντηση ανάμεσα στις επιστήμες του ανθρώπου και τη θεολογία, βρίσκεται υπό εκκόλαψη. Αναζητείται μια αναδιαμόρφωση ενός νέου ανθρωπολογικού παραδείγματος, ιστορικό βήμα ανάλογο με αυτό  που έλαβε χώρα κατά την πρώτη Βυζαντινή Περίοδο από τους Πατέρες της Εκκλησίας, με συνομιλητές την θεολογία και την θύραθεν ελληνική Φιλοσοφία. Τότε αξιοποιήθηκε η πλατωνική ψυχολογία που πολλά της σημεία σήμερα θεωρούνται ξεπερασμένα ενώ πολλά αλλά ισχύουν. Έτσι μπορεί να αξιοποιηθούν και τα σύγχρονα ψυχολογικά μοντέλα που είναι πληρεστέρα και προσφέρονται για νέες ανθρωπολογικές συνθέσεις. Σ’ αυτό, εκτιμούμε ότι μπορεί να βοηθήσει η αξιοποίηση των επιστήμων του άνθρωπου. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους, πιστεύουμε, που δικαιώνει τον επίσκοπο Κάλλιστο Ware όταν γραφει ότι ο 21ος Αιώνας για την Θεολογία θα είναι ο αιώνας της ανθρωπολογίας.

Περιεχόμενα:
Χαιρετισμός Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου
Ι- ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
-π. Stephen Plumlee, Ορθόδοξη ψυχοθεραπεία – Ορθόδοξος ψυχοθεραπευτής: αντιτιθέμενες απόψεις
-π. Αδαμάντιος Αυγουστίδης, Θεολογία και Ψυχολογία: συγκλίσεις και αποκλίσεις
-π. Βασίλειος Θερμός, Δύο πολιτισμικοί κίνδυνοι για την ψυχοθεραπεία
ΙΙ- ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΤΙΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ
-Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, Η Ορθόδοξη Νηπτική Θεολογία της Εκκλησίας ως μέθοδος θεραπείας
JeanClaude Larchet, Η Φροϋδική Ανθρωπολογία και η Χριστιανική Ανθρωπολογία ως θεμέλια της ψυχοθεραπείας: Συγκλίσεις και αποκλίσεις
-π. Νικόλαος Λουδοβίκος, Ψυχανάλυση και Εσχατολογία: Θεολογική Ερμηνευτική και ψυχολογία του βάθους
Petar Jevremovic, Σύγχρονη Ψυχανάλυση και κληρονομιά των Πατέρων
ΙΙΙ- ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΑΝΙΧΝΕΥΣΕΙΣ
-π. Σταύρος Κοφινάς, Οι δυσκολίες στην αντιμετώπιση της ενοχής κατά την ψυχοθεραπεία και κατά την ποιμαντική φροντίδα
-Κωνσταντίνος Εμμανουηλίδης, Η κατάθλιψη και ο θρησκεύων ασθενής: ψυχαναλυτική κατανόηση
-Δημήτρης Κυριαζής, Η αξιοποίηση της Ορθόδοξης Χριστιανικής Θεολογίας και της Ψυχανάλυσης στην κλινική πράξη: ανιχνεύσεις στον «Δυνητικό χώρο»
– Αθανάσιος Καρκανιάς, Ομαδική ψυχοθεραπεία γυναικών με καρκίνο μαστού
IV– ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΑΡΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
-Πανωραία Κουφογιάννη, Ομαδική ψυχοθεραπεία γυναικών με καρκίνο μαστού: μια απόπειρα θεολογικής κατανόησης
-Ελένη Καραγιάννη, Η πίστη στον Θεό ως δυνατότητα η ως εμπλοκή στη συζυγική σχέση
-Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, Σεξουαλικότητα, διαφορά των φύλων και πνευματική ζωή
-Δημήτρης Καραγιάννης, Υπαρξιακές συνιστώσες στη θεραπευτική διεργασία
ΕΠΙΜΕΤΡΟ