Εικόνες της κατοχής και της απελευθέρωσης

11 Οκτωβρίου 2015

Με αφορμή τον εορτασμό της 71ης επετείου απελευθέρωσης της Αθήνας από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής, μια σειρά από εκδηλώσεις θα γίνουν σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας καθ’ όλη τη διάρκεια του μηνός Οκτωβρίου, με τίτλο «12 Οκτωβρίου 1944 – Η Αθήνα ελεύθερη». Οι εκδηλώσεις αυτές περιλαμβάνουν, εκθέσεις φωτογραφικού και αρχειακού υλικού, συναυλίες, ιστορικούς περιπάτους, δημόσιες συζητήσεις με ειδικούς επιστήμονες και ομάδες προφορικής ιστορίας, προβολή ταινιών και ντοκιμαντέρ, καθώς κι άλλες δράσεις.

Eortasmoi

Οι εορταστικές εκδηλώσεις συνδιοργανώνονται από την Περιφέρεια Αττικής, τον Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, την ΕΡΤ, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού του Κυβερνητικού Έργου και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με τη συμμετοχή του Μουσείου Μπενάκη, της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας, του Πολεμικού Μουσείου, του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου–Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, της Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλίου, του Φόρουμ Κοινωνικής Ιστορίας και Ομάδων Προφορικής Ιστορίας. Οι εκδηλώσεις τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136), συμμετέχει στον εορτασμό της απελευθέρωσης της Αθήνας, με το θεματικό κινηματογραφικό αφιέρωμα «Εικόνες της Κατοχής και της Απελευθέρωσης», που διοργανώνεται στους χώρους της, με ελεύθερη είσοδο, από τις 15 έως τις 21 Οκτωβρίου.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν συνολικά εννέα ταινίες μυθοπλασίας, της χρονικής περιόδου 1946-1970 και οκτώ ντοκιμαντέρ, από την Ταινιοθήκη Τηλεόρασης του Αρχείου της ΕΡΤ, που εστιάζουν στις χρονικές περιόδους της Κατοχής και της Απελευθέρωσης με επίκεντρο την Αθήνα κι όχι μόνο. Οι συγκεκριμένες ιστορικές περίοδοι, ανέκαθεν αποτέλεσαν πρόκληση για τους Έλληνες σκηνοθέτες. Το αφιέρωμα αυτό, προσπαθεί να συνθέσει τις διαφορετικές τους ματιές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι θα προβληθεί αρχειακό υλικό της περιόδου, τα πρώτα Επίκαιρα του Φίνου με τίτλο «Εικόνες από την Ελλάδα Νο 1» του 1944, που παρουσίασε πρώτη φορά ο Ροβήρος Μανθούλης, στη σειρά ντοκιμαντέρ «Βίοι Παράλληλοι του Εμφυλίου».

Επίσης τα πλάνα, που τράβηξε με κίνδυνο της ζωής του μέσα στην κατεχόμενη Αθήνα, ο Άγγελος Παπαναστασίου με σκηνές από την έλευση των γερμανικών στρατευμάτων, έως τον λιμό και από τις μεγάλες διαδηλώσεις, έως την ταφή εκτελεσμένων πατριωτών, υπό το γενικό τίτλο «Από την τραγωδία της σκλαβωμένης Ελλάδος 1941-44». Τα βωβά πλάνα του Παπαναστασίου, θα πλαισιώσει με την αφήγησή του ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης.

Θα παρουσιαστούν επίσης δύο νέα ντοκιμαντέρ, η τελευταία παραγωγή της ΕΡΤ «Σημαίες οι φοβερές της λευτεριά»ς (2015) του Τάκη Σακελλαρίου, που δημιουργήθηκε με αφορμή τον φετινό εορτασμό και σε πρώτη προβολή «Το στάρι» (2015), της Ομάδας Ηιστορισταί, μια ταινία για την πείνα, τον επισιτισμό και την αποστολή διεθνούς βοήθειας στην Ελλάδα της Κατοχής.

Τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ θα προλογίσουν οι σκηνοθέτες τους, αλλά και εκλεκτοί προσκεκλημένοι από τον ακαδημαϊκό και κινηματογραφικό χώρο. Το κινηματογραφικό αφιέρωμα διοργανώνεται σε συνεργασία με το Αρχείο της ΕΡΤ, το Πολεμικό Μουσείο καθώς και τις εταιρείες Finos Film, Παπανδρέου ΑΕ και Alatas Films.

Τις προβολές θα πλαισιώσουν επίσης δύο συζητήσεις στρογγυλής τραπέζας:

Την Κυριακή 18 Οκτωβρίου, στις 20.15μ.μ. θα συζητήσουν με θέμα «Εικόνες της κατοχής και της απελευθέρωσης στον ελληνικό κινηματογράφο», οι : Γιώργος Ανδρίτσος, ιστορικός, Μαρία Κομνηνού, Αν. Καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Γεν. Γραμ. ΔΣ Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, κριτικός κινηματογράφου, Μάνος Ζαχαρίας, κινηματογραφιστής. Συντονίζει ο κριτικός κινηματογράφου στην εφημερίδα «Τα Νέα», Άκης Καπράνος.

Το Σάββατο 19 Οκτωβρίου, στις 19.00μ.μ., θα συζητήσουν με

αφορμή την πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ «Το στάρι», οι συντελεστές και οι ιστορικοί που συμμετέχουν στην ταινία. Συντονίζει ο δημοσιογράφος της εφημερίδας «Η Αυγή», Σπύρος Κακουριώτης.

Σε ό,τι αφορά στην υπόθεση των ταινιών:

  • Ο ιστορικός-κριτικός κινηματογράφου Ιάσων Τριανταφυλλίδης, θα προλογίσει τις δύο πρώτες χρονολογικά ταινίες του αφιερώματος, που αποτελούν και τις πρώτες ερμηνείες της Έλλης Λαμπέτη στη μεγάλη οθόνη, με τους «Αδούλωτους σκλάβους» (1946) του Βίωνα Παπαμιχάλη να αποτελούν το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, αλλά και το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Μάνου Χατζιδάκι. Στην Αθήνα, παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μια παρέα νέων σχεδιάζει να ανεβάσει το «Όνειρο θερινής νυκτός» του Σαίξπηρ. Η έκρηξη όμως του πολέμου ανατρέπει τα πάντα. Την ταινία, η οποία αποτελεί και την πρώτη ελληνική ταινία με θέμα την αντίσταση, ξεκίνησε να σκηνοθετεί ο Μάριος Πλωρίτης.
Matomena Christougenna

«Ματωμένα Χριστούγεννα»

  • Στα «Ματωμένα Χριστούγεννα» (1951) του Γιώργου Α. Ζερβού, η Έλλη Λαμπέτη σε μια εξαιρετική ερμηνεία θυσιάζει την προσωπική της ευτυχία για την ελευθερία της πατρίδας της, ταυτιζόμενη με το αίσθημα της περηφάνιας ενός ολόκληρου έθνους. Η ταινία προβλήθηκε στο διεθνές φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι το 1956.
Oi Germanoi xanarxondai

«Οι Γερμανοί ξανάρχονται»

  • Μεταφορά στην οθόνη, του ομώνυμου θεατρικού έργου του Χρήστου Γιαννακόπουλου και μεγάλη εισπρακτική επιτυχία του θεάτρου Κοτοπούλη, αποτελεί η ταινία «Οι Γερμανοί ξανάρχονται» (1948) του Αλέκου Σακελλάριου, ταινία σταθμός για τη συλλογική μνήμη. Στην ταινία που ξεχώρισε για την τεχνική της αρτιότητα, το δίδυμο Σακελλάριου-Φίνου, δίνει την εικόνα μιας φανταστικής επανάληψης της Κατοχής, εισάγοντας για πρώτη φορά το νέο σύστημα συγχρονισμού και ντουμπλαρίσματος. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει τελειώσει, με την Ελλάδα να ταλανίζεται μέσα στη δίνη του Εμφυλίου. Ένα φιλήσυχο ανθρωπάκι μιας αθηναϊκής γειτονιάς, στο ρόλο του ο ανεπανάληπτος κωμικός Βασίλης Λογοθετίδης, βλέποντας τον εμφύλιο σπαραγμό να έχει διαδεχθεί την εθνική ομοψυχία που επικρατούσε στην κατοχή, ονειρεύεται στον ύπνο του τους Γερμανούς να επιστρέφουν ως κατακτητές και τους Έλληνες να μονάζουν. Την ταινία θα προλογίσει ο ιστορικός Μανόλης Αρκολάκης.
Ti ekanes ston polemo Thanasi

«Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;»

  • Ο ανεπανάληπτος Θανάσης Βέγγος πρωταγωνιστεί σε δύο από τις ταινίες του αφιερώματος:  (1962) του Ροβήρου Μανθούλη και «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;» (1971) του Ντίνου Κατσουρίδη. Τις ταινίες θα προλογίσουν ο ιστορικός Θανάσης Γάλλος και ο εκδότης-συγγραφέας Γιάννης Σολδάτος αντίστοιχα. Το «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ», αποτελεί την πρώτη ελληνική ταινία για την κατοχή, που αποφεύγει τον «εύκολο» ηρωισμό και μελοδραματισμό των περισσότερων αντίστοιχης θεματικής ταινιών, σε σενάριο του Διονύση Μήλα και σκηνοθεσία του Ροβήρου Μανθούλη. Ρεσιτάλ ερμηνείας και από τον Βασίλη Διαμαντόπουλο. Δύο φίλοι συναντιούνται τυχαία μετά από χρόνια και θυμούνται όσα κωμικοτραγικά έζησαν μαζί, κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Βραβείο σεναρίου το 1962 από την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών (ΕΚΚΑ). Έναν φοβισμένο ανθρωπάκο που προσπαθεί να επιβιώσει αλλά τελικά μπλέκει στην Αντίσταση, υποδύεται ο Θανάσης Βέγγος, στην δεύτερη ταινία του αφιερώματος και μεγαλύτερη ίσως εμπορική επιτυχία της καριέρας του, το «Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση;» Υποδύεται έναν εργάτη που ύστερα από παρεξήγηση συλλαμβάνεται από τους Γερμανούς ως ο Ιβάν, ο διαβόητος αρχηγός των συγκρατούμενων του αντιστασιακών και καταδικάζεται σε θάνατο. Στην ταινία αυτή ο Κατσουρίδης αναγάγει το ταλέντο του Βέγγου, που έχει ήδη προλειάνει ο Μανθούλης στο «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ», σε σύμβολο. Η ταινία θριάμβευσε στο 12ο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου, αποσπώντας τα βραβεία καλύτερης ταινίας, σεναρίου και Α’ ανδρικού ρόλου.
Ouranos

«Ουρανός»

  • Στις κορυφές του Βίτσι και την Πίνδο, μας μεταφέρει ο Θεσσαλονικιός σκηνοθέτης Τάκης Κανελλόπουλος με τον «Ουρανό» (1962), ένα αντιπολεμικό αριστούργημα, που αποτελεί και την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία. Η σκηνοθετική μάτια του αποτυπώνει με ιδιαίτερο λυρισμό, ποίηση και απλότητα την φρίκη της εποποιίας του 40, ιδωμένη μέσα από τη ζωή των κατοίκων ενός παραμεθόριου χωριού και ιδιαίτερα δύο ζευγαριών που ο πόλεμος θα σημάνει και τον χωρισμό τους. Οι άντρες σκοτώνονται, το μέτωπο καταρρέει και το πένθος σκεπάζει τα πάντα σαν ουτοπία, στο φόντο του μελαγχολικού μακεδονικού τοπίου, υπό τη διεύθυνση φωτογραφίας των Τζιοβάνι Βαριάνο και Γρηγόρη Δάναλη. Την ταινία, η οποία απέσπασε το βραβείο φωτογραφίας στην 3η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου, αλλά και της Ένωσης Ελλήνων Κριτικών και προβλήθηκε επίσης στα Φεστιβάλ Καννών, Βερολίνου και Ν. Υόρκης, θα προλογίσει η Μαρία Χάλκου, επιμελήτρια του Filmicon: Journal of Greek Film Studies.
Prodosia

«Προδοσία»

  • Δημιούργημα του Κώστα Μανουσάκη αποτελεί η «Προδοσία» (1964), η δεύτερη από τις τρεις ταινίες που θα γυρίσει συνολικά, σε σενάριο του σημαντικού ποιητή και πεζογράφου της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, Άρη Αλεξάνδρου. Εμπορική παραγωγή του Κλέαρχου Κονιτσιώτη, υπόδειγμα συνδυασμού εισπρακτικής επιτυχίας και αποδοχής της κριτικής, αποτελεί μια από τις λιγοστές ταινίες που υπάρχουν για τις διώξεις ενάντια στους Έλληνες Εβραίους, που οδήγησαν στον αφανισμό των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ελλάδα, για την οποία θα μιλήσει ο κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Μπακογιαννόπουλος. Την περίοδο της Κατοχής ένας Γερμανός αξιωματικός, στο ρόλο του ο Πέτρος Φυσσούν, γνωρίζει και ερωτεύεται μια νεαρή Ελληνίδα, στο ρόλο της η Έλλη Φωτίου. Όταν μαθαίνει πως είναι Εβραία την προδίδει στα Ες-Ες. Βραβείο Καλύτερης ταινίας από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Κινηματογράφου και βραβεία σεναρίου, φωτογραφίας και Α’ ανδρικού ρόλου, στην 5η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου. Συμμετοχή επίσης στο Φεστιβάλ Καννών.
Mploko

«Μπλόκο»

  • Πρώτη και τελευταία σκηνοθετική δουλειά στην Ελλάδα του σουρεαλιστή, κριτικού κινηματογράφου και κινηματογραφιστή Άδωνι Κύρου -διεθνώς ονομαζόμενου Ado Kyrou- αποτελεί το «Μπλόκο». Αναφέρεται στο μπλόκο της Κοκκινιάς. Η ταινία, επιδιώκει να αποτυπώσει τα γεγονότα με ψύχραιμη ματιά, αποφεύγοντας τους συναισθηματισμούς. Οι Γερμανοί κατακτητές στήνουν ενέδρα σε μια συνοικία του Πειραιά και συλλαμβάνουν ένα μαυραγορίτη, στο ρόλο του ο Κώστας Καζάκος την ώρα που διασκεδάζει σε κάποιο γλέντι. Ένας δωσίλογος τον αναγκάζει να φορέσει μια μαύρη κουκούλα και να υποδείξει τους αντιστασιακούς που γνωρίζει. Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι του Γιώργου Πανουσόπουλου, η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, ενώ η ταινία έλαβε τιμητική διάκριση στην 6η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου και προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Καννών. Την ταινία θα προλογίσει ο ιστορικός Γιώργος Ανδρίτσος.
Autoi pou milisan me to thanato

«Αυτοί που μίλησαν με τον θάνατο»

  • Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται χρονολογικά με την ταινία «Αυτοί που μίλησαν με τον θάνατο» (1970) του Γιάννη Δαλιανίδη, μία συγκλονιστική ιστορία αγάπης, που δοκιμάζεται σκληρά μέσα στις τραγικές μέρες της γερμανικής κατοχής, την οποία θα προλογίσει η Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη, μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών. Με πρωταγωνιστές τους Ζωή Λάσκαρη και Γιάννη Φέρτη, αλλά και εξαιρετικές ερμηνείες από τους Χρόνη Εξαρχάκο, Μάνο Κατράκη και Παντελή Ζερβό ο Δαλιανίδης, υπογράφει μια πολύ ανθρώπινη ταινία. Η ταινία παρουσιάζει την αντίσταση μιας παρέας νέων στην Αθήνα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και τον έρωτα μεταξύ μιας νοσοκόμας κι ενός στρατιώτη, υπό την γερμανική Κατοχή.

 

Σε ό,τι αφορά στα ντοκιμαντέρ:

  • Ξεκινώντας από τον ελληνοϊταλικό πόλεμο, ο Άγγελος Κοβότσος θα προλογίσει το ντοκιμαντέρ του «Ήταν ο δικός μας πόλεμος: Η ιστορία του Γιώργου Οικονόμου» (2000), όπου παρουσιάζονται τα γεγονότα του ελληνοϊταλικού πολέμου, μέσα από την προσωπική ιστορία του συνταξιούχου δασκάλου Γιώργου Οικονόμου από την Κόνιτσα. Η προσωπική του μαρτυρία, συμπληρώνεται με την αναλυτική παρουσίαση των πολεμικών επιχειρήσεων -με χρονική αφετηρία τον τορπιλισμό του καταδρομικού «Έλλη», στις 15 Αυγούστου 1940 και την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου, έως τις πολεμικές επιχειρήσεις στην Ήπειρο τον Δεκέμβρη 1940.
  • Στο ντοκιμαντέρ «Τη νύχτα που κατέβηκε η σβάστικα» (1997) της Σοφίας Σφυρόερα, παρουσιάζεται το κατόρθωμα δύο 19χρονων φοιτητών, να κατεβάσουν τη γερμανική σημαία με τη σβάστικα, από τον βράχο της Ακρόπολης. Οι πρωταγωνιστές Μανόλης Γλέζος και Λάκης Σάντας μιλούν για εκείνη την περίοδο, για την τολμηρή τους απόφαση, καθώς επίσης και για τα υπόλοιπα αξιόλογα επιτεύγματα της ελληνικής αντίστασης.
  • Τις ημέρες της απελευθέρωσης στην Αθήνα, επικεντρώνεται το νέο ντοκιμαντέρ «Σημαίες οι φοβερές της λευτεριάς» (2015) του Τάκη Σακελλαρίου, το οποίο και θα προλογίσει ο ίδιος. Με πλάνα αρχείου και ενσωματώνοντας τα τελευταία ιστορικά πορίσματα, το ντοκιμαντέρ επιχειρεί έναν απολογισμό της κατοχικής περιόδου και μια ανασύστασης της ατμόσφαιρας των ημερών της Απελευθέρωσης.
  • Σε πρώτη προβολή «To στάρι» (2015) είναι ένα οπτικό ιστορικό αφήγημα. Η ροή και σκηνοθεσία του, ορίζεται από την ίδια την ιστορική πληροφορία. Θεματικά καταπιάνεται με την ανάδειξη γνωστών και άγνωστων πτυχών του φαινομένου της πείνας, ως απόρροια των πολιτικών που εφάρμοσαν οι δυνάμεις του Άξονα στην Ελλάδα κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ομάδα «hιστορισταί» επιδιώκοντας να φέρει το παρελθόν πιο κοντά στο παρόν, επαναχρησιμοποιεί το ιστορικό αρχειακό υλικό, φτιάχνοντας μία πιο φρέσκια εικόνα μέσα από τις τεχνικές της φωτογραφίας, της γραφιστικής και του κολάζ. Μετά την προβολή του ντοκιμαντέρ, θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές, τον Νίκο Κουρμουλή, κριτικό κινηματογράφου και με τη συμμετοχή των ιστορικών που εμφανίζονται στην ταινία.
  • Στιγμές από τη δράση και την προσωπικότητα της Λέλας Καραγιάννη, της θρυλικής «Μπουμπουλίνας» της Αντίστασης, μέσα από την τρυφερή ματιά του γιου της Γιώργου παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη» (2005) του Βασίλη Λουλέ. Μια ταινία για μια ιστορική προσωπικότητα μέσα από μικρές, ανθρώπινες ιστορίες.
  • Στα κρατητήρια της Κομαντατούρας στην οδό Κοραή μεταφέρει το «Μόνο μυρίζοντας γιασεμί – Για την Αθήνα την περίοδο της Κατοχής» (1994) του Γιάννη Οικονομίδη, σε κείμενο του ποιητή Μιχάλη Γκανά. Με βασικό αφηγηματικό άξονα τα προσωπικά χαράγματα των κρατουμένων στους τοίχους, ο φακός περιδιαβαίνει τα υπόγεια του μεγάρου της οδού Κοραή ανασύροντας μνήμες από τα βάσανα των θυμάτων της ναζιστικής κατοχής. Ταυτόχρονα, αναζητάει τον ελάχιστο απόηχο της θυσίας τους στη σύγχρονη Αθήνα, αποτυπώνοντας πλάνα της πόλης της δεκαετίας του ’90. Την ταινία, που κέρδισε το Α΄ βραβείο στο Φεστιβάλ Δράμας του 1994, προλογίζει ο σκηνοθέτης.
  • Στις γερμανικές θηριωδίες στο Δίστομο και το ανοιχτό θέμα των επανορθώσεων που διεκδικούν τα θύματα, αναφέρεται το ντοκιμαντέρ «Δίστομο, η μεγάλη σφαγή» (1984), της Μάχης Λιδωρικιώτη. Επιχειρείται με παραστατικό τρόπο, η αναβίωση του ιστορικού γεγονότος της μαζικής εκτέλεσης κατοίκων του Διστόμου Βοιωτίας, την 10η Ιουνίου 1944 από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής, μέσα από μνήμες Διστομιτών που επέζησαν, οι οποίοι καταθέτουν την προσωπική τους μαρτυρία. Την ταινία θα προλογίσει η νομικός Χριστίνα Σταμούλη, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου για τη διεκδίκηση των Γερμανικών επανορθώσεων.
  • Στο φιλμ Το μπλόκο της Κοκκινιάς (1983) του Διονύση Γρηγοράτου, παρουσιάζεται το χρονικό των γεγονότων τις 17ης Αυγούστου στην Κοκκινιά, όταν δυνάμεις του γερμανικού στρατού μαζί με τμήματα των Ταγμάτων Ασφαλείας, απέκλεισαν την ευρύτερη περιοχή στήνοντας το λεγόμενο μπλόκο. Η ταινία καταγράφει τις αναμνήσεις των επιζώντων του μπλόκου και των αντιστασιακών, που μεταφέρθηκαν στη συνέχεια στο Χαϊδάρι και στο Ρουφ και ακολούθως στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γερμανία, αλλά και γυναικών-συγγενών των θυμάτων που περιγράφουν το θρήνο και την απόγνωση για τους ανθρώπους που εκτελέστηκαν, βασανίστηκαν και φυλακίστηκαν.
  • Από την κλασική σειρά ντοκιμαντέρ «Το χρονικό της Εθνικής Αντίστασης» (1985) του Αντώνη Βογιάζου, θα προβληθεί το δέκατο όγδοο και τελευταίο επεισόδιο, για την Απελευθέρωση της Αθήνας και ολόκληρης της χώρας.

Το πρόγραμμα των προβολών έχει ως εξής:

Πέμπτη 15 Οκτωβρίου

19:00. 1.Ήταν ο δικός μας πόλεμος: Η ιστορία του Γιώργου Οικονόμου.

2. Σημαίες οι φοβερές της λευτεριάς.

3. Τη νύχτα που κατέβηκε η σβάστικα.

21:00. Ουρανός.

Παρασκευή 16 Οκτωβρίου

18:45. Αυτοί που μίλησαν με τον θάνατο.

20:45. Αδούλωτοι σκλάβοι.

22:00. Ματωμένα Χριστούγεννα.

Σάββατο 17 Οκτωβρίου

19:00. Το Στάρι.

20.30. Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης.

Κυριακή 18 Οκτωβρίου

19.00. 1. Εικόνες από την Ελλάδα νο 1.

2.  Από την τραγωδία της σκλαβωμένης Ελλάδος 1941-44.

20:15. Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης.

21:30. Προδοσία.

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου

19:00. 1. Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη.

2. Μόνο μυρίζοντας γιασεμί – Για την Αθήνα την περίοδο της Κατοχής.

3. Δίστομο, η μεγάλη σφαγή.

21:15. Οι Γερμανοί ξανάρχονται.

Τρίτη 20 Οκτωβρίου

19:00. Ψηλά τα χέρια Χίτλερ.

21:00. Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση.

 

Τετάρτη 21 Οκτωβρίου

18:30. Χρονικό της Αντίστασης – Απελευθέρωση.

19:45. Το μπλόκο της Κοκκινιάς.

21:15. Το μπλόκο.

Κατερίνα Χουζούρη