Τεχνικές αντιμετώπισης δύσκολης σχολικής συμπεριφοράς
26 Οκτωβρίου 2015[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/1RTHnay]
Παρ’ όλα αυτά, η απόδοση ενός θετικού κινήτρου σε προβληματικές συμπεριφορές μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να βρουν περισσότερο αποτελεσματικούς τρόπους για την αντιμετώπισή τους. Εκεί λοιπόν θα εστιάσουμε την προσοχή μας, στην Τεχνική της Θετικής Υποδήλωσης των Κινήτρων.
Το πρώτο βήμα για να χρησιμοποιηθεί αυτή η τεχνική, είναι να γίνει αναγνώριση των θετικών κινήτρων της προβληματικής συμπεριφοράς. Για παράδειγμα, εάν έχουμε τον μαθητή που «πετάγεται» συνεχώς για να απαντήσει, να μας έρχονται στο μυαλό θετικά κίνητρα:
- Ενδιαφέρεται πραγματικά για το μάθημα και εκδηλώνει έντονα αυτό το ενδιαφέρον του
- Συμπαθεί πολύ τον εκπαιδευτικό της τάξης
- Επιθυμεί να βοηθήσει τον εκπαιδευτικό να κάνει περισσότερες ερωτήσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος
Αποτέλεσμα εφαρμογής της Τεχνικής:
Την επόμενη φορά που ο μαθητής θα «πεταχτεί» ξανά για να απαντήσει, εάν ο δάσκαλος αντί να τον προσπεράσει και να τον αγνοήσει εντελώς, βρει τον τρόπο να σταματήσει το μάθημα και να ευχαριστήσει τον μαθητή για το μεγάλο ενδιαφέρον και τον ενθουσιασμό που εκδηλώνει, τότε η προβληματική κατάσταση θα αλλάξει ως προς το καλύτερο!
Κάπως έτσι λοιπόν , εάν προσπαθούμε να εντοπίσουμε τα υποτιθέμενα θετικά κίνητρα μιας προβληματικής συμπεριφοράς (όσο υποτιθέμενα είναι τα θετικά κίνητρα άλλο τόσο είναι και τα αρνητικά), το μόνο σίγουρο είναι πως το αποτέλεσμα θα είναι θετικό. Στην συνέχεια θα δοθεί μία φόρμα με την θετική υποδήλωση των κινήτρων για πρακτική εξάσκηση. Τέλος, αναφέρεται πως το μυστικό για μια καλή και θετική βελτίωση σε ανάλογες καταστάσεις, είναι το να αναγνωρίζουμε το πρόβλημα και να το αντιμετωπίζουμε, όχι να προσπαθούμε να το εξαφανίσουμε και να το «κουκουλώσουμε». Άλλωστε, η τέχνη της ζωής δεν είναι να εξαφανίζεις, αλλά να συμπορεύεσαι με τους μπελάδες, (Bernard Baruch,1965, Αμερικανός πολιτικός και επιχειρηματίας).
Η Διαδικασία Ανάπτυξης της Θετικής Υποδήλωσης των Κινήτρων
- Σκεφτείτε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζετε τώρα. Φανταστείτε τι συμβαίνει στο επίπεδο της συμπεριφοράς. Τι κάνει το άτομο; Πότε το κάνει; Ποιος άλλος αναμειγνύεται;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Πώς αντιδράτε συνήθως στη συμπεριφορά και τι αποτέλεσμα προκύπτει; ( τι χαρακτηρισμούς χρησιμοποιώ που να απευθύνονται στα παιδιά όταν αυτά φέρονται ανάρμοστα)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Γιατί νομίζετε ότι το άτομο ενεργεί έτσι; Ποια νομίζετε ότι είναι τα κίνητρα του ατόμου για αυτή τη συμπεριφορά;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Ποια θετικά κίνητρα μπορεί να υπάρχουν για αυτή τη συμπεριφορά;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Με βάση ένα ή περισσότερα από αυτά τα θετικά κίνητρα για τη συμπεριφορά, πως θα μπορούσατε να αντιδράσετε διαφορετικά από ό,τι στο παρελθόν; Τι θα τους λέγατε;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(Molnar-Lindquist/Οικοσυστημική Προσέγγιση/Συμβουλευτική Ψυχολογία 3)
Η παραπάνω εξάσκηση θα σας βοηθήσει να προετοιμαστείτε για την εφαρμογή της προαναφερόμενης Τεχνικής , σε κάποια προβληματική κατάσταση που ίσως αντιμετωπίσετε.