Δυσλεξία, η «διάσημη» και χαρισματική

24 Νοεμβρίου 2015

Η «ΔΙΑΣΗΜΗ» ΚΑΙ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ!

ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

Αυτό που χρειαζόμαστε

είναι περισσότεροι άνθρωποι που να ειδικεύονται στο αδύνατο.

Theodore Roerthke , 1908-1963, Αμερικανός Ποιητής

Πράγματι! Χρειαζόμαστε ανθρώπους που να ειδικεύονται στο αδύνατο ή τουλάχιστον σε αυτό που εμείς πιστεύουμε ότι αδυνατούμε να ανταποκριθούμε και να χειριστούμε! Προβληματισμένη λοιπόν, από τις αμέτρητες, θα έλεγα, απορίες και τα άγχη των εκπαιδευτικών και των γονέων γύρω από τη «διάσημη» δυσλεξία, θέλησα να την παρουσιάσω και την αναλύσω, όχι μέσα από εκατοντάδες θεωρίες που έχουν γραφτεί και ποικίλους ορισμούς, αλλά μέσα από τις πραγματικές ερωτήσεις συναδέλφων μου εκπαιδευτικών και γονέων. Συγκέντρωσα τις ερωτήσεις τους λοιπόν, τις μελέτησα και σκέφτηκα το επόμενο βήμα. Δεν ήταν άλλο από το να απευθυνθώ και να πάρω συνέντευξη, χρησιμοποιώντας τις αληθινές απορίες των συναδέλφων μου, από τον Eπιστημονικό Διευθυντή των κεντρικώνDYSLEXIA CENTERSPAVLIDIS METHOD & γνωστού ψυχολόγου και ειδικού παιδαγωγού κ. Αριστοτέλη Γ. Παυλίδη. Τον ευχαριστώ  πολύ που αφιέρωσε χρόνο για να μπορέσουμε να αποτυπώσουμε το φαινόμενο της δυσλεξίας το οποίο κάνει θραύση τα τελευταία χρόνια στα σχολεία και προβληματίζει άλλοτε ευχάριστα και άλλοτε δυσάρεστα γονείς και εκπαιδευτικούς. Το μόνο βέβαιο είναι πως θα διαπιστώσετε και εσείς με τη δική σας κρίση, ότι η δυσλεξία δεν θα πρέπει να μας φοβίζει και να μας «δένει» τα χέρια, καθώς αντιμετωπίζεται ως χάρισμα!

Πηγή: www.newpathpsychological.com

Πηγή: www.newpathpsychological.com

Φ.Φ. Κύριε Παυλίδη, πώς μπορεί να καταλάβει ένας εκπαιδευτικός εάν ένα παιδί μέσα στην τάξη παρουσιάζει δυσλεξία; Ποια είναι τα «συμπτώματα» της δυσλεξίας;

Α.Π. Η δυσλεξία είναι χάρισμα όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά και είναι μια διά βίου ειδική μαθησιακή δυσκολία στα γραπτά. Η δυσλεξία όπως και η διάσπαση προσοχής, είναι βιολογικής και κυρίως κληρονομικής αιτιολογίας. Ψυχο­-περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορούν να βελτιώσουν ή να χειροτερέψουν την κατάσταση, αλλά ποτέ δεν μπορούν να προκαλέσουν τη δυσλεξία. Ο δυσλεξικός, γεννιέται δυσλεξικός. Διεθνώς, οι δυσλεξικοί αποτελούν τουλάχιστον το 5 % του πληθυσμού. Η δυσλεξία όπως και η διάσπαση της προσοχής, παρουσιάζονται συχνότερα στα αγόρια απ’ ότι στα κορίτσια σε αναλογία 4 προς 1, διεθνώς. Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα κρυφή και παραπλανητική, διότι δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, επειδή οι δυσλεκτικοί δεν παρουσιάζουν προβλήματα προφορικού λόγου και ομιλίας και συχνά έχουν εξαιρετική λογική, εφευρετικότητα και ευφυΐα.

* Εκδηλώνεται διά βίου ως σημαντική δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή και με λάθη), ως μεγάλη ανορθογραφία και ως σημαντική δυσκολία να μεταφέρεται η σκέψη στο γραπτό. Δηλαδή, η δυσλεξία είναι πρόβλημα ανάγνωσης και του γραπτού λόγου.

Συχνά πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις, ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν. Η μεγαλύτερη δυσκολία τους είναι η μεταφορά της σκέψης τους στο γραπτό, γι’ αυτό τα πηγαίνουν πολύ καλά στα προφορικά, σε αντίθεση με τα γραπτά.

* Μια άλλη αξιοπαρατήρητη διαφορά-­αντίθεση βρίσκεται μεταξύ των πολύ χαμηλών τους επιδόσεων στα γλωσσικά και θεωρητικά μαθήματα (νέα ελληνικά, ιστορία, γεωγραφία, θρησκευτικά, στην έκθεση), στις ξένες γλώσσες και ιδιαιτέρως στα αγγλικά, λόγω της ασυνεπούς δομής της αγγλικής γλώσσας, όπου άλλα βλέπεις και άλλα γράφεις και διαβάζεις, ενώ μπορούν να διαπρέπουν στα πρακτικά, π.χ. μαθηματικά, φυσική, κλπ.

* Είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά γραμματικά λάθη, κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης, ξεχνούν να βάζουν τόνους και έχουν ανομοιογενή επίδοση. Μπορούν ακόμη να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους.

* Συνήθως παρουσιάζουν «προβλήματα» στην αποστήθιση, π.χ. ποιημάτων, τραγουδιών, προπαίδειας, στη βραχύχρονη μνήμη, στην αλληλοδιαδοχή. Μερικές φορές στην εκτέλεση μαθηματικών πράξεων, αλλά συχνά έχουν υψηλή μαθηματική λογική, γι’ αυτό και τους συναντούμε στα πολυτεχνεία και στις φυσικομαθηματικές σχολές.

 

Φ.Φ. Ποια είναι τα Πρώιμα συμπτώματα που πρέπει να προσέξουμε  από την Προσχολική ηλικία;

Α.Π. * Επειδή η δυσλεξία έχει βιολογική και κυρίως κληρονομική αιτία, άρα υπάρχει από τη γέννα. Συνεπώς, υπάρχει και μπορεί να εντοπιστεί από την προσχολική ηλικία. Τα συμπτώματα που πρέπει να προσέξουμε στη προσχολική ηλικία και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι τα εξής:

* Δυσκολίες συγχρονισμού ­ συντονισμού πράξεων (σχοινάκι, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο) και διατήρησης ρυθμού ­ρυθμικών κινήσεων όπως χορός, βηματισμός).

* Ακόμη παρουσιάζουν προβλήματα αλληλοδιαδοχής, όπως βραδύτερη μάθηση της αυτόματης εκτέλεσης διάφορων αλληλοδιαδοχικών κινήσεων ­ενεργειών (ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών, κλπ). Συχνά αντιστρέφουν τη σειρά (αλληλοδιαδοχή) , για παράδειγμα, των ημερών της εβδομάδας, των μηνών του χρόνου, των εποχών, τη σειρά των λέξεων μέσα σε μια πρόταση, κλπ. Η δυσκολία γίνεται ακόμη σοβαρότερη όταν πρέπει να θυμούνται την αντίστροφη σειρά των προαναφερθέντων.

* Το σημαντικότερο προγνωστικό, βιολογικό σημάδι της δυσλεξίας στην προσχολική ηλικία είναι η λανθασμένη οφθαλμοκίνηση.

* Δυσκολία στο να ακολουθούν πολύπλοκες διαδοχικές προφορικές οδηγίες και σπανιότερα παρουσιάζουν σύγχυση προσανατολισμού-­κατεύθυνσης, π.χ. αριστερά­δεξιά.

* Συχνά τους χαρακτηρίζει συναισθηματική ανωριμότητα, η οποία εκφράζεται με ‘παιδιάστικη’ συμπεριφορά και με την προτίμηση να παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας.

* Επίσης, παρουσιάζουν συχνότερα και ορισμένα ιατρικά προβλήματα όπως αλλεργίες, άσθμα, κεφαλόπονους και κοιλόπονους, που στη σχολική ηλικία κυρίως οφείλονται στο υψηλό άγχος που τους δημιουργεί η καθημερινή ταπεινωτική αποτυχία στο σχολείο.

* Ενώ στις πρώτες τάξεις του δημοτικού η κύρια ανησυχία των γονέων εστιάζεται στο μαθησιακό πρόβλημα, σύντομα διαπιστώνουν την καταστροφή της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης του παιδιού τους, που είναι το χειρότερο όλων, διότι ισοδυναμεί με τη δυστυχία.

[Συνεχίζεται]