Πέθανε ο Ακαδημαϊκός Χρύσανθος Χρήστου

26 Ιανουαρίου 2016

Φτωχότερη από χθες η Ακαδημία Αθηνών, μετά το θάνατο ενός εκλεκτού μέλους της, του Καθηγητού της Ιστορίας της Τέχνης, Χρύσανθου Χρήστου[1]. Την ευγνωμοσύνη της πατρίδας για την προσφορά του, εξέφρασε ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδης Μπαλτάς:

«Εκφράζω τα θερμά συλλυπητήριά μου για την απώλεια του εξέχοντος ακαδημαϊκού Χρύσανθου Χρήστου. Συμμερίζομαι τον πόνο των οικείων του και τους μεταφέρω τις ευχαριστίες όλων μας για την προσφορά του στην πνευματική ζωή του τόπου μας».

Xristou

Ο Χρύσανθος Χρήστου γεννήθηκε στις Θεσπιές Βοιωτίας το 1922. Σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Υπηρέτησε ως Επιμελητής Κλασικών Αρχαιοτήτων.  Παράλληλα, κατά την περίοδο 1955-1957, με υποτροφία της γερμανικής κυβέρνησης, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Αρχαία και Νεώτερη Τέχνη, στα Πανεπιστήμια της Βόννης και της Κολωνίας.

Το 1965, εκλέχτηκε τακτικός καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης και της Μεσαιωνικής και Νεώτερης Τέχνης της Δύσης, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το 1979, μετακλήθηκε στην ίδια έδρα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου δίδαξε μέχρι την αποχώρησή του ως ομότιμος καθηγητής. Το 1991, εξελέγη τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, στην έδρα Ιστορία της Τέχνης.

Οι δημοσιεύσεις του αφορούν την ευρωπαϊκή τέχνη από την Αναγέννηση μέχρι τις μέρες μας, καθώς και την ελληνική τέχνη του 19ου και του 20ου αιώνα.

Πλούσια είναι η εργογραφία του Ακαδημαϊκού Χρύσανθου Χρήστου.  Τα βιβλία του -κυρίως τόμοι- χαρακτηρίζονται ως «κλασσικά» και αποτελούν σημεία αναφοράς όχι μόνο για τους ερευνητές και τους φοιτητές, αλλά και για όλους όσοι ενδιαφέρονται για θέματα ιστορίας και τέχνης.  Στο βιβλίο του, «Η ζωοφόρος των Προπυλαίων του Πανεπιστημίου Αθηνών»[2], και συγκεκριμένα στον πρόλογο, σημειώνει μεταξύ άλλων τα εξής:

«Οι παραστάσεις τη ζωοφόρου πέρα από τον καλλιτεχνικό-αισθητικό χαρακτήρα, τα αλληγορικά, συμβολικά, μυθολογικά και ιστορικά στοιχεία και χάρη ακριβώς σ’ αυτά, αποκτούν και μια καθαρά διδακτική διάσταση.  Γιατί πέρα από τον ύμνο στον Όθωνα, με τις προσωποποιήσεις των Τεχνών και των Επιστημών και τις μεγάλες φυσιογνωμίες του Μύθου και της Ιστορίας, το εικονογραφικό πρόγραμμα της ζωοφόρου προτείνεται ως παράδειγμα για το παρόν και το μέλλον, αφού οι παραστάσεις αυτές αρχίζουν με τον Προμηθέα που φέρνει στους πρώτους ανθρώπους τη φωτιά, δηλαδή το υλικό φως και τελειώνει με τον Παύλο, ο οποίος δείχνει το δρόμο ως φορέας του πνευματικού φωτός, δηλαδή του χριστιανισμού».

Κατερίνα Χουζούρη

[1] Η εξόδιος ακολουθία θα γίνει την Πέμπτη 28 Ιανουαρίου, από τον Ιερό Ναό των Αγίων Θεοδώρων του Α Κοιμητηρίου

[2] Χρήστου Χ., 2005, Η ζωοφόρος των Προπυλαίων του Πανεπιστημίου Αθηνών, εκδ. Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα