Μετάνοια και αρετές στο «Αμάρτημα της μητρός μου»

21 Φεβρουαρίου 2016

 Η μελέτη του φιλολόγου κ. Ηρακλή Ψάλτη σχετικά με τα θέματα της αμαρτίας και της λύτρωσης στο έργο του Γ. Βιζυηνού (προηγούμενη δημοσίευση: http:// bitly.com/23XnIxU), συνεχίζει την εξέταση των όρων της μετάνοιας στο διήγημα «Το αμάρτημα της μητρός μου».

202162

Η προσευχή γίνεται. Η μάνα προσεύχεται για την άρρωστη κόρη της και για τον γιό της, τον Γιωργή, όταν πληροφορείται δυσάρεστες ειδήσεις γι΄αυτόν[350]. Η προσευχή αποσκοπεί στο να βοηθήσει τα παιδιά της να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

Τα δάκρυα ρέουν. Η άτυχη μητέρα κλαίει διαρκώς, για τον άντρα της που έχασε νωρίς, τις αδικοχαμένες κόρες της και για τα παιδιά της[351]. Ο κοινωνικός έλεγχος, μάλιστα, δεν της επιτρέπει να κλάψει τον άντρα της όπως η ίδια επιθυμούσε[352]. Ο Γιωργής κλαίει από παράπονο, όταν συνειδητοποιεί μετά το επεισόδιο στην εκκλησία ότι είναι το αδικημένο του (πατέρα)[353] και δεν «εισπράττει» την αγάπη που επιθυμεί από τη μητέρα του. Τα δάκρυα  τούς προσφέρουν πρόσκαιρο κατευνασμό και αποφόρτιση. Τα μάτια, εξάλλου,  δεν βλέπουν καλά τον Θεό, παρά μόνο μέσα από δάκρυα[354].

 Η μόρφωση, η γνώση, είναι δύναμη. Η μάνα αναδεικνύει τη σημασία της: λλά πρό τούτου πρεπε νά μάθωμεν λοι τά γράμματά μας, πρεπε νά ξεσχολήσωμεν. Διότι, λεγεν μήτηρ μας, νθρωπος γράμματος, ξύλον πελέκητον[355]. Τα γράμματα επιτρέπουν στα παιδιά της να μάθουν μια τέχνη και να επιβιώσουν αξιοπρεπώς. Λίγο αργότερα η ίδια προσθέτει: σύ  (Γιωργή) εσαι διαβασμένος καί συντυχαίνεις καμμιά φορά σάν τόν διο τόν πνευματικό, καί καλύτερα[356]. Οι μορφωμένοι προσεγγίζουν την πραγματικότητα συνθετότερα, την κατανοούν πληρέστερα, αφού ο «διαβασμένοι», κατά τούς λαούς, εναι παντογνσται[357]· επικοινωνούν αποτελεσματικότερα, ακούουν προσεκτικότερα, είναι εχέμυθοι και συμβουλεύουν λυσιτελώς. Συγκρίνονται με τους πνευματικούς και σε κάποιες περιπτώσεις -σύμφωνα με το κείμενο- υπερτερούν αυτών. Ο δυτικοτραφής συγγραφέας υπονομεύει στο κείμενό του τις δεισιδαιμονίες, τις προλήψεις και την αμάθεια των συγχωριανών του, αξιοποιώντας κυρίως την ειρωνεία[358]. Εν τούτοις επισημαίνεται ότι δεν μνημονεύεται πουθενά η εξέταση της μικρής άρρωστης Αννιώς από επιστήμονα γιατρό, δεν της δίνεται αυθεντικό φάρμακο και ο αφηγητής αποσιωπά το είδος της ασθένειας ενισχύοντας σιωπηρά την μαγική της εκδοχή, ως «ξωτικό» ή ως  θεϊκή «τιμωρία» για το παλαιό αμάρτημα της μητέρας[359].

[Συνεχίζεται]

[350]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.18: «λλά μετ’ λίγον κλείετο περίτρομος ες τό εκονοστάσιόν μας, καί προσηύχετο δακρυρροοσα πρός τόν Θεόν, διά νά μέ φωτίσ νά πανέλθω ες τήν πίστιν τν πατέρων μου».

[351]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.9: «Μίαν μέραν τήν πλησίασα παρατήρητος, ν κλαιε γονυπετής πρό τς εκόνος το Σωτρος. (…)Μετά τινας στιγμάς βαθείας σιγς, καθ’ ν τά δάκρυά της κούοντο στάζοντα πί τν πλακν νεστέναξεν κ βάθους καρδίας, δίστασεν λίγον, καί πειτα πρόσθεσεν·…».

[352]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.13: «Πολλοί εχον κατηγορήσει τήν μητέρα μου, τι ν α ξέναι γυνακες θρήνουν μεγαλοφώνως πί το νεκρο το πατρός μου, κείνη μόνη χυνεν φθονα, πλήν σιγηλά δάκρυα. δυστυχής τό καμνεν κ φόβου μήπως παρεξηγηθ, μήπως παραβ τά ρια τς ες τάς νέας νηκούσης σεμνότητος. Διότι, καθώς επον, μήτηρ μας χήρευσε πολύ νέα».

[353]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.10

[354]Φράση του Β. Ουγκώ, την αντλώ από Σ. Καργάκος, «Η θρησκευτικότητα ως πολιτικό τονωτικό», άρθρο της  εφημερίδας  Εστία, φ. 16-12-2011.

[355]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.14.

[356]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.21.

[357]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.4.

[358]Γ. Μ. Βιζυηνός, όπ. παρ., σ.5: «Πσα νόσος, γνωστος ες τόν λαόν (…) Εθύς ς παραταθ καί χρονίσ, ποδίδεται ες περφυσικάς ατίας, καί χαρακτηρίζεται ς «ξωτικόν». σθενής (…) διασκέλισε μαρον γάτον, ποος το κυρίως « ξω πό δ» μεταμορφωμένος».

[359]Μ. Ιατρού, όπ. παρ., σ.175.