Η κατανόηση της Αγίας Γραφής στο Ματθαίο τον Πτωχό

31 Μαρτίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση:http://bitly.com/22QLCcY]

4. Η κατανόηση της Αγίας Γραφής

   Ο ΜΠ θεωρεί ότι η Γραφή δύναται να κατανοηθεί μόνο διά του Αγίου Πνεύματος, δηλαδή κάνει λόγο για πνευματική κατανόηση, την οποία αντιδιαστέλλει από τη λογική κατανόηση[37]. Με την πνευματική κατανόηση, σύμφωνα με τον ΜΠ πάντα, διανοίγεται ο νους του αναγνώστη προκειμένου να μπορεί να κατανοήσει τις Γραφές (Λουκ. 24:45)[38]. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτό και να ανοιχτεί ο νους του αναγνώστη, οφείλει πρώτα ο ίδιος ο αναγνώστης να υποταχθεί στην αγάπη του Θεού έτσι, ώστε να αποδεχτεί τη μεγαλειώδη γνώση του ευαγγελικού λόγου[39].

Με αυτό τον τρόπο κατανόησης, ο αναγνώστης μπορεί να συνδέσει τα λόγια της Γραφής σε μια απόλυτη, οργανική ενότητα μεταξύ τους, ώστε κάθε βιβλικό χωρίο το οποίο θα αναγινώσκεται από τον αναγνώστη, και κάθε νόημά του, να συνδέονται στην καρδιά του με τα υπόλοιπα χωρία και νοήματα της Βίβλου, με αποτέλεσμα ο ευαγγελικός λόγος στην ολότητά του να βρίσκεται σε μια οργανική ενότητα και συνάφεια[40]. Έτσι, λοιπόν, η πνευματική κατανόηση του λόγου του Θεού, για τον ΜΠ, αποτελεί την είσοδο και το κλειδί κατανόησης του μυστηρίου του Ευαγγελίου (Ματθ. 13:11)[41]. Επομένως, κατά τον ΜΠ, μόνο ένας τρόπος ανάγνωσης συνιστάται, ο πνευματικός – και τούτο, διότι ο λόγος του Θεού, το Ευαγγέλιο, είναι Πνεύμα, όπως λέει ο Κύριος: «τὰ ρήματα ἃ ἐγὼ λαλῶ ὑμῖν, πνεῦμά ἐστι καὶ ζωή ἐστιν» (Ιω. 6:63)[42].

katanmp1

5. Η πρακτική διάσταση ως μια άλλη διάσταση της κατανόησης του Ευαγγελίου

   Για τον ΜΠ, η Αγία Γραφή έχει πρακτικό χαρακτήρα. Η πνευματική κατανόηση του Ευαγγελίου είναι το αποτέλεσμα μιας σχέσης που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στον αναγνώστη/πιστό και στον Θεό διαμέσου των θείων εντολών[43].

   Το Ευαγγέλιο, για τον ΜΠ, δεν είναι ένα απλό βιβλίο που απλώς κατανοείται μέσα από μια φιλολογική ή λογική προσέγγιση και ανάλυση, αλλά είναι ένα βιβλίο που μπορεί να γίνει επίσης κατανοητό μέσα από το χριστιανικό βίωμα, μέσα από την πράξη. Εξάλλου, όπως ισχυρίζεται ο ίδιος, υπήρξαν πολλοί χριστιανοί κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες που, ενώ δεν ήξεραν γράμματα και δεν είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν τη Γραφή, ωστόσο, εφάρμοσαν τον λόγο της μέσα από την πραγμάτωση των θείων εντολών σε τρόπο ζωής, σε βίωμα[44]. Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση του ιδρυτή του αναχωρητικού μοναχισμού, Μεγάλου Αντωνίου του Αιγυπτίου, ο οποίος, ακούγοντας τον ευαγγελικό λόγο (Ματθ. 19:21), εγκατέλειψε τον κόσμο και ακολούθησε τον Χριστό μέσα στην έρημο, βιώνοντας στην πραγματικότητα και πρακτικά το Ευαγγέλιο[45]. Δηλαδή, ο Αντώνιος, παρότι ήταν αγράμματος και δεν είχε πρόσβαση στις Γραφές, ακολουθώντας όμως μια εντολή του Ευαγγελίου, τελικά το εφάρμοσε στην πράξη βιώνοντάς το. Εξάλλου, η συγκεκριμένη αυτή εντολή του Χριστού, που υπάρχει ήδη στο πρώτο από τα Ευαγγέλια (βλ. Ματθ. 19:21), σύμφωνα με τον ΜΠ, εκφράζει όλο το Ευαγγέλιο στην πληρότητά του[46].

[Συνεχίζεται]

[37] Matta el-Meskeen, Kaif naqra el-kitab el-moukadas, Matbaet deir el-qedis anba makar, Wadi el-Natrun, 1995, σ. 6.

[38] Matta el-Meskeen, Kaif naqra el-kitab el-moukadas, Matbaet deir el-qedis anba makar, Wadi el-Natrun, 1995, σ. 7.

[39] Αυτόθι.

[40] Αυτόθι.

[41] Matta el-Meskeen, Kaif naqra el-kitab el-moukadas, Matbaet deir el-qedis anba makar, Wadi el-Natrun, 1995, σ. 8.

[42] Matta el-Meskeen, Kaif naqra el-kitab el-moukadas, Matbaet deir el-qedis anba makar, Wadi el-Natrun, 1995, σ. 9.

[43] Matta el-Meskeen, Kaif naqra el-kitab el-moukadas, Matbaet deir el-qedis anba makar, Wadi el-Natrun, 1995, σ. 10.

[44] Matta el-Meskeen, Kaif naqra el-kitab el-moukadas, Matbaet deir el-qedis anba makar, Wadi el-Natrun, 1995, σ. 11.

[45] Αυτόθι.

[46] Αυτόθι.