«Φίλιππος και Αλέξανδρος» του Σαράντη Κασσάρα

12 Ιουνίου 2016

Ο Σαράντης Κασσάρας, καθηγητής στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, συνθέτης και αναγνωρισμένος πιανίστας, επί δεκαετίες βασικός συνεργάτης στις ορχήστρες του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζηδάκι, είναι ο δημιουργός της Όπερας «Φίλιππος και Αλέξανδρος», η οποία έχει ήδη παρουσιαστεί εντός και εκτός Ελλάδος. «Σφιχτό λιμπρέτο και σύγχρονη κλασσική-παραδοσιακή μουσική, με αρχαϊκά στοιχεία», η υπόθεση της όπερας είναι βασισμένη σε ιστορικά γεγονότα που μας ταξιδεύουν στο παρελθόν, στην ηπειρωτική Ελλάδα του 4ου π.Χ. αιώνα, για να γνωρίσουμε τους δύο μεγάλους πρωταγωνιστές, αλλά και τα πρόσωπα που τους περιβάλλουν, καθώς και τα στρατιωτικά και πολιτικά γεγονότα της περιόδου.

kassaras_3

Σαράντης Κασσάρας

Πεμπτουσία: Η όπερα «Φίλιππος και Αλέξανδρος», βασίζεται σε ιστορικά γεγονότα.  Έχει ταξιδέψει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.  Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις αντιδράσεις του κόσμου όπου παρουσιάστηκε; Υποθέτω ότι διαφορετικά αντιδρά το ελληνικό κοινό, το οποίο έχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα ιστορίας και διαφορετικά ένα διεθνές κοινό.

Σαράντης Κασσάρας: Η όπερα πρωτοπαρουσιάσθηκε στο Φεστιβάλ Ολύμπου, τον Αύγουστο του 2014. Στην συνέχεια ανέβηκε στο Λουξεμβούργο στις 5/12/2015, όπου ένα κοινό Ελλήνων, Γερμανών, Γάλλων, Ολλανδών και Βέλγων, χειροκροτούσαν επί 10 λεπτά στο φινάλε. Αυτό φανερώνει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που μπορούν να δείξουν οι ξένοι, αν η παραγωγή πληρεί υψηλές προδιαγραφές, τόσο σε επίπεδο υπόθεσης όσο και μουσικής. Επίσης, διαπίστωσα ότι ακόμα και σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς για την φήμη και το όνομα της Ελλάδας διεθνώς, υπάρχει κοινό – διόλου αριθμητικά αμελητέο – που συγκινείται από την ελληνική ιστορία και δη αυτήν της αρχαίας Μακεδονίας (Φίλιππος και Αλέξανδρος).

Πεμπτουσία: Θα ήθελα τώρα να μας μιλήσετε για το λιμπρέτο, για την ιδέα σας να συνδέσετε σύγχρονη – κλασσική – παραδοσιακή μουσική, με αρχαϊκά στοιχεία.  Έχω την αίσθηση ότι μέσα από αυτό το έργο, δείχνετε και τη συνέχεια της ελληνικής μουσικής και γενικότερα του ελληνικού πολιτισμού.

Σαράντης Κασσάρας: Είναι γνωστό στους μουσικούς κύκλους της χώρας, η μαθητεία μου με τον σπουδαίο Κύπριο μουσουργό Σόλωνα Μιχαηλίδη, καθώς και η συνεργασία μου με τους Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι κ.α.. Αυτοί μου μετέδωσαν την αγάπη για την πραγματική ελληνική μουσική. Από το 1971, μελετώ τα ακούσματα της παραδοσιακής μουσικής της κεντρικής και δυτικής Μακεδονίας κι αυτό με ενέπνευσε να συνθέσω τις Μουσικές Ιστορίες της Μακεδονίας (σόλο πιάνο-δίσκος ΛΥΡΑ). Η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος, με οδήγησε να γράψω δυο όπερες ιστορικού περιεχομένου, γύρω από την βασιλική οικογένεια της αρχαίας Μακεδονίας του 4ου αι. π.Χ.,  Ολυμπιάδα Μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου (1998) και Φίλιππος Αλέξανδρος. Με την δύναμη της γλώσσας της μουσικής, ήθελα να διδάξω στα Ελληνόπουλα την ιστορία της Μακεδονίας σε μία εποχή βίαιης παραχάραξης της.

Πεμπτουσία: Η Ιστορία και οι πρωταγωνιστές της, πιστεύετε ότι μπορούν να αποτελέσουν έμπνευση για τους καλλιτέχνες (μουσικούς, ζωγράφους, λογοτέχνες κ.λ.π.) σήμερα;

Σαράντης Κασσάρας: Η αρχαία μας ιστορία αποτελεί ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης, για όσους γνωρίζουν ή επιθυμούν να γνωρίσουν τα ιστορικά γεγονότα και να τα αντιπαραβάλλουν με τα σημερινά πολιτικά γεγονότα, που διαπιστώνουμε πολλές δυστυχείς ομοιότητες. Ίσως είναι η μοίρα της Ελλάδας να μην διδάσκεται από τα λάθη του παρελθόντος.

-Πεμπτουσία: Είναι στους στόχους σας να ταξιδέψει η όπερα αυτή και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας και του εξωτερικού;

Σαράντης Κασσάρας: Ναι, είναι στις άμεσες επιδιώξεις μου και ζητώ την βοήθεια όσων έχουνε την ευαισθησία στα εθνικά μας θέματα, να παρουσιασθεί το έργο στην Αθήνα – μετά την μεγάλη επιτυχία που είχε η όπερα Φίλιππος Αλέξανδρος στην Θεσσαλονίκη, στο Βασιλικό Θέατρο στις 5/6/2016 και μετά μπορούμε να δούμε και την προοπτική του εξωτερικού.

Κατερίνα Χουζούρη