Αποτελεσματικότερη και πιο δημιουργική η διδακτική διαδικασία με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών

3 Ιουλίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/28WVmhh]

Στο σημείο, όμως, αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η γνωστική διαδικασία και η μάθηση έχουν νόημα, για τον μαθητή, όταν διεξάγονται μέσα σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα. Δραστηριότητες που είναι μεν ενταγμένες, από το δάσκαλο, στα πλαίσια σχεδιασμού και υλοποίησης π.χ. ενός διαθεματικού σχεδίου εργασίας από όσα υπάρχουν στα βιβλία των Θρησκευτικών ή στο ΑΠΣ, αλλά που δεν έχουν σχέση με τον «κόσμο» των μαθητών, το πιο πιθανό είναι να μην έχουν νόημα γι’ αυτούς.

Πηγή: blogs.sch.gr

Πηγή: blogs.sch.gr

Επίσης, αλλιώς είναι να εργάζονται τα παιδιά μπροστά σε Η/Υ  σε ομάδες (των δύο έως τεσσάρων μαθητών), και αλλιώς να παρακολουθούν απλά το δάσκαλό τους να τους παρουσιάζει το εκπαιδευτικό λογισμικό για τα Θρησκευτικά με Η/Υ μέσω βιντεοπροβολέα[112]. Με τη χρήση των εποπτικών μέσων διευκολύνεται επίσης η εφαρμογή της διεπιστημονικής  πρακτικής, η οποία είναι απαραίτητη στη διδασκαλία της θρησκευτικής αγωγής, καθώς κατά τη διαδικασία επεξεργασίας των διδακτικών ενοτήτων των Θρησκευτικών μπορούν να αντληθούν πληροφορίες και από τη λογοτεχνία, την ιστορία και τις τέχνες[113].

Η εισαγωγή και η ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση στοχεύει στο να εφοδιάσει το δάσκαλο με νέα εργαλεία, τα οποία, εφόσον προσαρμοστούν σωστά στη διδακτική διαδικασία, μπορούν να την καταστήσουν αποτελεσματικότερη και πιο δημιουργική. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει ο ίδιος ο δάσκαλος να κατανοήσει τις δυνατότητές τους, χωρίς να τις υπερεκτιμήσει, να αποδεχθεί το λειτουργικό τους ρόλο στη διαδικασία μάθησης και πάνω απ’ όλα να  τις εντάσσει στον ευρύτερο σχεδιασμό και στην οργάνωση της διδασκαλίας του. Οι  σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας τοποθετούν τον μαθητή στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και τον αντιμετωπίζουν ως βασικό συντελεστή της όλης διδακτικής διαδικασίας. Επομένως, ο δάσκαλος κατά το  σχεδιασμό της διδασκαλίας με την υποστηρικτική χρήση των ΤΠΕ, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη βασικά χαρακτηριστικά των μαθητών,  όπως είναι η νοητική τους ανάπτυξη, η ηλικία τους, οι γνώσεις, τα ενδιαφέροντά τους και φυσικά το γεγονός ότι συνήθως απευθύνεται πλέον σε μεικτούς μαθητικούς πληθυσμούς (γηγενών και αλλοδαπών μαθητών). Στόχος είναι οι νέες τεχνολογίες να μετατραπούν σε πραγματικά διδακτικά μέσα που θα βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αναθεωρήσουν τις παραδοσιακές διδακτικές πρακτικές, επιχειρώντας το πέρασμα από τη λογοκεντρική μέθοδο στην ανακάλυψη και αφομοίωση της γνώσης με τη συνδρομή των νέων τεχνολογιών[114].

2.3. ΤΠΕ και προτάσεις αξιοποίησής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία

Οι ΤΠΕ επιτρέπουν την υλοποίηση νέων παιδαγωγικών προσεγγίσεων, καθώς παρέχουν τη δυνατότητα στο δάσκαλο να υπερβεί τον παρωχημένο τύπο διδακτικής πρακτικής που βασίζεται στο βερμπαλισμό και στην παρουσίαση πληροφοριών σε ένα άλλο είδος πρακτικής, το οποίο είναι μαθητοκεντρικό. Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το πρωτεύον είναι η μάθηση  και το δευτερεύον η τεχνολογία. Οι προτάσεις  σχετικά με την αξιοποίηση των ΤΠΕ θα πρέπει να περιλαμβάνει τόσο το μαθητή ως ενεργό υποκείμενο όσο και το δάσκαλο ως ενεργό υποκείμενο της δικής του πρακτικής. Ο μαθητής δραστηριοποιείται σε πολλαπλά επίπεδα, συμμετέχοντας σε εργασίες και διαθεματικές δραστηριότητες. Με τη χρήση των ΤΠΕ δίνεται επίσης η δυνατότητα παραγωγής υλικού (έντυπου ή ψηφιακού) από τους μαθητές, καθώς και δυνατότητα οικοδόμησης της γνώσης μέσα από μια ενεργητική, εμπρόθετη προσέγγιση, κοινωνική διάσταση και συνεργασία, διαπραγμάτευση, διατύπωση και έλεγχο υποθέσεων[115].

[Συνεχίζεται]

[112] Υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πληροφορικής που θα διδάξουν Πληροφορική στα 800 Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) όπ.π., σελ. 38.

[113] Miron Erdei, «Το θεολογικό υπόβαθρο και η εκπαίδευση των διδασκόντων για το μάθημα των θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση», στο συλλ. τόμο Τα Θρησκευτικά ως μάθημα ταυτότητας και πολιτισμού, Εισηγήσεις Σεμιναρίου Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας ,εκδ. Βουλή των Ελλήνων, Αθήνα 2005, σελ. 115.

[114] Α. Κυριαζή, « Η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και η μεταβολή του ρόλου του εκπαιδευτικού: Διερευνώντας τα δεδομένα μιας εξελικτικής πορείας από τη λογοκεντρική διδασκαλία και τους παραδοσιακούς τρόπους μετάδοσης της γνώσης στη διδασκαλία με τη χρήση Τ.Π.Ε», στο διαδικτυακό  τόπο  http://larissa.thessaly.gov.gr/data/synekdil/tzartz10%5C05.ΚΥΡΙΑΖΗΣ.pdf  (ημερομηνία  ανάκτησης 10/12/2012).

[115] Πρόγραμμα Επιμόρφωσης σε Εκπαιδευτικό Λογισμικό Κλάδος: Δάσκαλοι ΠΕ70 «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για τη Βέλτιστη Αξιοποίηση των ΤΠΕ και των Εκπαιδευτικών Λογισμικών», εκδ. ΥΠΕΠΘ/ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ Αθήνα 2008, σσ. 11-13.