Δήμος Αχαρνών: από το Βυζάντιο στους Ολυμπιακούς του 2004

27 Ιουλίου 2016

Tzora_History_10_UPΤην αδιάσπαστη ιστορική συνέχεια της κατοίκησης στην περιοχή έως τους νεότερους χρόνους επιβεβαιώνουν πολλές εκκλησίες των Αχαρνών και της Πάρνηθας που ανάγουν την χρονολόγησή τους στους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς χρόνους με εξαίρετο εσωτερικό διάκοσμο.

Μάλιστα, η χριστιανική λατρεία στην Αττική πιστεύεται ότι ξεκίνησε στην ύπαιθρο, όπου δημιουργήθηκαν οι πρώτες κοινότητες, μετά την επίσκεψη του Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα, ίσως κατά τον 1ο αι. μ. Χ. Ο σεισμός της 7ης Σεπτεμβρίου 1999, παρόλο που επέφερε ανεπανόρθωτες ζημιές στα μνημεία, ταυτόχρονα έφερε στο φως αξιόλογες τοιχογραφίες ασβεστοχρισμένες. Χαρακτηριστικοί βυζαντινοί ναοί είναι οι: ο ναός της Αγίας Παρασκευής στο κέντρο της πόλης των Αχαρνών, ο Άγιος Νικόλαος στην Αγία Σωτήρα και η Αγία Τριάδα στην Πάρνηθα.

 Φραγκοκρατία – Τουρκοκρατία και η δράση των Αχαρνών στην Επανάσταση του 1821

Πρώτη ιστορική πληροφορία την εποχή της Φραγκοκρατίας για την ύπαρξη χωριών και εγκαταστάσεων στο Μενίδι είναι η Βούλα του Πάπα Ιννοκέντιου ΓΆ που εκδόθηκε το 1209. Αναφορά στο όνομα, γίνεται επίσης στα κατάστιχα φορολογίας κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κατοχής.

Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, οι Αχαρνές ήταν το κυριότερο οικιστικό και οικονομικό κέντρο μετά την πόλη της Αθήνας. Στο Δήμο οργανώθηκε επαναστατικό αρχηγείο και ξεκίνησε την ένοπλο δράση με σημαντικό στρατιωτικό σώμα. Οι Έλληνες επαναστάτες εκδιώκουν τους Τούρκους κατά τον Μάιο του 1829. Στο μακρόχρονο αιματηρό αγώνα διακρίθηκαν σαν ηγετικές μορφές της επανάστασης οι οπλαρχηγοί Χασιάς Μελέτης Βασιλείου και Μήτρος Τζεβάς και οι Μενιδιάτες Αναγνώστης Κιουρκατιώτης, οι αδελφοί Αναστάσης, Γιωργάκης και Μήτρος Λέκκας, καθώς και ο ανιψιός τους Προκόπης και αναδείχθηκαν ως ηρωικές φυσιογνωμίες – οι Μενιδιάτες Αγωνιστές του ΄21.

Η παρουσία του Δήμου Αχαρνών στους νεότερους χρόνους και ο Ολυμπιακός Δήμος Αχαρνών 2004

Η πρώτη κοινότητα ιδρύθηκε το 1835 σύμφωνα με Βασιλικό Διάταγμα (ΦΕΚ 17/1835) και συστάθηκε από γηγενείς κατοίκους. Εν συνεχεία η κοινότητα ενισχύθηκε από Αρβανίτες, Αιγαιοπελαγίτες, Κρητικούς, Θεσσαλούς, Μακεδόνες, Ηπειρώτες, Παλιννοστούντες Πόντιους από τη Σοβιετική Ένωση, Ομογενείς Βορειοηπειρώτες, οικονομικούς μετανάστες από την Ασία και τα Βαλκάνια. Ολοφάνερα πιστοποιείται μια πληθυσμιακή σύνθεση η οποία και επιβεβαιώνεται με την ύπαρξη αρκετών πολιτιστικών συλλόγων μέσα στα όρια του Δήμου Αχαρνών.

Το 2004, ανακηρύχτηκε Ολυμπιακός Δήμος καθώς φιλοξένησε εντός των διοικητικών ορίων του, τους αθλητές που συμμετείχαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 που διεξήχθησαν στην Αθήνα. Η ιδέα της Ολυμπιακής Εκεχειρίας προέρχεται από την βαθιά πεποίθηση ότι ο αθλητισμός και τα Ολυμπιακά ιδεώδη μπορούν να συνεισφέρουν στην δημιουργία ενός ειρηνικού και καλλίτερου κόσμου. Πρωτοβουλίες που προωθούν το διάλογο, την συμφιλίωση, την αμοιβαία κατανόηση, την αλληλεγγύη και την ειρήνη είναι o βασικός στόχος αυτής της προσπάθειας. Η Ολυμπιακή Εκεχειρία ακριβώς ως πανανθρώπινη προσπάθεια στοχεύει να τονίσει τη σημασία του σεβασμού προς την ειρηνική συνύπαρξη[1].

[1] Βλ. σχετικά, Ολυμπιακή Εκεχειρία, στον ιστότοπο : http://www.eu2003.gr/gr/cat/49/


Παρατήρηση: Το παρόν κείμενο αποτελεί τμήμα της Διπλωματικής Εργασίας «Τοπική Αυτοδιοίκηση και Πολυπολιτισμικότητα. H περίπτωση του Δήμου Αχαρνών» της φοιτήτριας του Ελληνικού  Ανοικτού Πανεπιστήμιου (Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, ΔΙΟΙΚΗΣΗ  ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΩΝ  ΜΟΝΑΔΩΝ) και πολιτικής επιστήμονος κ. Φωτεινής Τζώρα. Η εργασία εκπονήθηκε με α’ επιβλέπουσα καθηγήτρια την κ. Τριανταφυλλοπούλου Αθανασία, β’ επιβλέπουσα καθηγήτρια την κ. Συλαίου Στυλιανή και Ακαδημαϊκό υπεύθυνο τον κ. Μπαντιμαρούδη Φιλήμονα, δημοσιεύεται, δε, εμπλουτισμένη σε συνέχειες από την ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ.

Διαβάστε το προηγούμενο τμήμα της εργασίας εδώ