Οι κατηχητικές δομές της Εκκλησίας ως μέσο εξουδετέρωσης του σχολικού εκφοβισμού

13 Ιουλίου 2016
[Προηγούμενη δημοσίευση: http://bitly.com/29GesbI]

Η αδιαφορία μιας μερίδας δασκάλων να διδάξουν το συγκεκριμένο μάθημα στην ευαίσθητη βαθμίδα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατά την οποία κυοφορείται το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, ή η περιορισμένη γνωσιολογική τους επάρκεια επί του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου, δεν είναι διόλου άσχετη με τη διόγκωση του συγκεκριμένου φαινομένου[43].

σχεκφ12

Κι όμως, σήμερα, η παρουσία ενός τέτοιου μαθήματος, το οποίο υπερβαίνει την απλή αναγκαιότητα ενός θρησκευτικού εγγραμματισμού των μαθητών και αποσκοπεί στην καλλιέργεια προτύπων και στάσεων ζωής, αμφισβητείται από διάφορους θεσμικούς φορείς ! Ωστόσο, οι ποιμένες οφείλουν να εξηγούν με σαφήνεια στο ποίμνιο τους πως η υποστήριξη μιας βαθιά ανθρωπιστικής παιδείας  στα σχολεία συνδέεται άμεσα με την αποτροπή όλων αυτών των δυσάρεστων φαινομένων που παρατηρούνται στις μέρες μας. Μια τέτοια στάση υπερβαίνει τις όποιες διεκδικήσεις μιας επαγγελματικής συντεχνίας, η οποία φιλοδοξεί να διατηρήσει τα επαγγελματικά προνόμια της.

3.Η Ποιμαντική Σημασία της Ένταξης των Παιδιών στις Κατηχητικές Δομές της Εκκλησίας.

Ταυτόχρονα, αν η εφαρμογή προγραμμάτων κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης αποσκοπεί στη διδασκαλία εποικοδομητικών πρακτικών στα παιδιά, με τις οποίες αυτά μπορούν να διαχειριστούν επιτυχώς συναισθήματα, διαπροσωπικές σχέσεις και συμπεριφορές εντός του χώρου του σχολείου, τότε η ένταξη των παιδιών στις κατηχητικές δομές της Εκκλησίας μπορεί να οδηγήσει στο ίδιο και ακόμα πιο ποιοτικό αποτέλεσμα. Η προσέλκυση των παιδιών στα κατηχητικά σχολεία της Εκκλησίας, η λειτουργία των οποίων βέβαια, πρέπει να επικαιροποιηθεί σύμφωνα με το πνεύμα των εποχών, θα τα καταστήσει αναμφισβήτητα αποδέκτες ρημάτων ζωής.

Μέσω της αυθεντικής αλληλεπίδρασης που αναπτύσσεται εντός του ενοριακού πλαισίου, τα παιδιά θα διδαχτούν εμπράκτως την αγάπη για κάθε συνάνθρωπο αδιακρίτως, τη σημασία της κοινωνικής αποδοχής της διαφορετικότητας και την απροσμέτρητη ωφέλεια της αυτοπροσφοράς. Το γνήσιο κοινοτικό πνεύμα που θα βιώσουν και το οποίο θα επιδράσει αποφασιστικά στην οικοδόμηση της προσωπικότητας τους, θα συμβάλλει ταυτόχρονα στην ενδυνάμωση της αυτογνωσίας τους, πράγμα που θα επιτρέψει τη διατήρηση της συναισθηματικής τους ισορροπίας κατά την εκδήλωση περιστατικών ενδοσχολικής βίας. Η αυτοπεποίθηση που θα καλλιεργήσει στον ψυχισμό τους το πνεύμα αποδοχής της κοινότητας και η σύναψη γνήσιων διαπροσωπικών σχέσεων, θα λειτουργήσει ως ιδανικό συναισθηματικό αντίβαρο. Ως τέτοιο θα εξουδετερώνει τα συναισθήματα μειονεξίας που γεννιούνται στην ψυχή των παιδιών, τα οποία καθίστανται θύματα του σχολικού εκφοβισμού.

[Συνεχίζεται]

[43] Κατόπιν έρευνας στα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων των περισσότερων ελληνικών πανεπιστημίων καταλήξαμε στο συμπεράσματα ότι οι μέλλοντες δάσκαλοι διδάσκονται ελάχιστα μαθήματα περί τη Θεολογική επιστήμη ή τη Διδακτική του Μαθήματος των Θρησκευτικών κατά τις προπτυχιακές τους σπουδές. Ενδεικτικά παραπέμπουμε στα προγράμματα σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης των δύο μεγαλύτερων πανεπιστημίων της χώρας, αυτών της Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Στο μεν πρώτο, προσφέρονται δύο μαθήματα θρησκειοπαιδαγωγικής, εκ των οποίων κανένα δεν είναι υποχρεωτικό για τους φοιτητές: http://www.primedu.uoa.gr / fileadmin/ primedu.uoa.gr/ uploads/Pdfs/Grammateia/2014/ODIGOS_SPOYDON_2013-14.pdf. Στο παιδαγωγικό τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει κανένα τέτοιου είδους μάθημα.  http://www.eled.auth.gr/documents/ odhgos_spoudwn_el_14_15.pdf.   Σε ανάλογα συμπεράσματα καταλήγει κανείς και από τη μελέτη της κατάστασης στα αντίστοιχα τμήματα των περιφερειακών πανεπιστημίων της χώρας. Ο πρώην μακαριστός αρχιεπίσκοπος κ.κ. Χριστόδουλος με επιστολές του στον τότε πρόεδρο του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου τού είχε ζητήσει «να μεριμνήσει για να ενταχθεί η διδακτική του μαθήματος των θρησκευτικών στο πρόγραμμα σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος», αίτημα το οποίο δεν είχε αίσια έκβαση: http://users.auth.gr/gtsiakal/ Tsiakalos archiepiskopos_eleftherotypia.htm.